Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Underkända e-myndigheter

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 november 2018 digit

fina-hus-i-gamla-stan.jpg

– Trafikverket dominerar den här undersökningen och placerar sig i topp i hela fyra av fem dimensioner. De har insett att en ökad digitalisering förenklar kontakten med medborgarna och effektiviserar spridningen av information, säger Patrik Hermansson, senior manager på it-konsultföretaget BearingPoint, i ett pressmeddelande.

Bearing Point har utvärderat den digitala mognaden hos Sveriges ledande myndigheter samt storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtliga myndigheter har analyserats enligt fem dimensioner och 168 kriterier; digital närvaro, digital upplevelse, e-CRM, mobil tillgänglighet och sociala medier.

Interaktion med medborgarna

Resultaten har skattats på en femgradig skala. Syftet med studien är att undersöka hur väl några av Sveriges viktigaste offentliga institutioner är i sin interaktion med medborgarna.

Den myndighet som intar förstaplatsen i studien Digitala ledare inom offentlig sektor 2019 är Trafikverket som fått det genomsnittliga betyget 3,7 och placerar sig högst i alla dimensioner utom e-CRM. På andra plats återfinns Arbetsförmedlingen, betyg 3,5, och med betyg 3,3 intar Stockholms stad tredjeplatsen på listan.

Utrymme för utveckling

Trafikverket placerar sig högst inom nästan alla dimensioner förutom e-CRM. Längst ned på listan finns Polismyndigheten, betyg 2,6, och Kronofogdemyndigheten med samma betyg.

Resultaten visar att den digitala mognaden bland de svenska myndigheterna varierar stort och att det finns utrymme för betydande förbättringar inom alla dimensioner. Sociala medier är den digitala dimension där myndigheterna visar lägst digital mognad, här ligger det genomsnittliga betyget på 2,3.

Samtliga i undersökningen har en egen Facebook-sida och Youtube-kanal. Majoriteten har också ett Twitter-konto. Däremot har bara drygt hälften ett Instagramkonto och ingen använder sig av Snapchat.

Senaste nytt

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år. 

E-säkra läkemedel

18 februari 2019

Sverige har varit pådrivande inom EU för en mer omfattande säkerhetsmärkning av läkemedel. Det nya regelverket för e-verifikation minskar risken för förfalskningar och ökar kontrollen från fabriken till apotekens kunder. Systemet kommer att omfatta mer än 100 miljoner förpackningar per år bara i Sverige.

Bäst på engelska

15 februari 2019

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

5G ärver säkerhetsrisk

15 februari 2019

Redan innan 5G-nätet tagits i bruk har forskare hittat svagheter som gör protokollet till ett möjligt smörgåsbord för hackare. 

Ny roll för it-chef

14 februari 2019

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.