Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Underkända e-myndigheter

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 november 2018 digit

fina-hus-i-gamla-stan.jpg

– Trafikverket dominerar den här undersökningen och placerar sig i topp i hela fyra av fem dimensioner. De har insett att en ökad digitalisering förenklar kontakten med medborgarna och effektiviserar spridningen av information, säger Patrik Hermansson, senior manager på it-konsultföretaget BearingPoint, i ett pressmeddelande.

Bearing Point har utvärderat den digitala mognaden hos Sveriges ledande myndigheter samt storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtliga myndigheter har analyserats enligt fem dimensioner och 168 kriterier; digital närvaro, digital upplevelse, e-CRM, mobil tillgänglighet och sociala medier.

Interaktion med medborgarna

Resultaten har skattats på en femgradig skala. Syftet med studien är att undersöka hur väl några av Sveriges viktigaste offentliga institutioner är i sin interaktion med medborgarna.

Den myndighet som intar förstaplatsen i studien Digitala ledare inom offentlig sektor 2019 är Trafikverket som fått det genomsnittliga betyget 3,7 och placerar sig högst i alla dimensioner utom e-CRM. På andra plats återfinns Arbetsförmedlingen, betyg 3,5, och med betyg 3,3 intar Stockholms stad tredjeplatsen på listan.

Utrymme för utveckling

Trafikverket placerar sig högst inom nästan alla dimensioner förutom e-CRM. Längst ned på listan finns Polismyndigheten, betyg 2,6, och Kronofogdemyndigheten med samma betyg.

Resultaten visar att den digitala mognaden bland de svenska myndigheterna varierar stort och att det finns utrymme för betydande förbättringar inom alla dimensioner. Sociala medier är den digitala dimension där myndigheterna visar lägst digital mognad, här ligger det genomsnittliga betyget på 2,3.

Samtliga i undersökningen har en egen Facebook-sida och Youtube-kanal. Majoriteten har också ett Twitter-konto. Däremot har bara drygt hälften ett Instagramkonto och ingen använder sig av Snapchat.

Senaste nytt

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.

Oron mot storbolagen

21 januari 2020

Mer än hälften av svenskarna anser att storbolagens datainsamling är det största hotet mot vår personliga integritet och 11 procent anser att samhällets insamling oroar mest. Det visar en ny undersökning från SIFO. 

EU föreslår förbud

20 januari 2020

EU-kommissionen föreslår att ansiktsigenkänning i publika rum ska förbjudas i upp till fem år. Syftet är att få tid att undersöka teknikens inverkan på samhället.

Spåra el per timme

20 januari 2020

Nu kan elanvändare få en ökad transparens av sin energianvändning. Microsofts och Vattenfalls lösning spårar förnybar el timme för timme, istället för på årsbaserad data.

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation.