Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Underkända e-myndigheter

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 november 2018 digit

fina-hus-i-gamla-stan.jpg

– Trafikverket dominerar den här undersökningen och placerar sig i topp i hela fyra av fem dimensioner. De har insett att en ökad digitalisering förenklar kontakten med medborgarna och effektiviserar spridningen av information, säger Patrik Hermansson, senior manager på it-konsultföretaget BearingPoint, i ett pressmeddelande.

Bearing Point har utvärderat den digitala mognaden hos Sveriges ledande myndigheter samt storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtliga myndigheter har analyserats enligt fem dimensioner och 168 kriterier; digital närvaro, digital upplevelse, e-CRM, mobil tillgänglighet och sociala medier.

Interaktion med medborgarna

Resultaten har skattats på en femgradig skala. Syftet med studien är att undersöka hur väl några av Sveriges viktigaste offentliga institutioner är i sin interaktion med medborgarna.

Den myndighet som intar förstaplatsen i studien Digitala ledare inom offentlig sektor 2019 är Trafikverket som fått det genomsnittliga betyget 3,7 och placerar sig högst i alla dimensioner utom e-CRM. På andra plats återfinns Arbetsförmedlingen, betyg 3,5, och med betyg 3,3 intar Stockholms stad tredjeplatsen på listan.

Utrymme för utveckling

Trafikverket placerar sig högst inom nästan alla dimensioner förutom e-CRM. Längst ned på listan finns Polismyndigheten, betyg 2,6, och Kronofogdemyndigheten med samma betyg.

Resultaten visar att den digitala mognaden bland de svenska myndigheterna varierar stort och att det finns utrymme för betydande förbättringar inom alla dimensioner. Sociala medier är den digitala dimension där myndigheterna visar lägst digital mognad, här ligger det genomsnittliga betyget på 2,3.

Samtliga i undersökningen har en egen Facebook-sida och Youtube-kanal. Majoriteten har också ett Twitter-konto. Däremot har bara drygt hälften ett Instagramkonto och ingen använder sig av Snapchat.

Senaste nytt

Jakten på hållbar it

17 oktober 2019

Den 17 oktober uppmärksammas produkter och tjänster som bekräftats som hållbara av en oberoende part. Dagen kallas World Ecolabel Day – miljömärkningarnas dag. 

Skatten utreds

16 oktober 2019

Nu kommer effekter av kemikalieskatten att utredas. Det är Kemikalieinspektionen som ska jämföra produkter före skattens införande och efter, vad gäller bland annat miljö- och hälsofarliga flamskyddsmedel.

Svensk i hackerhärva

16 oktober 2019

En svensk 18-åring ligger bakom över 2 000 hackerattacker som skett den senaste tiden runt om i världen. Det uppger säkerhetsföretaget Palo Alto Networks.

Svenskarna och internet

15 oktober 2019

Bara en fjärdedel av Sveriges befolkning anser att tiden de spenderar på sociala medier är värdefull. Hela 85 procent anser att digitala samhällstjänster är till stor hjälp. Men trots det kan ett mer påtagligt digitalt utanförskap vara att vänta. Det visar undersökningen Svenskarna och internet 2019. 

Stora avfallsdagen

14 oktober 2019

Den 14 oktober hålls för andra gången E-waste Day, som syftar till att minska mängden elavfall i världen. Elavfall är just nu världens snabbast växande avfall.

AI dömer VM

14 oktober 2019

För att bedömningen ska bli så rättvis som möjligt har domarna vid årets gymnastik-VM tagit hjälp av 3D-sensorer och AI. Lite längre fram kan systemet minska risken för skador under träning.