Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Underkända e-myndigheter

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 november 2018 digit

fina-hus-i-gamla-stan.jpg

– Trafikverket dominerar den här undersökningen och placerar sig i topp i hela fyra av fem dimensioner. De har insett att en ökad digitalisering förenklar kontakten med medborgarna och effektiviserar spridningen av information, säger Patrik Hermansson, senior manager på it-konsultföretaget BearingPoint, i ett pressmeddelande.

Bearing Point har utvärderat den digitala mognaden hos Sveriges ledande myndigheter samt storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtliga myndigheter har analyserats enligt fem dimensioner och 168 kriterier; digital närvaro, digital upplevelse, e-CRM, mobil tillgänglighet och sociala medier.

Interaktion med medborgarna

Resultaten har skattats på en femgradig skala. Syftet med studien är att undersöka hur väl några av Sveriges viktigaste offentliga institutioner är i sin interaktion med medborgarna.

Den myndighet som intar förstaplatsen i studien Digitala ledare inom offentlig sektor 2019 är Trafikverket som fått det genomsnittliga betyget 3,7 och placerar sig högst i alla dimensioner utom e-CRM. På andra plats återfinns Arbetsförmedlingen, betyg 3,5, och med betyg 3,3 intar Stockholms stad tredjeplatsen på listan.

Utrymme för utveckling

Trafikverket placerar sig högst inom nästan alla dimensioner förutom e-CRM. Längst ned på listan finns Polismyndigheten, betyg 2,6, och Kronofogdemyndigheten med samma betyg.

Resultaten visar att den digitala mognaden bland de svenska myndigheterna varierar stort och att det finns utrymme för betydande förbättringar inom alla dimensioner. Sociala medier är den digitala dimension där myndigheterna visar lägst digital mognad, här ligger det genomsnittliga betyget på 2,3.

Samtliga i undersökningen har en egen Facebook-sida och Youtube-kanal. Majoriteten har också ett Twitter-konto. Däremot har bara drygt hälften ett Instagramkonto och ingen använder sig av Snapchat.

Senaste nytt

Självkörande i Göteborg

25 april 2019

Under det kommande halvåret så kommer två självkörande minibussar att rulla på Lindholmen i Göteborg. Bussarna är gratis att åka med och ska förhoppningsvis lösa parkeringsproblemen i området.

Sensor säkrar shopping

25 april 2019

Att veckohandla med barn som vill köra kundvagnen innebär en hel del stress. Nu finns en lösning på detta välbekanta vardagsprobem med ny teknologi som används inom fordonsvärlden för att hjälpa bilförare undvika olyckor.

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.