Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I gruvan med VR

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 14 november 2018 digit

lykta-pa-marken-i-gruva.jpg

– Det här är en av de mest omfattande VR-miljöer vi har gjort och den är unik i sitt slag. Vi tar fram en virtuell gruva med alla beståndsdelar, vilket ger en komplett gruvupplevelse som är riktigt bra. Vi skapar något riktigt bra och visuellt spännande, säger Håkan Vallin, forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.

Den virtuella gruvmiljön är framtagen i ett samarbete mellan universitetets forskare i gruv- och berganläggningsteknik respektive i visuell gestaltning.

Sprider kunskap

Ett uppdrag inom ramen för ett större gruvteknikprojekt, SIMS, är att sprida kunskap om framtidens gruvsystem som ska vara hållbara och intelligenta med mer automatik vid borrning, laddning, sprängning och lastning.

Den nya VR-gruvan gör det möjligt att dels demonstrera och kommunicera nya high tech-lösningar och en säkrare arbetsmiljö, dels visa utomstående hur en gruva faktiskt ser ut ­nu och i framtiden.

Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer.

håkan vallin , forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet

Fokus på detaljer

Med VR-glasögon på näsan och kontroller i händerna kan den virtuella besökaren röra sig i gruvan ovan jord, på huvudnivån med dessa servicefunktioner men även på själva produktionsnivån där man borrar, spränger, laddar, skrotar, lastar och förstärker berg.

– VR-gruvan ska ge besökarna en närvarokänsla. Vi är inte ute efter exaktheten men det ska vara trovärdigt. Geologiskt ska det kännas som att man faktiskt befinner sig en gruva. Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer. Man antecknar och fotar, säger Håkan Vallin.

Strukturen på bergväggen, detaljer och höjd och form har arbetats fram genom täta möten mellan forskare och gruvbranschen; konstnärer och bergmekaniker. Framöver kommer VR-gruvan att utvecklas ytterligare, med bland annat interaktioner och multi-user funktion .

Senaste nytt

Vinst med samlad data

13 december 2019

Regeringen hoppas att miljarder ska sparas genom en gemensam digital infrastruktur och har nu beslutat om en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte och ett nationellt ramverk för grunddata inom den offentliga förvaltningen.

Nytt privat 5G-nät

13 december 2019

Telekombolaget Tre erbjuder tillsammans med Combitech en ny tjänst för det kommande 5G-nätet. Bakgrunden är det ökade trycket på digitaliseringen i svensk industri.

Mest googlat

12 december 2019

Älska mig för den jag är, Greta Thunberg, Iphone 11 och Aperol Spritz. Så googlade svenskarna 2019.

Ny koll av myndigheter

11 december 2019

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

Missen med RPA

11 december 2019

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.