Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I gruvan med VR

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 14 november 2018 digit

lykta-pa-marken-i-gruva.jpg

– Det här är en av de mest omfattande VR-miljöer vi har gjort och den är unik i sitt slag. Vi tar fram en virtuell gruva med alla beståndsdelar, vilket ger en komplett gruvupplevelse som är riktigt bra. Vi skapar något riktigt bra och visuellt spännande, säger Håkan Vallin, forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.

Den virtuella gruvmiljön är framtagen i ett samarbete mellan universitetets forskare i gruv- och berganläggningsteknik respektive i visuell gestaltning.

Sprider kunskap

Ett uppdrag inom ramen för ett större gruvteknikprojekt, SIMS, är att sprida kunskap om framtidens gruvsystem som ska vara hållbara och intelligenta med mer automatik vid borrning, laddning, sprängning och lastning.

Den nya VR-gruvan gör det möjligt att dels demonstrera och kommunicera nya high tech-lösningar och en säkrare arbetsmiljö, dels visa utomstående hur en gruva faktiskt ser ut ­nu och i framtiden.

Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer.

håkan vallin , forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet

Fokus på detaljer

Med VR-glasögon på näsan och kontroller i händerna kan den virtuella besökaren röra sig i gruvan ovan jord, på huvudnivån med dessa servicefunktioner men även på själva produktionsnivån där man borrar, spränger, laddar, skrotar, lastar och förstärker berg.

– VR-gruvan ska ge besökarna en närvarokänsla. Vi är inte ute efter exaktheten men det ska vara trovärdigt. Geologiskt ska det kännas som att man faktiskt befinner sig en gruva. Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer. Man antecknar och fotar, säger Håkan Vallin.

Strukturen på bergväggen, detaljer och höjd och form har arbetats fram genom täta möten mellan forskare och gruvbranschen; konstnärer och bergmekaniker. Framöver kommer VR-gruvan att utvecklas ytterligare, med bland annat interaktioner och multi-user funktion .

Senaste nytt

Golfa med 3D-print

24 november 2020

Cobra har tillsammans med HP tagit fram världens första 3D-printade golfklubba. Lanseringen sägs vara början på stora förändringar inom sporten.

Revision av RPA

24 november 2020

När myndighetsbeslut tas av datorer ökar ofta effektiviteten och rättssäkerheten, men det sker för lite kontroll och uppföljning. Det visar en ny granskning gjord av Riksrevisionen.

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka.