Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR är forskarens bästa vän

Med VR och AR kan forskarna lära mer om allt från framtidens smarta städer till livsfarliga virus. Vi andra kan se fram mot att snart kunna gå på fest eller resa runt världen utan att lämna soffan.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 maj 2018 digit

vr-glasogon-bland-provror.jpg

– Med VR kan vi göra vår vackra och fantastiska värld ännu större och ännu bättre. Vi kan testa, lära och upptäcka med full frihet att göra om och göra bättre, säger Elena Malakhatka, doktorand på KTH:s Live-in Lab och initiativtagare till VR Sci Fest, Europas största VR-event med inriktning på vetenskap och forskning.

I KTH Live-In Lab bor studenter som samtidigt är studieobjekt för ny teknik och lösningar för mer hållbara och resurseffektiva byggnader. Elena Malakhatka och hennes forskargrupp vill hitta affärsmodeller och tjänster för framtidens smarta hem. Det kan handla om styrningen av värme, ventilation och belysning för att spara energi men också om att med insamlade data kunna erbjuda de boende hälsotips för att till exempel kunna sova bättre.

Med VR och AR kan jag vara den aktiva upptäcktsresande i forskning och utveckling som jag vill vara.

Elena Malakhatka , doktorand på KTH:s Live-in Lab

Lär av spelutvecklare

Lika fascinerad som Elena Malakhatka är inför sitt forskningsområde är hon inför möjligheterna som VR erbjuder forskare att omsätta och utvärdera sina hypoteser och arbetsmodeller.

– Till Live-in Lab får vi cirka 140 projektförfrågningar per år från forskare och företag. Vi kan inte gå vidare med alla men med hjälp av virtuella forskningsmiljöer kan vi bygga prototyper av boende- och arbetsmiljöer som vi testar och överför till den fysiska världen om de är intressanta nog. Just när det gäller att bygga prototyper lär vi mycket av spelutvecklare och gamingindustrin.

De virtuella forskningsmiljöerna öppnar också för internationella samarbeten.

– Virtuella forskningsmiljöer lämpar sig för många frågeställningar och alla vetenskaper. Samtidigt behöver du inte vara it-expert för att jobba i VR. Det öppnar för interdisciplinära samarbeten med forskare från många olika universitet och länder. Jag kan bara utgå från mig själv som vill testa och lära av mina framsteg och av mina misstag. Med VR och AR kan jag vara den aktiva upptäcktsresande i forskning och utveckling som jag vill vara.

Flexibelt och mindre farligt

Fördelarna med VR och AR i en akademisk miljö handlar om mer än att skapa komplexa men transparenta experimentella miljöer.

– Forskning visar att hjärnan förstår och lagrar virtuella upplevelser och kunskaper bättre än till exempel skriven information. Här finns stora möjligheter för framtiden men redan idag finns det spännande exempel på hur VR kan användas i utbildningssyfte. Till exempel använder Vattenfall VR för att simulera laborationer inom kärnfysik. Det innebär mindre fara för användarna och gör det möjligt att simulera väldigt speciella användningsområden och -miljöer.

Den medicinska forskningen har också mycket att vinna på säkra, virtuella forskningsmiljöer.

– Idag finns 5-7 laboratorier virtuella laboratorier i världen som forskar kring farliga virus som till exempel ebola. Men det behöver inte vara så dramatiskt, många universitet och forskningscentrum testar till exempel möjligheterna att använda VR för stadsplanering för att kunna se, uppleva och känna in hur en föreslagen lösning, till exempel för trafikleder eller grönområden, skulle fungera i den fysiska världen.

Inspirera experterna

Fördelarna och möjligheterna med VR kommer också allt närmare vår vardag.

– Vi kommer kunna resa och upptäcka nya länder utan att lämna soffan eller behöva belasta miljön med flygmil. Vi kommer kunna ses och umgås i virtuella möteslokaler för att fira eller arbeta. Och det här är inte något framtidsscenario utan högts tillgängliga lösningar även om de ännu inte finns för masskonsumtion. För egen del tror jag att vi är redo för den här tekniken men det är samtidigt bra att vi som arbetar med den gör vad vi kan för att öka kunskaperna hos så många som möjligt.

Det är just tanken om kunskapsspridning som ligger bakom initiativet VR Sci Fest som genomförs på KTH och Tekniska Museet i Stockholm den 18-20 maj på temat den virtuella staden.

– Alla som är intresserade av VR är välkomna att träffa forskare och experter som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Det är möten som är lika inspirerande för oss som arbetar med VR, det är slutanvändarnas frågor och inspel som inspirerar oss till att skapa nya lösningar för, som i det här fallet, framtidens städer.

 

 

 

 

Rekommenderad läsning

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg video

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

KTH testbäddar Hobo Hotel

6 apr 2018 digit

baren-i-hotell-hobo-i-stockholm.jpg baren-i-hotell-hobo-i-stockholm.jpg baren-i-hotell-hobo-i-stockholm.jpg

Nordic Choice Hotels samarbetar med KTH Live-In Lab och upplåter hotellrum för forskning med målet att bygga mer hållbara hotell. 

Det bästa av två världAR

5 jul 2018 digit

kvinnor-som-kramas960640.jpg kvinnor-som-kramas960640.jpg kvinnor-som-kramas960640.jpg video

Vår förtjusning över tekniken riskerar att göra oss ensamma och deprimerade. Med AR öppnas nya möjligheter att vårda våra relationer samtidigt som vi utforskar en sagovärld av möjligheter långt bortom den fysiska världen. I hybridutrymmet kommer många höra dig skratta.

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

KTH säkrar snabbare streaming

25 jun 2018 digit

ungt-par-fikar-och-surfar.jpg ungt-par-fikar-och-surfar.jpg ungt-par-fikar-och-surfar.jpg

Mobila internetuppkopplingar kommer i teorin inom en snar framtid att klara av dataöverföringar upp mot 100 gbps. Det innebär dock inte att mobiloperatörerna alltid klarar att leverera dessa hastigheter i praktiken. Nu har forskare från bland annat KTH utvecklat teknik som löser detta problem.

KTH skapar AI för alla

9 jul 2018 digit

ai-och-pixlat-oga.jpg ai-och-pixlat-oga.jpg ai-och-pixlat-oga.jpg

Programmet QuantumNet har tagits fram av KTH-studenter som vill få fler att kunna skapa AI-lösningar. Dessutom gör programmet det mer effektivt för AI-experter att utveckla AI-modeller. 

Besök framtidens techbolag

28 maj 2018 digit

hela-kitet-for-en-bra-resa.jpg hela-kitet-for-en-bra-resa.jpg hela-kitet-for-en-bra-resa.jpg

När KTH Innovation arrangerar Demo Day kommer nio uppstartsföretag att visa upp sina produkter och tjänster. De har alla två saker gemensamt: en koppling till KTH och stor potential för tillväxt. KTH Innovations förinkubatorprogram är ett årslångt program för tidiga, teknikbaserade KTH-projekt som vill skynda på sin utveckling. 

Regeringen satsar på AI

3 jul 2018 digit

liten-robot-med-statistisk.jpg liten-robot-med-statistisk.jpg liten-robot-med-statistisk.jpg

Behovet av fördjupade kunskaper om AI är stort på arbetsmarknaden och i det övriga samhället. Därför investerar regeringen 40 miljoner kronor på högskoleutbildning inom AI som också ska främja det livslånga lärandet.