Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR är forskarens bästa vän

Med VR och AR kan forskarna lära mer om allt från framtidens smarta städer till livsfarliga virus. Vi andra kan se fram mot att snart kunna gå på fest eller resa runt världen utan att lämna soffan.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 maj 2018 digit

vr-glasogon-bland-provror.jpg

– Med VR kan vi göra vår vackra och fantastiska värld ännu större och ännu bättre. Vi kan testa, lära och upptäcka med full frihet att göra om och göra bättre, säger Elena Malakhatka, doktorand på KTH:s Live-in Lab och initiativtagare till VR Sci Fest, Europas största VR-event med inriktning på vetenskap och forskning.

I KTH Live-In Lab bor studenter som samtidigt är studieobjekt för ny teknik och lösningar för mer hållbara och resurseffektiva byggnader. Elena Malakhatka och hennes forskargrupp vill hitta affärsmodeller och tjänster för framtidens smarta hem. Det kan handla om styrningen av värme, ventilation och belysning för att spara energi men också om att med insamlade data kunna erbjuda de boende hälsotips för att till exempel kunna sova bättre.

Med VR och AR kan jag vara den aktiva upptäcktsresande i forskning och utveckling som jag vill vara.

Elena Malakhatka , doktorand på KTH:s Live-in Lab

Lär av spelutvecklare

Lika fascinerad som Elena Malakhatka är inför sitt forskningsområde är hon inför möjligheterna som VR erbjuder forskare att omsätta och utvärdera sina hypoteser och arbetsmodeller.

– Till Live-in Lab får vi cirka 140 projektförfrågningar per år från forskare och företag. Vi kan inte gå vidare med alla men med hjälp av virtuella forskningsmiljöer kan vi bygga prototyper av boende- och arbetsmiljöer som vi testar och överför till den fysiska världen om de är intressanta nog. Just när det gäller att bygga prototyper lär vi mycket av spelutvecklare och gamingindustrin.

De virtuella forskningsmiljöerna öppnar också för internationella samarbeten.

– Virtuella forskningsmiljöer lämpar sig för många frågeställningar och alla vetenskaper. Samtidigt behöver du inte vara it-expert för att jobba i VR. Det öppnar för interdisciplinära samarbeten med forskare från många olika universitet och länder. Jag kan bara utgå från mig själv som vill testa och lära av mina framsteg och av mina misstag. Med VR och AR kan jag vara den aktiva upptäcktsresande i forskning och utveckling som jag vill vara.

Flexibelt och mindre farligt

Fördelarna med VR och AR i en akademisk miljö handlar om mer än att skapa komplexa men transparenta experimentella miljöer.

– Forskning visar att hjärnan förstår och lagrar virtuella upplevelser och kunskaper bättre än till exempel skriven information. Här finns stora möjligheter för framtiden men redan idag finns det spännande exempel på hur VR kan användas i utbildningssyfte. Till exempel använder Vattenfall VR för att simulera laborationer inom kärnfysik. Det innebär mindre fara för användarna och gör det möjligt att simulera väldigt speciella användningsområden och -miljöer.

Den medicinska forskningen har också mycket att vinna på säkra, virtuella forskningsmiljöer.

– Idag finns 5-7 laboratorier virtuella laboratorier i världen som forskar kring farliga virus som till exempel ebola. Men det behöver inte vara så dramatiskt, många universitet och forskningscentrum testar till exempel möjligheterna att använda VR för stadsplanering för att kunna se, uppleva och känna in hur en föreslagen lösning, till exempel för trafikleder eller grönområden, skulle fungera i den fysiska världen.

Inspirera experterna

Fördelarna och möjligheterna med VR kommer också allt närmare vår vardag.

– Vi kommer kunna resa och upptäcka nya länder utan att lämna soffan eller behöva belasta miljön med flygmil. Vi kommer kunna ses och umgås i virtuella möteslokaler för att fira eller arbeta. Och det här är inte något framtidsscenario utan högts tillgängliga lösningar även om de ännu inte finns för masskonsumtion. För egen del tror jag att vi är redo för den här tekniken men det är samtidigt bra att vi som arbetar med den gör vad vi kan för att öka kunskaperna hos så många som möjligt.

Det är just tanken om kunskapsspridning som ligger bakom initiativet VR Sci Fest som genomförs på KTH och Tekniska Museet i Stockholm den 18-20 maj på temat den virtuella staden.

– Alla som är intresserade av VR är välkomna att träffa forskare och experter som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Det är möten som är lika inspirerande för oss som arbetar med VR, det är slutanvändarnas frågor och inspel som inspirerar oss till att skapa nya lösningar för, som i det här fallet, framtidens städer.

 

 

 

 

Rekommenderad läsning

KTH testbäddar Hobo Hotel

6 apr 2018 digit

baren-i-hotell-hobo-i-stockholm.jpg baren-i-hotell-hobo-i-stockholm.jpg baren-i-hotell-hobo-i-stockholm.jpg

Nordic Choice Hotels samarbetar med KTH Live-In Lab och upplåter hotellrum för forskning med målet att bygga mer hållbara hotell. 

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg video

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

KTH ska ta fram framtidens gränssnitt

12 jul 2016 digit

AdobeStock_105140574.jpeg AdobeStock_105140574.jpeg AdobeStock_105140574.jpeg

För att göra datorn populär för allmänheten krävdes skrivbordsmetaforen och för den smarta mobilen behövdes touchgränssnittet. Vad blir katalysatorn för Internet of Things? Jo, den smarta, implicita interaktionen, menar Kristina Höök, professor i interaktionsdesign på KTH.

Electrum skapar innovation på atomnivå

13 sep 2016 digit

Electrum.jpg Electrum.jpg Electrum.jpg

Sedan 1987 har Electrum i Kista hjälpt svenska företag att utveckla teknik. Då var det transistorer och lasrar på agendan, idag är tekniken betydligt mindre och mer innovativ…

KTH-forskare: Ta makten över apparna

25 jul 2017 digit

anne håkansson 960640.jpg anne håkansson 960640.jpg anne håkansson 960640.jpg

Samhället blir bara så smart som vi låter det bli. För att ta vara på möjligheterna behöver alla ta ställning till hur AI och machine learning kan göra livet bättre för oss och aktivt välja att ta del av de lösningar som finns. Det menar Anne Håkansson, professor och forskare inom AI på KTH.

"Lärare måste utmana sig själva"

15 sep 2017 it i skolan

AdobeStock_120489269_2.jpg AdobeStock_120489269_2.jpg AdobeStock_120489269_2.jpg

Sverige måste bli bättre på att kompetensväxla, men också att utnyttja att vi är bland de bästa länderna när det gäller tillgång till datorer. Det menar dataforskaren Jan Gulliksen, som är en av medlemmarna i Digitaliseringsrådet.

Danica Kragic: Robotar gör oss mänskliga

30 okt 2017 ledarskap

KragicDanica_robot_2.jpg KragicDanica_robot_2.jpg KragicDanica_robot_2.jpg

För Danica Kragic på KTH är robotar och AI förutsättningen för bättre vård, bättre utbildning och ett bättre samhälle. Helt enkelt för att robotar ger oss mer tid med andra människor. Men för att komma dit behöver robotar både lära sig diska och läsa manualer.

Tryggare liv för hemlösa

8 feb 2018 digit

tiggare-med-sina-hundar.jpg tiggare-med-sina-hundar.jpg tiggare-med-sina-hundar.jpg

Pennor som sparar anteckningar från viktiga möten med sjukvård och socialtjänst, samt meddelanden och mötesbokningar i mobilen är bara några smarta lösningar som gör livet enklare och tryggare för Stockholms hemlösa, visar ett treårigt forskningsprojekt.