Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VR är forskarens bästa vän

Med VR och AR kan forskarna lära mer om allt från framtidens smarta städer till livsfarliga virus. Vi andra kan se fram mot att snart kunna gå på fest eller resa runt världen utan att lämna soffan.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 maj 2018 digit

vr-glasogon-bland-provror.jpg

– Med VR kan vi göra vår vackra och fantastiska värld ännu större och ännu bättre. Vi kan testa, lära och upptäcka med full frihet att göra om och göra bättre, säger Elena Malakhatka, doktorand på KTH:s Live-in Lab och initiativtagare till VR Sci Fest, Europas största VR-event med inriktning på vetenskap och forskning.

I KTH Live-In Lab bor studenter som samtidigt är studieobjekt för ny teknik och lösningar för mer hållbara och resurseffektiva byggnader. Elena Malakhatka och hennes forskargrupp vill hitta affärsmodeller och tjänster för framtidens smarta hem. Det kan handla om styrningen av värme, ventilation och belysning för att spara energi men också om att med insamlade data kunna erbjuda de boende hälsotips för att till exempel kunna sova bättre.

Med VR och AR kan jag vara den aktiva upptäcktsresande i forskning och utveckling som jag vill vara.

Elena Malakhatka , doktorand på KTH:s Live-in Lab

Lär av spelutvecklare

Lika fascinerad som Elena Malakhatka är inför sitt forskningsområde är hon inför möjligheterna som VR erbjuder forskare att omsätta och utvärdera sina hypoteser och arbetsmodeller.

– Till Live-in Lab får vi cirka 140 projektförfrågningar per år från forskare och företag. Vi kan inte gå vidare med alla men med hjälp av virtuella forskningsmiljöer kan vi bygga prototyper av boende- och arbetsmiljöer som vi testar och överför till den fysiska världen om de är intressanta nog. Just när det gäller att bygga prototyper lär vi mycket av spelutvecklare och gamingindustrin.

De virtuella forskningsmiljöerna öppnar också för internationella samarbeten.

– Virtuella forskningsmiljöer lämpar sig för många frågeställningar och alla vetenskaper. Samtidigt behöver du inte vara it-expert för att jobba i VR. Det öppnar för interdisciplinära samarbeten med forskare från många olika universitet och länder. Jag kan bara utgå från mig själv som vill testa och lära av mina framsteg och av mina misstag. Med VR och AR kan jag vara den aktiva upptäcktsresande i forskning och utveckling som jag vill vara.

Flexibelt och mindre farligt

Fördelarna med VR och AR i en akademisk miljö handlar om mer än att skapa komplexa men transparenta experimentella miljöer.

– Forskning visar att hjärnan förstår och lagrar virtuella upplevelser och kunskaper bättre än till exempel skriven information. Här finns stora möjligheter för framtiden men redan idag finns det spännande exempel på hur VR kan användas i utbildningssyfte. Till exempel använder Vattenfall VR för att simulera laborationer inom kärnfysik. Det innebär mindre fara för användarna och gör det möjligt att simulera väldigt speciella användningsområden och -miljöer.

Den medicinska forskningen har också mycket att vinna på säkra, virtuella forskningsmiljöer.

– Idag finns 5-7 laboratorier virtuella laboratorier i världen som forskar kring farliga virus som till exempel ebola. Men det behöver inte vara så dramatiskt, många universitet och forskningscentrum testar till exempel möjligheterna att använda VR för stadsplanering för att kunna se, uppleva och känna in hur en föreslagen lösning, till exempel för trafikleder eller grönområden, skulle fungera i den fysiska världen.

Inspirera experterna

Fördelarna och möjligheterna med VR kommer också allt närmare vår vardag.

– Vi kommer kunna resa och upptäcka nya länder utan att lämna soffan eller behöva belasta miljön med flygmil. Vi kommer kunna ses och umgås i virtuella möteslokaler för att fira eller arbeta. Och det här är inte något framtidsscenario utan högts tillgängliga lösningar även om de ännu inte finns för masskonsumtion. För egen del tror jag att vi är redo för den här tekniken men det är samtidigt bra att vi som arbetar med den gör vad vi kan för att öka kunskaperna hos så många som möjligt.

Det är just tanken om kunskapsspridning som ligger bakom initiativet VR Sci Fest som genomförs på KTH och Tekniska Museet i Stockholm den 18-20 maj på temat den virtuella staden.

– Alla som är intresserade av VR är välkomna att träffa forskare och experter som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Det är möten som är lika inspirerande för oss som arbetar med VR, det är slutanvändarnas frågor och inspel som inspirerar oss till att skapa nya lösningar för, som i det här fallet, framtidens städer.

 

 

 

 

Rekommenderad läsning

5G Ericsson

5G värt 260 biljoner

19 nov 2020 digit

5G kan dra in 31 000 miljarder dollar, ungefär 260 000 miljarder kronor, till it- och telekomindustrin fram till 2030. Det visar en ny studie från Ericsson.

Vr Kille

Ny VR-era

18 nov 2020 digit

De globala investeringarna i VR och AR kommer att accelerera efter pandemin och växa från strax över 12 miljarder dollar i år till 72 miljarder dollar 2024. Det menar analysfirman IDC.

Buss Iot 960640

Sensorer mäter luft

22 okt 2020 digit

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT. 

isbjörn-arktis.jpg

BåtAR i Arktis

31 mar 2020 digit

Sjöfarten i Arktis har ökat markant men det är betydligt svårare att navigera i norra ishavet, jämfört med andra farleder. Nu har Chalmers tekniska högskola tagit fram ett AR-verktyg i VR-miljö som ska hjälpa befälen att ta rätt beslut.

mobilmarknad.jpg

Historiskt mobilras

26 mar 2020 digit

Marknaden för smartphones såg under februari sin kraftigaste minskning i historien, försäljningen sjönk med 38 procent. Även AR och VR-marknaden hämmas på grund av coronaviruset. 

tjej-vrglasogon.jpg

AR och VR exploderar

4 dec 2019 digit

Marknaden för augmented och virtual reality kommer 2020 att värderas till 18,8 miljarder dollar. Det är en ökning gentemot 2019 med 78 procent. 

kvinna-jobb.jpg
Voister Trend 2019

Vaga mål och stora utmaningar

28 jun 2019 ledarskap

Vaga mål och många utmaningar kring budget, säkerhet, rekrytering och rollen som organisationens ledande it-ambassadör. Det är några av resultaten i rapporten Voister Trend 2019. 

bitar av datorgjorda kopparrör mot vit bakgrund.png
Voister förklarar

AR

2 apr 2019 Voister förklarar

Augmented reality, AR, skapar en digital värld i verkligheten. Tekniken slog igenom med Pokémon Go och spås bli oerhört värdefullt för alltifrån läkare till brandmän. Voister förklarar AR och hur du kan använda det. 

äldre dam i fina kläder och solbrillor framför en mur.jpg
video

Jakten på innovation

2 jan 2019 ledarskap

För att en organisation ska vara relevant idag finns det minst nio olika nya teknikområden, alltifrån AI till blockkedjor, vars affärsnytta måste rangordnas och prioriteras. Inte minst inom hälso- och sjukvårdssektorn finns det mycket att vinna med ny teknik, menar Dell EMC:s vice president CTO For Sales, Patricia Florissi.