Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Motvind för e-handeln

snygga-accessoarer-i-svart.jpg

Utländska webbutiker har vunnit mark i Sverige de senaste åren och trenden ser ut att fortsätta. Wish, Zalando och Ebay ligger på topp-10-listan och då har inte Amazon ens kommit igång med sin nyetablering. Det visar en ny rapport. 

– Den svenska handeln står inför ett hårt konkurrenstryck från utlandet och en ökande del av svenska konsumenters pengar hamnar utomlands. Svenska butiker måste bli bättre att använda e-handel som ett sätt att bedriva konkurrens annars kommer de få svårt att överleva, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

I skuggan av Amazon

DIBS rapport Svensk E-handel 2018 visar att svenska konsumenter handlar för 268 miljarder kronor om året. Det gynnar aktörerna inom den svenska e-handelsbranschen, men drabbar samtidigt många fysiska butiker inom detaljhandeln.

I DIBS undersökning framkommer att fyra av tio svenskar e-handlar från utlandet. Det är mer än för några år sedan och en utveckling som sannolikt kommer att accelerera, inte minst när Amazon gör en satsning på den svenska marknaden.

England i topp

Svenskarnas anledningar för att handla i utländska webbutiker är särskilt priserna och sortimentet. 61 procent uppger lägre priser som det främsta skälet och 44 procent sortimentet. Nästan tio procent är också stamkunder hos en eller flera utländska webbutiker.

Nästan 40 procent av dem som handlar på utländska webbplatser har handlat i kinesiska webbutiker. Hela 20 procent av de som handlar från utländska webbutiker handlar på Amazon. På delad förstaplats kommer England och USA, och på tredje plats återfinns Tyskland och därefter grannlandet Danmark.

Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2018 som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare. Datainsamlingen genomfördes av YouGov under andra kvartalet 2018.

 

24 september 2018 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt