Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Byggboom med gaming

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 16 november 2018 digit

byggboom-med-gaming.jpg

– Det industriella trähusbyggandet blir allt vanligare, men de strukturer som i dag finns i byggsektorn utgår till stor del från platsbyggande. De industriella träbyggarna går i bräschen för digitaliseringen och de måste ha koll på varenda komponent. Traditionellt byggande sker mer projektvis, där man löser saker på byggplatsen efterhand. Det går inte med det industriella trähusbyggandet, där man måste skicka ut varenda komponent med modulen för att kunna ha ett högt flöde, säger Gustav Jansson, forskare i byggproduktion och teknik vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.

Strategiskt innovationsprogram

Han leder två forskningsprojekt, Informationsflöde för produktionssystem och Informationsflöde i värdekedjorna, som båda är en del av Framtidens biobaserade boende och byggande inom det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation.

Modulerna behöver brytas ner i en objektstruktur. En modul byggs upp av ett antal element, som väggar, golv, tak, fönsterkassetter och andra komponenter och delmaterial. I dag kan dessa beståndsdelar heta en sak i projekteringen, en annan i fabriken och en tredje ute på byggarbetsplatsen.

Enhetligt från start

Genom att skapa en virtuell modell med tillhörande metadata, kan beståndsdelarna ges en enhetlig benämning från start. Den ska gå att läsa från ett inköpsperspektiv, från produktionsledet men också från byggplatsen och livscykeln med service. För att underlätta informationshanteringen krävs att de olika system man jobbar i pratar med varandra, vilket i dag inte är en självklarhet.

– En stor del i detta handlar om att olika it-system, som CAD-, inköps- och produktionssystem inte ska fungera i stuprör. Systemen måste vara det man kallar distribuerade, alltså att de kan prata med varandra.

Med teknik från dataspelsvärlden går det att tydliggöra processen hur ett flerbostadshus växer fram modul för modul.

– Genom att använda spelteknik går det att kombinera olika modeller, data och information och visualisera dem för sitt syfte. Om man bryter ner en byggnad i en sekvens för produktion och sedan sätter in den i en fabriksmiljö med ett antal stationer – då blir det väldigt tydligt. När standardiserade processer och halvstandardiserade produkter ska möta krav på kundanpassning och ett hållbart byggande, är det bra att i ett tidigt läge kunna visualisera med interaktivitet. Det klarar till exempel CAD-system inte av, konstaterar Gustav Jansson.

Forskningen sker i nära samarbete med åtta industriella trähusbyggare – Lindbäcks, BoKlok, Myresjöhus, A-Hus, Plusshus, Flexator, Anebyhusgruppen och Eksjöhus.

Senaste nytt

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

Färre kakor för Google

16 januari 2020

Google kommer att fasa ut kakor från tredje part i sin webbläsare Google Chrome. Beskedet kommer samtidigt som Irlands motsvarighet till Datainspektionen granskar Googles reklamverksamheter.

AI sparar 140 mdr

16 januari 2020

Ökad AI-användning kan stärka välfärden motsvarande ungefär 140 miljarder kronor årligen. Det framgår av en nyligen överlämnad delrapport från DIGG till regeringen.

IoT retails framtid

15 januari 2020

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

3D för bättre syn

15 januari 2020

De jobbiga ögonlapparnas tid är förbi. Amblyopi, det vill säga Lazy eye, kan nu behandlas med ett par 3D-glasögon och en platta.