Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Byggboom med gaming

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 16 november 2018 digit

byggboom-med-gaming.jpg

– Det industriella trähusbyggandet blir allt vanligare, men de strukturer som i dag finns i byggsektorn utgår till stor del från platsbyggande. De industriella träbyggarna går i bräschen för digitaliseringen och de måste ha koll på varenda komponent. Traditionellt byggande sker mer projektvis, där man löser saker på byggplatsen efterhand. Det går inte med det industriella trähusbyggandet, där man måste skicka ut varenda komponent med modulen för att kunna ha ett högt flöde, säger Gustav Jansson, forskare i byggproduktion och teknik vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.

Strategiskt innovationsprogram

Han leder två forskningsprojekt, Informationsflöde för produktionssystem och Informationsflöde i värdekedjorna, som båda är en del av Framtidens biobaserade boende och byggande inom det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation.

Modulerna behöver brytas ner i en objektstruktur. En modul byggs upp av ett antal element, som väggar, golv, tak, fönsterkassetter och andra komponenter och delmaterial. I dag kan dessa beståndsdelar heta en sak i projekteringen, en annan i fabriken och en tredje ute på byggarbetsplatsen.

Enhetligt från start

Genom att skapa en virtuell modell med tillhörande metadata, kan beståndsdelarna ges en enhetlig benämning från start. Den ska gå att läsa från ett inköpsperspektiv, från produktionsledet men också från byggplatsen och livscykeln med service. För att underlätta informationshanteringen krävs att de olika system man jobbar i pratar med varandra, vilket i dag inte är en självklarhet.

– En stor del i detta handlar om att olika it-system, som CAD-, inköps- och produktionssystem inte ska fungera i stuprör. Systemen måste vara det man kallar distribuerade, alltså att de kan prata med varandra.

Med teknik från dataspelsvärlden går det att tydliggöra processen hur ett flerbostadshus växer fram modul för modul.

– Genom att använda spelteknik går det att kombinera olika modeller, data och information och visualisera dem för sitt syfte. Om man bryter ner en byggnad i en sekvens för produktion och sedan sätter in den i en fabriksmiljö med ett antal stationer – då blir det väldigt tydligt. När standardiserade processer och halvstandardiserade produkter ska möta krav på kundanpassning och ett hållbart byggande, är det bra att i ett tidigt läge kunna visualisera med interaktivitet. Det klarar till exempel CAD-system inte av, konstaterar Gustav Jansson.

Forskningen sker i nära samarbete med åtta industriella trähusbyggare – Lindbäcks, BoKlok, Myresjöhus, A-Hus, Plusshus, Flexator, Anebyhusgruppen och Eksjöhus.

Senaste nytt

Golfa med 3D-print

24 november 2020

Cobra har tillsammans med HP tagit fram världens första 3D-printade golfklubba. Lanseringen sägs vara början på stora förändringar inom sporten.

Revision av RPA

24 november 2020

När myndighetsbeslut tas av datorer ökar ofta effektiviteten och rättssäkerheten, men det sker för lite kontroll och uppföljning. Det visar en ny granskning gjord av Riksrevisionen.

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka.