Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enklare hantering av fastighetsdata

Två regeringsuppdrag ska öka standardiseringen av så kallad grunddata och göra informationsutbytet i offentlig sektor säkrare och mer effektivt. 

Text anne hammarskjöld Foto kristian pohl/regeringskansliet 30 maj 2018 säkerhet

elegant-villa-med-pool.jpg

– Det finns en enorm potential i den grunddata som våra myndigheter har tillgång till. Både för enskilda medborgare och för samhället i stort. Men för att kunna utnyttja den potentialen måste vi säkerställa att informationen finns lättillgänglig och att informationsutbytet sker på ett säkert sätt, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Regeringsuppdraget om säker och effektiv tillgång till grunddata ska på sikt leda till att uppgifter om exempelvis folkbokföring, företag och fastigheter bara behöver lämnas en gång och att det blir enklare för offentliga och privata aktörer att utbyta information. Det är Bolagsverket, Lantmäteriet och Skatteverket som ska lämna förslag på hur den hanteringen kan förbättras, bland annat genom att tydliggöra ansvaret och öka standardiseringen.

Privat och offentligt

I det andra regeringsuppdraget om elektroniskt informationsutbyte inom den offentliga sektorn ska Bolagsverket,

Genom att standardisera infrastrukturen för informationsutbyte i den offentliga sektorn kan vi återanvända lösningar i högre grad och undvika dubbelinvesteringar.

Ardalan Shekarabi

Domstolsverket, E-hälsomyndigheten, Försäkringskassan, Lantmäteriet och Skatteverket lämna förslag som ska göra elektroniska informationsutbyten i den offentliga sektorn säkrare och mer effektiv, bland annat genom en ökad standardisering av förvaltningsgemensamma lösningar.

– Genom att standardisera infrastrukturen för informationsutbyte i den offentliga sektorn kan vi återanvända lösningar i högre grad och undvika dubbelinvesteringar. Dessutom skapas förutsättningar för att göra det enklare för både offentliga och privata aktörer att utbyta information med varandra, säger Ardalan Shekarabi, i ett pressmeddelande.

Regeringen avser att ge den nya Myndigheten för digital förvaltning ett samordningsansvar för båda uppdragen när den inrättas 1 september 2018. De båda uppdragen ska slutredovisas 30 april respektive 15 september 2019.

Senaste nytt

Bluffmejl utan länk

21 februari 2019

Hela 60 procent av alla bluffmejl som skickas har ingen länk utan är helt textbaserade. Det kan skapa en falsk trygghet och gör dem också svårare att upptäcka.

Laddar för Industri 4.0

21 februari 2019

En sensor som kan generera elektricitet från olika typer av rörelser och vibrationer utvecklas nu av forskare vid Luleå universitet. Projektet finansieras av Vinnova och det självdrivande sensorsystemet stärker konkurrenskraften för Sveriges uppkopplade industri.

Nu granskas ansiktsigenkänning

21 februari 2019

Datainspektionen har bestämt sig för att granska Skellefteåskolan Anderstorpsgymnasiets sätt att med hjälp av ansiktsigenkänning kontrollera lektionsnärvaro för elever. Något som skolans rektor ser positivt på. 

Snöfritt med IoT

20 februari 2019

Med sensorer kopplade till molnet kan fastighetsägare planera snöröjningen av tak och sänka kostnaderna för beställningar med kort framförhållning.

Ännu smartare AI

19 februari 2019

En transistor i organisk elektronik som kan lära sig och både har kort- såväl som långtidsminne är ett genombrott inom maskininlärning. Tekniken som utvecklats vid Linköpings universitet gör det möjligt att efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar.

Alla räknas i Södertälje

18 februari 2019

Som ett led i centrumutvecklingen installerar Södertälje nu besöksräknare längs gågatan och vid Stora torget. Målet är att utses till Årets stadskärna om fyra år.