Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Enklare hantering av fastighetsdata

Två regeringsuppdrag ska öka standardiseringen av så kallad grunddata och göra informationsutbytet i offentlig sektor säkrare och mer effektivt. 

Text anne hammarskjöld Foto kristian pohl/regeringskansliet 30 maj 2018 säkerhet

elegant-villa-med-pool.jpg

– Det finns en enorm potential i den grunddata som våra myndigheter har tillgång till. Både för enskilda medborgare och för samhället i stort. Men för att kunna utnyttja den potentialen måste vi säkerställa att informationen finns lättillgänglig och att informationsutbytet sker på ett säkert sätt, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Regeringsuppdraget om säker och effektiv tillgång till grunddata ska på sikt leda till att uppgifter om exempelvis folkbokföring, företag och fastigheter bara behöver lämnas en gång och att det blir enklare för offentliga och privata aktörer att utbyta information. Det är Bolagsverket, Lantmäteriet och Skatteverket som ska lämna förslag på hur den hanteringen kan förbättras, bland annat genom att tydliggöra ansvaret och öka standardiseringen.

Privat och offentligt

I det andra regeringsuppdraget om elektroniskt informationsutbyte inom den offentliga sektorn ska Bolagsverket,

Genom att standardisera infrastrukturen för informationsutbyte i den offentliga sektorn kan vi återanvända lösningar i högre grad och undvika dubbelinvesteringar.

Ardalan Shekarabi

Domstolsverket, E-hälsomyndigheten, Försäkringskassan, Lantmäteriet och Skatteverket lämna förslag som ska göra elektroniska informationsutbyten i den offentliga sektorn säkrare och mer effektiv, bland annat genom en ökad standardisering av förvaltningsgemensamma lösningar.

– Genom att standardisera infrastrukturen för informationsutbyte i den offentliga sektorn kan vi återanvända lösningar i högre grad och undvika dubbelinvesteringar. Dessutom skapas förutsättningar för att göra det enklare för både offentliga och privata aktörer att utbyta information med varandra, säger Ardalan Shekarabi, i ett pressmeddelande.

Regeringen avser att ge den nya Myndigheten för digital förvaltning ett samordningsansvar för båda uppdragen när den inrättas 1 september 2018. De båda uppdragen ska slutredovisas 30 april respektive 15 september 2019.

Senaste nytt

It som dödar

15 november 2019

Dataintrång på sjukhus har en stor inverkan på patientvården och ökar dödligheten, även flera år efter en incident. Det visar en ny undersökning från Vanderbilt University och University of Central Florida.

Volvo lastar smart

15 november 2019

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.

Industrin säkras

14 november 2019

När industrin blir beroende av smarta tekniska lösningar vill det till att säkerheten inte sätts på undantag. Därför lanserar säkerhetsföretaget Trend Micro två nya lösningar som riktar sig mot industrin.

Fjärrstyr med 5G

14 november 2019

Om virkeslaster kan fjärrstyras med hjälp av 5G skulle det innebära bättre arbetsmiljö och färre transporter. Nu ska SCA och Mittuniversitetet undersöka om lossning och lastning kan ske på distans.

Årets kommun

13 november 2019

Sveriges Digitaliseringskommun 2019 är Lidingö stad. I juryns motivering står bland annat att vinnaren når resultat på riktigt, höjer service och kvalitet samtidigt som de lyckas spara in på klimat och skattemedel.

Volvo Cars spårar kobolt

13 november 2019

Volvo Cars ska med blockkedjeteknik spåra mineralen kobolt, som bland annat används i batterier. Med hjälp av tekniken hoppas bolaget kunna sluta använda kobolt från konfliktområden och där det förekommer barnarbete.