Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ät gott med VR

Uttrycket äta med ögonen har just testats på Cornelluniversitetet. Syftet med projektet var att utveckla en lättanvänd och överkomlig teknik för sensoriska utvärderingar av livsmedel. En bit ost och ett par VR-glasögon bekräftar omgivningens betydelse för våra smakupplevelser.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 november 2018 digit

goda-ostar-och-vin.jpg

– När vi äter uppfattar vi inte bara matens smak och arom, vi får sensorisk inmatning från vår omgivning med våra ögon, öron, och våra minnen av omgivningen, säger Robin Dando, docent i matvetenskap vid Cornelluniversitetet och huvudförfattare till studien som publicerats i Journal of Food Science.

I studien fick 50 deltagare VR-glasögon och tre identiska bitar grönmögelost. Med hjälp av 360-gradersvideos fick de sedan äta sin ost i ett avskilt bås, på en trevlig parkbänk samt i universitetets kostall. Deltagarna upplevde ostens smak som starkast i stallet, jämfört med båset och parkbänken.

Studien visar miljöns betydelse för vår matupplevelse. Den bekräftar också möjligheterna med VR-teknik för att testa och utveckla livsmedel.

– VR-tekniken tillför miljökvaliteterna till maten som konsumeras och gör den här typen av testning både effektiv och ekonomisk, säger Robin Dando.

Källa: eurekalert.org

Senaste nytt

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Appar glömmer barnen

13 november 2018

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

3D rena stenåldern

12 november 2018

För ett par år sedan hittade arkeologer 4 500 år gamla lerfigurer på en stenåldersboplats i Roslagen. Tack vare Luleå tekniska universitets mikrotomograf har de nu fått 3D-tvillingar som kan hjälpa forskare samla och sprida kunskap.