Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bättre vård med VR

Forskare vid Högskolan i Skövde skapar virtuella miljöer för att förbättra design och produktionsprocesser. På så sätt kan simuleringar för sjukvård och industri optimeras och resultaten omsättas till verkligheten.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 14 maj 2018 it i vården

personal-pa-sjukhus-i-rorelse.jpg

– Vi kan behöva tänka i nya banor för att lösa de utmaningar som finns inom sjukvården. Och då kan simuleringar göra skillnad. Hur kan vi minska väntetider för patienter? Hur bör vi designa en ny akutmottagning? Inom industrin har man, på sina håll, kommit en bit på väg. Och inom sjukvården kan tester i den virtuella miljön göra skillnad för människor som är i behov av vårdinsatser. Så det är väldigt viktigt att satsa på framöver, säger Ainhoa Goienetxea, doktorand på institutionen för ingenjörsvetenskap vid Högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Läs mer: VR är forskarens bästa vän

Verklighetens kopia

För att förbättra och utveckla produktionsprocesser inom industrin och sjukvården använder forskarna vid Högskolan i Skövde simuleringar, där tester och scenarier skapas, utspelas och optimeras. För att i nästa steg, när allt är grundligt genomarbetat, göra skillnad på riktigt – i den verkligen kopian. Projektet har två spår: Virtual Health och Virtual Engineering.

– Det handlar om att designa och förbättra produktionsprocesser inom industrin och sjukvården. Simuleringar ger också underlag till beslutsfattare för att kunna fatta rätt beslut i ett utvecklingsarbete, berättar Ainhoa Goienetxea.

Simuleringsprojektet är knutet till Skaraborgs Innovativa Miljöer som ska öka tillgången till simulering, forskning och demonstratorer för i första hand små- och mellanstora företag. Något som i förlängningen skapar tillväxt och ökad konkurrenskraft i regionen. Projektet bygger på reella behov från näringslivet och den offentliga sektorn och ska stimulera nya innovativa lösningar.

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.