Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bättre vård med VR

Forskare vid Högskolan i Skövde skapar virtuella miljöer för att förbättra design och produktionsprocesser. På så sätt kan simuleringar för sjukvård och industri optimeras och resultaten omsättas till verkligheten.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 14 maj 2018 it i vården

personal-pa-sjukhus-i-rorelse.jpg

– Vi kan behöva tänka i nya banor för att lösa de utmaningar som finns inom sjukvården. Och då kan simuleringar göra skillnad. Hur kan vi minska väntetider för patienter? Hur bör vi designa en ny akutmottagning? Inom industrin har man, på sina håll, kommit en bit på väg. Och inom sjukvården kan tester i den virtuella miljön göra skillnad för människor som är i behov av vårdinsatser. Så det är väldigt viktigt att satsa på framöver, säger Ainhoa Goienetxea, doktorand på institutionen för ingenjörsvetenskap vid Högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Läs mer: VR är forskarens bästa vän

Verklighetens kopia

För att förbättra och utveckla produktionsprocesser inom industrin och sjukvården använder forskarna vid Högskolan i Skövde simuleringar, där tester och scenarier skapas, utspelas och optimeras. För att i nästa steg, när allt är grundligt genomarbetat, göra skillnad på riktigt – i den verkligen kopian. Projektet har två spår: Virtual Health och Virtual Engineering.

– Det handlar om att designa och förbättra produktionsprocesser inom industrin och sjukvården. Simuleringar ger också underlag till beslutsfattare för att kunna fatta rätt beslut i ett utvecklingsarbete, berättar Ainhoa Goienetxea.

Simuleringsprojektet är knutet till Skaraborgs Innovativa Miljöer som ska öka tillgången till simulering, forskning och demonstratorer för i första hand små- och mellanstora företag. Något som i förlängningen skapar tillväxt och ökad konkurrenskraft i regionen. Projektet bygger på reella behov från näringslivet och den offentliga sektorn och ska stimulera nya innovativa lösningar.

Senaste nytt

Rock 'n' roll i munnen

25 maj 2018

Med sitt nylanserade mobilspel Rocka munnen vill Folktandvården göra tänderna friskare i Sveriges alla barnfamiljer. Appen är en satsning från samtliga Sveriges Folktandvårdsorganisationer.

IoT utvecklar skolan

24 maj 2018

Det Vinnova-finansierade projektet IoT Hub Skola ska via sensorer och data samla in imformation och på sikt kunna förändra skolans miljö både för elever och lärare.

IIS nya satsningar

23 maj 2018

Fritt internet, anonym internetanvändning och alla dina personuppgifter på ett och samma ställe är några av IIS satsningsområden då 1,4 miljoner kronor delas ut från Internetstiftelsens internetfond.

Lidingö flyttar till Minecraft

22 maj 2018

Lidingö stad delar gärna öppen data, något som stimulerar utvecklingen av nya digitala tjänster. Det senaste exemplet är att kommunen nu kan laddas ner till Minecraft. 

Sverige i topp

22 maj 2018

En ny rapport visar att Sverige tar fler poäng inom digitalisering och avancerar från tredje till andra plats när EU-kommissionen rankar de främsta länderna.

Sluta youtubeknarka

21 maj 2018

Google utökar inom digital wellbeing, som är ett initiativ för att ge folk en bättre förståelse för hur man hanterar sina digitala vanor. Ett nytt inslag av detta är en apa som uppmanar Youtube-användare att ta en paus.