Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

En smartare it-nyhetssajt

Microsoft gör Jonslunds skola global

För några år sedan kunde läraren Emma Nääs ingenting om teknik. Idag är hon anlitad som internationell föreläsare inom digitalisering och har fått ta emot flera priser. Som hjälp och redskap i sitt arbete har Emma Nääs bland annat Microsoft Educator Community och Minecraft. 

Emma Nääs är lärare på Jonslunds skola i Essunga, i en liten skola på cirka 100 elever. Emma undervisar en blandad 4-5:a och sedan sex år tillbaka använder hon dagligen digitala redskap.

 Vid den tidpunkten hade jag knappt en dator och vi höll på med ett projekt på engelskan som vi kallade för Interview a stranger.

 Tanken var väl först att vi skulle prata med någon på skolan som skulle låtsas vara från ett annat land, men istället tänkte jag Varför inte försöka intervjua personer som faktiskt bor i de länderna? Så då testade vi att göra det via Skype och efter det fick vi mersmak. Nu försöker jag alltid att hitta verkliga mottagare och verkliga ämnen.

Och det har slagit väl ut. Emma Nääs har bland annat blivit belönad med EU-kommissionens utmärkelse The European Language Label, pristagare i Guldäpplet, fått titeln Microsoft Fellow och hållit closing keynote på världskongressen Educator exchange i Singapore. Hon har också med sin klass skypat in i finska parlamentet, varit med på Landet Runt och Lilla Aktuellt samt fått åka till Rosenbad för att intervjua före detta jämställdhetsministern Åsa Regner. En vecka gjorde hon också om sitt klassrum till en digital nyhetsredaktion om vatten. 

 Då intervjuade vi utrikesjournalisten Rolf Porseryd om vattenbristen och konflikthärdarna i världen och jag tror han gillade det lika mycket som vi. Likadant var det när vi intervjuade Finlands vice informationsminister, Rainer Hindsberg. Vi började att prata med en minister men det avslutades med att ha mött människan bakom och det här skapar väldiga många ringar på vattnet. Eleverna blir nyfikna, vill veta mer och kunskap blir på riktigt.

Men man måste såklart inte träffa en minister för att det ska vara värdefullt, påpekar Emma Nääs. Hon och hennes elever har rest över hela världen via Skype där de träffat och samarbetat med elever från jordens alla hörn. 

Skypeathon-960640.jpg

Emma Nääs elever under ett Skype-samtal utomlands.

Nyligen pratade hennes elever bland annat med en egyptisk klass om deras traditioner och med en indisk klass om klimatet och massiva sopberg och då kunde eleverna i Emmas klass även dela med sig av de positiva miljöåtaganden som vi gör i Sverige.

 När man träffar och lär känna personer från olika delar av världen så blir de inte bara något man ser på nyheterna, utan det blir på riktigt vilket ökar elevernas empati. De blir också duktiga på det sociala spelet och lär sig prata, diskutera och hälsa på ett bra sätt. Vi har som mål att få en ny vän i så många länder som möjligt och vi har en stor världskarta där vi prickar av varje land som vi skypat med.

Microsofts skolplattform viktig

Som verktyg för detta använder Emma Nääs Microsoft Educator Community, en plattform för lärare över hela världen. Där kan lärare hitta jämlikar att samarbeta, utbilda och diskutera ihop med.

 En av lärarna jag jobbat mycket med heter Olivier och är från Belgien. Han har 18 olika nationaliteter i sin klass och vi tycker båda två att det är väldigt spännande når våra elever får mötas. Det är verkligen två olika världar som möts.

Inom Microsoft Educator Community finns ett verktyg som heter Skype in the Classroom. I verktyget finns tre olika delar som Emma Nääs använder sig av mycket: Mystery Skype, Guest speakers och Virtual field trips. 

– Med Mystery Skype ringer man upp en klass som kan befinna sig vart som helst i världen och man ska gissa sig till vilket land man hamnat i. Genom Guest speakers hade vi häromveckan en konstnär och föreläsare från Zambia som berättade om konst och litteratur i hennes land. Deltog gjorde också en klass i Ryssland, en i Japan och en i Egypten samtidigt.

 Med Virtual field trips har man som lärare möjlighet att ta sig bortom klassrummets väggar och till exempel lära sig om historia genom att besöka ett museum någonstans i världen. Det är gratis och skapar mervärde för eleverna.

jonslundsskolan-löfven-960640.jpg

Eleverna på Jonslundsskolan när de uppe i Stockholm träffar statsminister Stefan Löfven.

Spel om flyktingkrisen

För att skapa ett empatiskt klassrum så använder sig just nu Emma Nääs av Minecraft Education Edition. I spelet får de känna efter hur det känns att vara en människa på flykt. Med hjälp av Minecraft och världen som heter Refugee crisis får eleverna bege sig ut på flykt från sin hemby. Tillsammans diskuterar och argumenterar de om de olika valen de gör i spelet.

 Vad behöver man packa när man flyr från sitt hem? Vad händer om man kommer till landsgränsen men inte har med sig sitt pass? Vilka ska få följa med i båtarna som inte har plats för alla, och vad behöver man sedan i form av trygghet när man väl kommer fram i säkerhet? Vad är livskvalitet? Det är stora frågor men vi samtalar och eleverna är oerhört engagerade. Detta ger eleverna från den lilla skolan på landet perspektiv och förhoppningsvis får de med sig kunskaper som de kan använda för att forma vårt samhälle till att bli mer empatiskt i framtiden.

Men det är inte bara perspektiv och empati som digitala verktyg i klassrummet ger, menar Emma Nääs, utan även mod.  

 Hur undervisar man i mod? Jag tror att när inte klassrummets väggar är stoppet för att lära sig saker utan de på riktigt pratar engelska med elever från andra delar av världen så väcks mycket gratis, bland annat mod och nyfikenhet. Jag kan se hur även mina blygaste elever har växt enormt genom detta.

 Vi lever i en global värld och vi måste göra våra elever redo för det. Kanske är det ännu viktigare för oss som bor i en så pass liten kommun.

Har du något tips till andra lärare om de vill satsa på något liknande?

 Ja, våga hoppa och våga göra! Som jag brukar säga. Lär tillsammans med dina elever. Lärarrollen förändras och man kan inte kunna allt om digitalisering innan man tar in det i sitt klassrum. Ingen lärare kan idag säga att de skulle vilja jobba såhär, men att det inte går. Vill man så kan man. Börja lätt i någon ände - allt ger ringar på vattnet. Kommunikation och kreativitet tillsammans med digitala verktyg blir en häftig kombination.

18 juni 2018 Uppdaterad 5 oktober 2018 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan

Rekommenderad läsning

Hp Reverb G2 På Tjej 3
video
Ett samarbete med HP

Maxa VR med HP

29 jan 2021 digit

Utbildning och samarbete i VR minskar utbildningskostnader, sparar tid och är bättre för miljön. Utöver bättre spelupplevelse, vill HP med sin nya generation VR-headset göra tekniken mer tillgänglig för fler verksamheter och användningsområden.  

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

fyra röda äpplen mot rosa bakgrund.jpg
video
ett samarbete mellan jamf och voister

Smartare skola med Jamf

24 apr 2020 it i skolan

Tekniska problem hindrar flytet under lektionerna och därmed elevernas inlärning. Med Jamfs nya lösning för skolan får lärarna kontroll på allt ifrån videolektioner till användning av appar i Apple-produkter. Det sker oavsett om eleverna studerar hemma eller i skolan.

autopilot-i-ett-flygplan.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Bodens nya autopilot

25 feb 2020 digit

Alla nya datorer i Boden kopplas numera till Microsofts tjänst Autopilot, ett verktyg som förenklar för både skolelever och anställda. För att få teknisk hjälp har kommunen en chattbot dit elever kan vända sig med sina frågor. 

händer med penna och miniräknare och en dator framför sig mot ljusblå bakgrund.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Smartare fakturor i molnet

31 jan 2020 digit

Medius använder sig av hela utbudet i Microsoft 365. Utöver den ökade säkerheten får företaget även tillgång till Windows Autopilot. Lösningen innebär att all hantering av de anställdas datorer, och snart även mobiler, är molnbaserad.

balonger svävar ut från en öppen dörr.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Därför väljer Skövde Teams

11 okt 2019 digit

När verksamheterna i kommunen ville ha ett mobilt arbetssätt föll valet på Teams. Resultatet är färre mejl och ett snabbare och enklare samarbete. 

två händer plockar grönsaker i en affär.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Ica behöver bara Teams

23 aug 2019 digit

Ica jobbar intensivt för att utveckla goda kundrelationer och möjligheter för kunder att handla via nätet. En stor hjälp i arbetet har varit övergången till Teams.

kille gör bakåtvålt i sanden.jpg
video
Ett samarbete mellan Lenovo och Voister

Lekande lätt med Lenovo

25 jun 2019 digit

Fler och fler mötesrum utrustas med lösningar för att kunna sätta upp snabba videomöten. Bekymret är dock att det inte alltid går så fort som man skulle vilja. Det problemet vill Lenovo lösa med sin 100-procentigt Microsoftbaserade Thinksmart Hub 500.

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.