Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Microsoft gör Jonslunds skola global

För några år sedan kunde läraren Emma Nääs ingenting om teknik. Idag är hon anlitad som internationell föreläsare inom digitalisering och har fått ta emot flera priser. Som hjälp och redskap i sitt arbete har Emma Nääs bland annat Microsoft Educator Community och Minecraft. 

Emma Nääs är lärare på Jonslunds skola i Essunga, i en liten skola på cirka 100 elever. Emma undervisar en blandad 4-5:a och sedan sex år tillbaka använder hon dagligen digitala redskap.

 Vid den tidpunkten hade jag knappt en dator och vi höll på med ett projekt på engelskan som vi kallade för Interview a stranger.

 Tanken var väl först att vi skulle prata med någon på skolan som skulle låtsas vara från ett annat land, men istället tänkte jag Varför inte försöka intervjua personer som faktiskt bor i de länderna? Så då testade vi att göra det via Skype och efter det fick vi mersmak. Nu försöker jag alltid att hitta verkliga mottagare och verkliga ämnen.

Och det har slagit väl ut. Emma Nääs har bland annat blivit belönad med EU-kommissionens utmärkelse The European Language Label, pristagare i Guldäpplet, fått titeln Microsoft Fellow och hållit closing keynote på världskongressen Educator exchange i Singapore. Hon har också med sin klass skypat in i finska parlamentet, varit med på Landet Runt och Lilla Aktuellt samt fått åka till Rosenbad för att intervjua före detta jämställdhetsministern Åsa Regner. En vecka gjorde hon också om sitt klassrum till en digital nyhetsredaktion om vatten. 

 Då intervjuade vi utrikesjournalisten Rolf Porseryd om vattenbristen och konflikthärdarna i världen och jag tror han gillade det lika mycket som vi. Likadant var det när vi intervjuade Finlands vice informationsminister, Rainer Hindsberg. Vi började att prata med en minister men det avslutades med att ha mött människan bakom och det här skapar väldiga många ringar på vattnet. Eleverna blir nyfikna, vill veta mer och kunskap blir på riktigt.

Men man måste såklart inte träffa en minister för att det ska vara värdefullt, påpekar Emma Nääs. Hon och hennes elever har rest över hela världen via Skype där de träffat och samarbetat med elever från jordens alla hörn. 

Skypeathon-960640.jpg

Emma Nääs elever under ett Skype-samtal utomlands.

Nyligen pratade hennes elever bland annat med en egyptisk klass om deras traditioner och med en indisk klass om klimatet och massiva sopberg och då kunde eleverna i Emmas klass även dela med sig av de positiva miljöåtaganden som vi gör i Sverige.

 När man träffar och lär känna personer från olika delar av världen så blir de inte bara något man ser på nyheterna, utan det blir på riktigt vilket ökar elevernas empati. De blir också duktiga på det sociala spelet och lär sig prata, diskutera och hälsa på ett bra sätt. Vi har som mål att få en ny vän i så många länder som möjligt och vi har en stor världskarta där vi prickar av varje land som vi skypat med.

Microsofts skolplattform viktig

Som verktyg för detta använder Emma Nääs Microsoft Educator Community, en plattform för lärare över hela världen. Där kan lärare hitta jämlikar att samarbeta, utbilda och diskutera ihop med.

 En av lärarna jag jobbat mycket med heter Olivier och är från Belgien. Han har 18 olika nationaliteter i sin klass och vi tycker båda två att det är väldigt spännande når våra elever får mötas. Det är verkligen två olika världar som möts.

Inom Microsoft Educator Community finns ett verktyg som heter Skype in the Classroom. I verktyget finns tre olika delar som Emma Nääs använder sig av mycket: Mystery Skype, Guest speakers och Virtual field trips. 

– Med Mystery Skype ringer man upp en klass som kan befinna sig vart som helst i världen och man ska gissa sig till vilket land man hamnat i. Genom Guest speakers hade vi häromveckan en konstnär och föreläsare från Zambia som berättade om konst och litteratur i hennes land. Deltog gjorde också en klass i Ryssland, en i Japan och en i Egypten samtidigt.

 Med Virtual field trips har man som lärare möjlighet att ta sig bortom klassrummets väggar och till exempel lära sig om historia genom att besöka ett museum någonstans i världen. Det är gratis och skapar mervärde för eleverna.

jonslundsskolan-löfven-960640.jpg

Eleverna på Jonslundsskolan när de uppe i Stockholm träffar statsminister Stefan Löfven.

Spel om flyktingkrisen

För att skapa ett empatiskt klassrum så använder sig just nu Emma Nääs av Minecraft Education Edition. I spelet får de känna efter hur det känns att vara en människa på flykt. Med hjälp av Minecraft och världen som heter Refugee crisis får eleverna bege sig ut på flykt från sin hemby. Tillsammans diskuterar och argumenterar de om de olika valen de gör i spelet.

 Vad behöver man packa när man flyr från sitt hem? Vad händer om man kommer till landsgränsen men inte har med sig sitt pass? Vilka ska få följa med i båtarna som inte har plats för alla, och vad behöver man sedan i form av trygghet när man väl kommer fram i säkerhet? Vad är livskvalitet? Det är stora frågor men vi samtalar och eleverna är oerhört engagerade. Detta ger eleverna från den lilla skolan på landet perspektiv och förhoppningsvis får de med sig kunskaper som de kan använda för att forma vårt samhälle till att bli mer empatiskt i framtiden.

Men det är inte bara perspektiv och empati som digitala verktyg i klassrummet ger, menar Emma Nääs, utan även mod.  

 Hur undervisar man i mod? Jag tror att när inte klassrummets väggar är stoppet för att lära sig saker utan de på riktigt pratar engelska med elever från andra delar av världen så väcks mycket gratis, bland annat mod och nyfikenhet. Jag kan se hur även mina blygaste elever har växt enormt genom detta.

 Vi lever i en global värld och vi måste göra våra elever redo för det. Kanske är det ännu viktigare för oss som bor i en så pass liten kommun.

Har du något tips till andra lärare om de vill satsa på något liknande?

 Ja, våga hoppa och våga göra! Som jag brukar säga. Lär tillsammans med dina elever. Lärarrollen förändras och man kan inte kunna allt om digitalisering innan man tar in det i sitt klassrum. Ingen lärare kan idag säga att de skulle vilja jobba såhär, men att det inte går. Vill man så kan man. Börja lätt i någon ände - allt ger ringar på vattnet. Kommunikation och kreativitet tillsammans med digitala verktyg blir en häftig kombination.

18 juni 2018 Uppdaterad 5 oktober 2018 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan

Rekommenderad läsning