Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

En smartare it-nyhetssajt

Microsoft gör Jonslunds skola global

För några år sedan kunde läraren Emma Nääs ingenting om teknik. Idag är hon anlitad som internationell föreläsare inom digitalisering och har fått ta emot flera priser. Som hjälp och redskap i sitt arbete har Emma Nääs bland annat Microsoft Educator Community och Minecraft. 

Text Fredrik Adolfsson 18 juni 2018 it i skolan

Emma Nääs är lärare på Jonslunds skola i Essunga, i en liten skola på cirka 100 elever. Emma undervisar en blandad 4-5:a och sedan sex år tillbaka använder hon dagligen digitala redskap.

 Vid den tidpunkten hade jag knappt en dator och vi höll på med ett projekt på engelskan som vi kallade för Interview a stranger.

 Tanken var väl först att vi skulle prata med någon på skolan som skulle låtsas vara från ett annat land, men istället tänkte jag Varför inte försöka intervjua personer som faktiskt bor i de länderna? Så då testade vi att göra det via Skype och efter det fick vi mersmak. Nu försöker jag alltid att hitta verkliga mottagare och verkliga ämnen.

Och det har slagit väl ut. Emma Nääs har bland annat blivit belönad med EU-kommissionens utmärkelse The European Language Label, pristagare i Guldäpplet, fått titeln Microsoft Fellow och hållit closing keynote på världskongressen Educator exchange i Singapore. Hon har också med sin klass skypat in i finska parlamentet, varit med på Landet Runt och Lilla Aktuellt samt fått åka till Rosenbad för att intervjua före detta jämställdhetsministern Åsa Regner. En vecka gjorde hon också om sitt klassrum till en digital nyhetsredaktion om vatten. 

 Då intervjuade vi utrikesjournalisten Rolf Porseryd om vattenbristen och konflikthärdarna i världen och jag tror han gillade det lika mycket som vi. Likadant var det när vi intervjuade Finlands vice informationsminister, Rainer Hindsberg. Vi började att prata med en minister men det avslutades med att ha mött människan bakom och det här skapar väldiga många ringar på vattnet. Eleverna blir nyfikna, vill veta mer och kunskap blir på riktigt.

Men man måste såklart inte träffa en minister för att det ska vara värdefullt, påpekar Emma Nääs. Hon och hennes elever har rest över hela världen via Skype där de träffat och samarbetat med elever från jordens alla hörn. 

Skypeathon-960640.jpg

Emma Nääs elever under ett Skype-samtal utomlands.

Nyligen pratade hennes elever bland annat med en egyptisk klass om deras traditioner och med en indisk klass om klimatet och massiva sopberg och då kunde eleverna i Emmas klass även dela med sig av de positiva miljöåtaganden som vi gör i Sverige.

 När man träffar och lär känna personer från olika delar av världen så blir de inte bara något man ser på nyheterna, utan det blir på riktigt vilket ökar elevernas empati. De blir också duktiga på det sociala spelet och lär sig prata, diskutera och hälsa på ett bra sätt. Vi har som mål att få en ny vän i så många länder som möjligt och vi har en stor världskarta där vi prickar av varje land som vi skypat med.

Microsofts skolplattform viktig

Som verktyg för detta använder Emma Nääs Microsoft Educator Community, en plattform för lärare över hela världen. Där kan lärare hitta jämlikar att samarbeta, utbilda och diskutera ihop med.

 En av lärarna jag jobbat mycket med heter Olivier och är från Belgien. Han har 18 olika nationaliteter i sin klass och vi tycker båda två att det är väldigt spännande når våra elever får mötas. Det är verkligen två olika världar som möts.

Inom Microsoft Educator Community finns ett verktyg som heter Skype in the Classroom. I verktyget finns tre olika delar som Emma Nääs använder sig av mycket: Mystery Skype, Guest speakers och Virtual field trips. 

– Med Mystery Skype ringer man upp en klass som kan befinna sig vart som helst i världen och man ska gissa sig till vilket land man hamnat i. Genom Guest speakers hade vi häromveckan en konstnär och föreläsare från Zambia som berättade om konst och litteratur i hennes land. Deltog gjorde också en klass i Ryssland, en i Japan och en i Egypten samtidigt.

 Med Virtual field trips har man som lärare möjlighet att ta sig bortom klassrummets väggar och till exempel lära sig om historia genom att besöka ett museum någonstans i världen. Det är gratis och skapar mervärde för eleverna.

jonslundsskolan-löfven-960640.jpg

Eleverna på Jonslundsskolan när de uppe i Stockholm träffar statsminister Stefan Löfven.

Spel om flyktingkrisen

För att skapa ett empatiskt klassrum så använder sig just nu Emma Nääs av Minecraft Education Edition. I spelet får de känna efter hur det känns att vara en människa på flykt. Med hjälp av Minecraft och världen som heter Refugee crisis får eleverna bege sig ut på flykt från sin hemby. Tillsammans diskuterar och argumenterar de om de olika valen de gör i spelet.

 Vad behöver man packa när man flyr från sitt hem? Vad händer om man kommer till landsgränsen men inte har med sig sitt pass? Vilka ska få följa med i båtarna som inte har plats för alla, och vad behöver man sedan i form av trygghet när man väl kommer fram i säkerhet? Vad är livskvalitet? Det är stora frågor men vi samtalar och eleverna är oerhört engagerade. Detta ger eleverna från den lilla skolan på landet perspektiv och förhoppningsvis får de med sig kunskaper som de kan använda för att forma vårt samhälle till att bli mer empatiskt i framtiden.

Men det är inte bara perspektiv och empati som digitala verktyg i klassrummet ger, menar Emma Nääs, utan även mod.  

 Hur undervisar man i mod? Jag tror att när inte klassrummets väggar är stoppet för att lära sig saker utan de på riktigt pratar engelska med elever från andra delar av världen så väcks mycket gratis, bland annat mod och nyfikenhet. Jag kan se hur även mina blygaste elever har växt enormt genom detta.

 Vi lever i en global värld och vi måste göra våra elever redo för det. Kanske är det ännu viktigare för oss som bor i en så pass liten kommun.

Har du något tips till andra lärare om de vill satsa på något liknande?

 Ja, våga hoppa och våga göra! Som jag brukar säga. Lär tillsammans med dina elever. Lärarrollen förändras och man kan inte kunna allt om digitalisering innan man tar in det i sitt klassrum. Ingen lärare kan idag säga att de skulle vilja jobba såhär, men att det inte går. Vill man så kan man. Börja lätt i någon ände - allt ger ringar på vattnet. Kommunikation och kreativitet tillsammans med digitala verktyg blir en häftig kombination.

Rekommenderad läsning

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg video

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet. 

Ett samarbete mellan Google och Voister

Från klassrum till koraller

16 apr 2018 it i skolan

bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg video

Googles tjänster för skolan blir allt mer populära. Ett av de senaste tillskotten är Google Expeditions, som med hjälp av VR-teknik tar eleverna till unika platser över hela jorden.

Smarta lösningar för skolan i O365

26 jan 2018 it i skolan

elever-jobbar-i-grupp.jpg elever-jobbar-i-grupp.jpg elever-jobbar-i-grupp.jpg video

Undersök först vilka möjligheter det finns i befintliga verktyg innan du köper nytt. Det rådet ger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad och tipsar om smarta lösningar i Office 365.

Hello World gör tech jämställd

29 mar 2018 it i skolan

tre-flickor-pa-startlinjen-for-lopp.jpg tre-flickor-pa-startlinjen-for-lopp.jpg tre-flickor-pa-startlinjen-for-lopp.jpg

Med stipendieprogrammet WIT Girls vill Hello World göra techbranschen mer jämställd. Målet är 50/50 för att Sverige ska behålla sin digitala konkurrenskraft över tid. Vägen dit går via spännande sommarläger med avgifter som passar alla.

Ett samarbete mellan Lenovo och Voister

Nvidia tar nästa steg inom VR

30 maj 2017 digit

Quadro_960x640.jpg Quadro_960x640.jpg Quadro_960x640.jpg

Det stora genombrottet för VR är i faggorna när Lenovo samarbetar med Nvidia för att skapa en ny, modern designplattform. 

Ett samarbete mellan Lenovo och Voister

Server som möter GDPR-krav

17 nov 2017 digit

skargard foto.jpg skargard foto.jpg skargard foto.jpg

Allt mer handlar om mjukvarudefinierade system. Lenovo vill göra det ännu enklare att möta framtidens krav och lanserar nu en helt ny serie servrar under namnet ThinkSystem.

Skolan som kräver 3D-print och AI

25 okt 2017 it i skolan

3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg

Det teknikinriktade Curt Nicolin Gymnasiet är pionjärer när det gäller Hololens och 3D-printrar. Nästa steg kan bli en personlig AI till alla elever.

Inget gör så rent som VR

7 nov 2017 digit

rentav städ ab.jpg rentav städ ab.jpg rentav städ ab.jpg video

Lokalvårdsföretaget Rentav Städ & Miljövård satsar på virtual reality i både utvecklings- och rekryteringssyfte. Innan man börjar städa får man dra på sig glasögonen och träna i VR.

Stenkoll med Minecraft

10 nov 2017 it i skolan

Explore_2.jpg Explore_2.jpg Explore_2.jpg

Allt är inte guld som glimmar men det finns väldigt mycket annat att lära om de stenar och mineral som gömmer sig under jordens yta. Därför har SGU skapat en Minecraftmod som nu blir läromedel i EU.