Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolan är inget museum

Digitaliseringen av Hyltes skolor och förskolor är resultatet av Stigert Petterssons övertygelse om betydelsen av att omdefiniera lärandet och skolans uppdrag.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 22 januari 2018 it i skolan

skolbarn som surfar.jpg

– Skolans digitalisering påverkar pedagogiken på många sätt och jag tänker ofta på en it-pedagog som sa att ”skolan får inte bli ett hembygdsmuseum”. Idag är kunskap och utbildning inte längre knuten till en byggnad och skolan utmanas som kunskapsinstitution. Tyvärr finns det en utbredd osäkerhet om vad detta innebär, men vi måste våga anta utmaningen och diskutera möjligheterna som den nya tekniken erbjuder, säger Stigert Pettersson, barn- och ungdomschef i Hylte kommun och nominerad till Årets Digitaliseringsledare 2018.

Stigert Pettersson har själv gjort en spännande resa när det gäller skolans digitalisering. Det är inte så många år sedan han tyckte att it nog var bra, men att det mest var en fråga om antal datorer per elev. Egna erfarenheter som rektor och en Appleutbildning gjorde bilden mer nyanserad.

stigert pettersson i hylte_2.jpg

Stigert Pettersson, barn- och ungdomschef i Hylte kommun och nominerad till Årets Digitaliseringsledare 2018.

– Steg för steg insåg jag att skolans digitalisering handlar om två saker; dels om ledarskap. Utan ett gott ledarskap händer ingenting. Dels handlar det om skolutvecklingsarbete och hur digitaliseringen kan förändra undervisningen och omdefiniera lärandet. Med det perspektivet blir hela området mer konkret och ger en större förståelse för vad som behöver göras för att nå målen.

Undvika dyra misstag

Med detta perspektiv och sina år som rektor i en annan kommun i ryggen blev Stigert Pettersson för snart tre år sedan skolchef i Hylte. Ledningen för den trygga kommunen i Halland hade vid den här tiden fattat beslut om att öka it-tätheten i skolor och förskolor och avsatt projektmedel för investeringen. För den nya skolchefen var utmaningen att förvalta möjligheterna och samtidigt undvika dyra misstag.

– Jag hade en diskussion med den politiska nämnden om behovet av projektplaner för bland annat omvärldsbevakning och de var helt inne på samma linje. Innan vi började distribuera datorer och plattor i skolorna ville vi lära oss av andra kommuner som gjort motsvarande resa som vi stod inför. Vi insåg att det inte fanns några genvägar, men förhoppningsvis möjligheter att åka innerkurvan med hjälp av kunskapsdelning.

Stöd till lärarna

Stigert Pettersson och hans kollegor drev också frågan om projektplaner för bland annat skolornas ledarskap, stödsystem och kompetensutveckling.

– Vi började med ledarskapet och stödsystemen och tog tillsammans med konsultstöd fram utbildningsplaner för den politiska nämnden, skolledare och it-pedagoger. Det arbetet tog 1,5 år men har skapat en fördjupad förståelse för allt som kan göras och att skolans plattor inte är några skrivmaskiner. Under hela arbetet har våra politiker varit mycket lyhörda och konstruktiva.

Som extra resurs anställde kommunen tre it-pedagoger som ordnar workshops och på olika sätt erbjuder stöd i lärarnas digitala vardag. Idén kom från Stigert Pettersson.

Vi insåg att det inte fanns några genvägar, men förhoppningsvis möjligheter att åka innerkurvan med hjälp av kunskapsdelning.

Stigert Pettersson

– Jag samarbetade med it-pedagoger när jag var rektor och jag hade med mig den tanken till Hylte. För mig är deras kompetens en stor trygghet för lärare och skolledare och därför en nyckel till framgång.

Projekt i projekt

Det var inte enbart kommunens politiker och rektorer som fick tänka efter före när det gällde målet för skolans digitalisering. Stigert Pettersson sjösatte en unik satsning som han kallar projekt i projekt.

– Med projekt i projekt var ambitionen att beställarna, till exempel varje förskola, fick tänka efter innan. Hur vill vi jobba med digitala verktyg och vad behöver vi för att göra det? Behöver vi en kamera, behöver vi plattor, vilka program behöver vi … När tankarna fanns på plats gick det bra att beställa. Tillfället att tänka till gjorde möjligheterna mer konkreta och erbjöd också värdefullt erfarenhetsutbyte mellan skolor och pedagoger.

Bästa medarbetarna

Digitaliseringen av Hyltes skolor har drivit som ett treårigt projekt som nu är inne i den sista fasen. Stigert Pettersson är nöjd med resultaten men blickar redan framåt.

Årets Digitaliseringsledare

Priset Årets Digitaliseringsledare delas ut av tidningen Chef och Atea under Chefgalan som äger rum den 8 mars 2018 på Grand Hôtel i Stockholm.

Tanken med priset är att belöna en ledare som vågat visa vägen och lyckats göra sin organisation mer digital.

– Idag har tillgängligheten ökat väsentligt på både skolor och förskolor och våra it-pedagoger har väldigt mycket att göra. Vi ser att all personal har påbörjat sin resa mot ett digitalt arbetssätt även om man självklart kommit lite olika långt. En annan kritisk utmaning är att utveckla infrastrukturen. Ska jag sammanfatta läget så är vi på mycket god väg, vi ser tydliga förändringar och vi har tagit innerkurvan under hela resan.

Vad betyder det att bli nominerad till Årets Digitaliseringsledare?

– Det är jätteroligt både för mig och för verksamheten. Utan alla fantastiska medarbetare hade vi inte kommit så lång som vi har. Det är också en inspiration inför det fortsatta arbetet med digitaliseringen av Hylte kommun.

Mer inom samma serie

Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolans utveckling ligger i datan

21 dec 2017 it i skolan

peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg

Utan tillgång till grunddata är skolans händer bakbundna. Om vi vill att skolan ska utvecklas krävs det därför regelförändringar. Det menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och nominerad till Årets digitaliseringsledare.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lejondrottningen och Trelleborg

2 jan 2018 ledarskap

trelleborg.jpg trelleborg.jpg trelleborg.jpg

Trelleborgs kommun kan dela in tiden i före och efter Cecilia Lejon, som med hjälp av mod och AI vänt upp och ner på vedertagna sanningar om socialtjänstens uppdrag och förutsättningar.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Så blev Nordmaling bäst i klassen

4 jan 2018 it i skolan

skola-nordmaling.jpg skola-nordmaling.jpg skola-nordmaling.jpg

Västerbottens bästa skolor ligger i Nordmaling och är resultatet av delakulturen och ett genuint intresse för digitalisering. Men frågan är hur långt man kommit utan rektor Birgitta Tornberg.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Så digitaliserar Hemfrid säkert

11 jan 2018 digit

hemfrid-foto.jpg hemfrid-foto.jpg hemfrid-foto.jpg

När David Leeb kom till Hemfrid startade ett omfattande arbete med digitalisering för både kunder och medarbetare. Resultatet är två appar som förenklar och skapar trygghet. Nästa steg är automatiserad försäljning genom maskininlärning. David Leeb är nominerad till Årets digitaliseringsledare.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Guld och digitala skogar

12 jan 2018 ledarskap

ekorre_i_tall.jpg ekorre_i_tall.jpg ekorre_i_tall.jpg

Med rötterna i 1800-talet är det inte helt enkelt att förändra skogsnäringen. Men för Norrskog låg medlemmarnas bästa i den digitala skogen och en webbplats och en app gör förvaltningen enklare och mer flexibel.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Barnens rätt i digitvärlden

16 jan 2018 digit

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

När Bris introducerade Abused Emojis fick organisationen en stor internationell uppmärksamhet. Nästa steg är att utveckla en smart Brisbot.

Rekommenderad läsning

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg video

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 it i skolan

bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg bamford bett 960640.jpg video

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 it i skolan

surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg surfplatta skola.jpg

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Skövde har koll på plattor

21 feb 2017 it i skolan

SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg

I Skövde kommun pågår mycket arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg Abdul-still_960x640.jpg video

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

peymanskolbarn.jpg

Skolans utveckling ligger i datan

Artikel 1 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

trelleborg.jpg

Lejondrottningen och Trelleborg

Artikel 2 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

skola-nordmaling.jpg

Så blev Nordmaling bäst i klassen

Artikel 3 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

Lantmäteriets lovande lösningar

Artikel 4 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

hemfrid-foto.jpg

Så digitaliserar Hemfrid säkert

Artikel 5 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

ekorre_i_tall.jpg

Guld och digitala skogar

Artikel 6 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

flicka håller fram handflattan för att signalera stopp.jpg

Barnens rätt i digitvärlden

Artikel 7 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare

skolbarn som surfar.jpg

Skolan är inget museum

Artikel 8 av 8: Nominerad årets digitaliseringsledare