Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Tvekan i Trelleborg

Att låta robotar besluta om Trelleborgs försörjningsstöd ger snabbare service, ökat fokus på medborgaren och större effektivitet. Samtidigt är frågan politiskt känslig eftersom den sökande är sårbar och det finns brister i transparensen. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 30 oktober 2018 digit

socionom-pratar-med-barn.jpg

– Detta visar på den komplexitet som finns vid införandet av automatiserat beslutsfattande som i Trelleborgsmodellen. I intervjuerna har flera personer uttryckt en motsättning där värdet av effektiviteten står i kontrast till oönskade förändringar i arbetsuppgifterna. Samtidigt förstår de flesta poängen med en strömlinjeformad och digitaliserad process för att skyndsamt hjälpa de människor som befinner sig i en tuff situation, säger Agneta Ranerup, professor i informatik vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Automatiserade värden

Agneta Ranerup har intervjuat Trelleborgs kommunpolitiker från M och S, ledande tjänstemän från arbetsmarknadsnämnden, handläggare samt läst och granskat rapporter i ämnet. I en nyligen presenterad studie diskuterar hon vilka värden de intervjuade ger uttryck för i relation till det automatiserade beslutsfattandet.

Nu får de sökande svar inom cirka 1-2 dagar jämfört med cirka 7-8 dagar som tidigare.

agneta ranerup , professor, göteborgs universitet

– Genom att digitalisera socialtjänsten är upplevelsen å ena sidan att service och effektivitet har ökat. Tiden från ansökan till beslut har kortats ned väsentligt samtidigt som ansökningar kan behandlas dygnet runt istället för bara under kontorstid.

– Å andra sidan kan det upplevas som att processen brister i transparens gentemot medborgaren då vissa detaljer i det automatiserade förloppet kan vara svåra att förstå. Tjänstemän har också uttryckt en önskan om att få behålla alla delar av beslutsfattandet och inte lämna över delar till en robot i en avskild process så att kontakten med de sökande minskar.

Uppsägningar i protest

Användningen av en handläggarrobot är på gång att införas i flera svenska kommuner. Tanken är att få fler människor ut i arbete samtidigt som socionomer och socialsekreterare avlastas från en rad tidskrävande arbetsuppgifter. Projektet har dock stött på kritik i flera kommuner, bland annat i Kungsbacka där flera tjänstemän sagt upp sig i protest mot införandet av Trelleborgsmodellen.

Senaste nytt

Trögt för digital yuan

20 oktober 2020

Kina har lottat ut digitala yen motsvarande drygt 13 miljoner kronor till kinesiska medborgare i staden Shenzhen. Men invånarna är inte imponerade.

Stort gdpr-missnöje

20 oktober 2020

Datainspektionen tar årligen emot 3 000 klagomål om hantering av personuppgifter, vilket är en kraftig ökning. Av klagomålen avser 25 procent brister i medborgarnas rättigheter, till exempel att få registerutdrag och att personuppgifter raderas.

Irland granskar Insta

19 oktober 2020

Instagram granskas av den irländska motsvarigheten till Datainspektionen. Bakgrunden är att plattformen kan ha misslyckats med att skydda data som rör personer under 18 år.

Data mot halka

19 oktober 2020

Trafikverket använder anonymiserad fordonsdata från vanliga bilar som är ute och åker. På så vis samlar man in hela 200 miljoner mätpunkter istället för 300 stycken, vilket var siffran myndigheten fick in tidigare.

It stoppar bränder

16 oktober 2020

Nu ska smart teknik hjälpa till att upptäcka skogsbränder. MSB hoppas att kombinationen av satelliter, drönare och kameror ska hjälpa till att bekämpa bränder. 

AI mot stroke

15 oktober 2020

Forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers Tekniska Högskola ska undersöka om AI kan hjälpa till att hitta tidiga tecken på stroke.