Strålfors automatiserar rubbet

postnord-stralfors-960640.jpg

På Postnord Strålfors blir allt fler kunder digitala, och därmed går företaget all-in på datainsamling och automation. Nyligen har bolaget automatiserat sitt datacenter och i nästa fas ska nätverken gå samma väg. 

På Postnord Strålfors, ett dotterbolag till Postnord, är digitaliseringen i full gång. Bolaget ser sig som experter på omnichannel, vilket handlar om att hjälpa sina kunder lika bra oavsett vilken kanal kunden vill arbeta i. För Strålfors del kan det handla om att hjälpa till med print, kuvertering, mobilfaktura, e-brevlåda, skicka brev med posten och så vidare. På företaget är Jon Otterholm Service Manager Datacenter.

– Många av våra kunder är på en resa som går från att kommunicera fysiskt till digitalt, och vi är marknadsledande på att hjälpa kunder nå målet på denna resa. Att det digitala blir vanligare innebär också väldigt mycket in- och utdata för oss, och med all den datan så kan vi ännu bättre anpassa vårt arbete för kunden.

Vrealize viktigt

Utöver datainsamlingen så ligger mycket av fokuset just nu på automatisering. Jon Otterholm menar att Strålfors vill automatisera allt möjligt, från enklare saker till större, och något de redan börjat med är deras datacenter, samt alla tjänster som de levererar i det. Som grundpelare i arbetet har de använt VMwares Vrealize.

– Individer är vana att privat kunna konsumera tjänster som de vill - dessa förväntningar blir också allt vanligare inifrån organisationer. De ska bara kunna logga in var de än är och direkt få tillgång till det de eftersöker. Detta måste vi möta upp och då krävs mer automation.

Men arbetet är inte bara till för kunderna, utan det ska också hjälpa de anställda.

– Ett annat syfte med vårt automatiserade datacenter är att spara resurser när vi lägger till nya tjänster. Eftersom vi inte behöver lägga tid och arbetstimmar på att sätta upp dessa utan en automationsmotor bygger tjänsterna så leder det till en ökad effektivisering. Vi vill använda våra resurser på bästa sätt och därmed försöker vi ta bort allt repetitivt arbete.

Automatiseringen fortsätter

Automationsportalen lanseras i november och då kommer användarna kunna logga in och konsumera alla möjliga tjänster hos Strålfors. Men väl där är inte automatiseringsarbetet slut, utan det är något som aldrig blir färdigt, menar Jon Otterholm.

– Efter lanseringen så ska vi sätta upp punkter för vad vi kan automatisera i nästa skede. Det enda vi egentligen vet just nu är att vi med VMwares NSX också ska automatisera vår mikrosegmentering och våra nätverk. Automation är vägen framåt.

22 oktober 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng