Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nord-Lock säkrar med Teams

Med verksamhet i 17 länder och kunder bland några av världens mest utmanande industrier är smidiga samarbeten A och O för Nord-Lock Group. Med Dynamics 365 och Office 365 har molnet blivit koncernens nya huvudkontor.

Text tim leffler Foto fredrik kron, adobestock 11 oktober 2018 digit

– Vi siktar på att lägga allt vi gör på en digital plattform och idag använder vi i huvudsak Microsoft-tjänster i molnet, med Dynamics 365 och Office 365 som grundplattformar, säger Sebastian Svärdebrandt, CIO på Nord-Lock Group som tillverkar skruvsäkerhetsprodukter för kunder inom bland annat vindkrafts-, kraft-, transport- och gruvindustrin.

– Mycket av vår tillverkning är projektbaserad och vi har ett långtgående samarbete med våra kunder. Tekniken med webbplattformar och portaler förenklar det samarbetet, och gör det bland annat möjligt för kunden att själv designa en produkt, få en offert respektive göra sin beställning online för leverans 48 timmar senare.

Den här transparensen är en enorm fördel för oss och vår bransch som är ganska liten.

sebastian svärdebrandt , cio, nord-lock group

Vad händer internt?

– Microsoft Teams har orsakat något av en revolution för hur vi arbetar inom organisationen. Ett bra exempel är vår japanska organisation där allt samarbete oberoende av om det är video, streaming, planering med MS Planner eller analyser med Power BI är hopknutna i Teams. De har till och med mer eller mindre slutat mejla.

Vilka utmaningar ser du framöver?

– En spännande utveckling är att vi mer och mer knyter ihop Dynamics och O365 med andra tjänster som vi kan ha nytta av, till exempel LinkedIn. Med hjälp av en kraftfull AI kan vi nu leta efter nya kompetenser och dra in dem i Dynamics, eller via vår social media-bevakning snabbt bemöta och besvara frågor från kandidater, kunder och konkurrenter.

– Den här transparensen är en enorm fördel för oss och vår bransch som är ganska liten. Allt färre bolag kan leverera helhetslösningar till kraftverksbyggen eller rymdskepp och vi behöver i allt högra utsträckning kunna samarbeta och kommunicera. Då är molntjänster extremt kraftfulla. Det vore till exempel underbart att via Dynamics hitta rätt samarbetspartners för ett nytt projekt och knyta dem rakt ner i våra processer.

Rekommenderad läsning

sjukhus 4.jpg video

Regionen som jobbar med Teams

14 nov 2017 digit

Region Västmanland använder alltmer av de olika delarna i Office 365. Senaste tillskottet är Teams.  

snip cloetta.JPG video

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

rentav städ ab.jpg video

Inget gör så rent som VR

7 nov 2017 digit

Lokalvårdsföretaget Rentav Städ & Miljövård satsar på virtual reality i både utvecklings- och rekryteringssyfte. Innan man börjar städa får man dra på sig glasögonen och träna i VR.

kollgegacoach 960640.jpg video

Gävle satsar på kollegacoacher

25 sep 2017 digit

Gävle kommun jobbar framgångsrikt med kollegacoacher i skolan och skulle gärna se att det sprider sig även till andra områden inom kommunen.

malmöffWEBB.jpg video

Åskådarna vinner på MFF:s digitalisering

3 okt 2017 digit

När Malmö FF digitaliserar står åskådaren i fokus. Utöver trådlöst nät finns nu appen som ger repris på allt intressant. Nu väntar fler maxade upplevelser.

klockorrrWEBB.jpg video

Klockan som hittar din telefon

4 okt 2017 digit

Hybridklockan Kronaby utmanar branschen genom att vara både smart och traditionell. Sedan lanseringen i våras har det Malmöbaserade bolaget Anima fokuserat på sälj men nu kommer nästa steg i utvecklingen.

train 960640.jpg video

Chippet som ersätter biljetten

6 okt 2017 digit

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

ikeaWEBB3.jpg video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.