Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Scania i ledning med O365

Med koncernens största erfarenhet av O365 och Windows 10 är Scania en ledstjärna inom Volkswagen. Nu jobbar företaget för att med goda exempel förändra arbetssättet bland drygt 30 000 medarbetare. Per Andersson, digital strateg och Johan Grandin, chef klientplattform, berättar om Scanias arbetssätt.

Text elisabeth nore Foto Fredrik Kron, Scania 5 juni 2018 digit

– Just nu är vi i slutfasen av vårt O365-införande. Vi har hållit på några år men nu är det snart dags att ta nästa steg, både med O365 och med klientplattformarna som vi hela tiden förnyar, säger Per Andersson, digital strateg på Scania.

Hur långt har ni kommit?

– På vår Windows 10-resa har vi kommit drygt halvvägs och det innebär 15-16 000 klienter över hela världen. Vi har jobbat mycket med arbetssättet kopplat till Microsoft Evergreen och det handlar om kontinuerliga uppdateringar. Om man tänker längre tillbaka i tiden var det stora operativsystemsuppgraderingar och tunga projekt som genomfördes var tredje år. Nu är det något som händer i linjen kontinuerligt. Var sjätte månad kommer en ny version och det blir ett helt nytt arbetssätt, säger Johan Grandin, chef klientplattform på Scania.

Hur använder medarbetarna de nya släppen?

– Jag skulle säga att arbetsmängden är oförändrad, men man får arbeta på ett annat sätt så det är en sanning med modifikation. Det kräver mer av medarbetarna ute på Scania för det gäller att hålla sina applikationer uppgraderade och kompatibla med det nya operativsystemet och de nya office-komponenterna i en högre takt än vad som krävdes för några år sedan.

Per, vad är nästa steg för Scania inom O365?

– Nu ska vi lära användarna nyttja alla tjänster och funktioner som finns i O365 och i klientplattformen. Annars är risken att man får nya verktyg men fortsätter arbeta som man alltid har gjort. För att lyckas börjar vi med oss själva. Om inte jag, Johan och våra kollegor förändrar vårt arbetssätt kan vi inte förvänta oss att organisationen ska göra det. Det gör vi bland annat med webbinarier för att marknadsföra det nya arbetssättet.

Vad säger man inom koncernen om arbetet ni gjort på Scania?

– Scania ägs av Volkswagen sedan drygt fyra år och där finns en undergruppering som kallas Volkswagen Trucks and Bus där både MAN och Scania ingår. De är ytterst imponerade av oss, både vad gäller O365- och Windows 10-arbetet. Vi ligger ett par år före i många sammanhang och har fått rollen som en ledare i detta och delar med glädje med oss av våra erfarenheter.

– Den kunskapsöverföringen har pågått i ungefär 1,5 år med regelbundna möten, workshops och skypemöten varannan vecka för att driva de här förändringarna inom gruppen.

Johan, hur ser du på det här samarbetet?

– Det känns jätteroligt och även om man ser ur operativsystemsperspektiv finns ett samarbetsorgan inom VW där vi sitter med och har några nyckelroller. Bland annat kopplat till nya funktioner och nya möjligheter, som Microsoft Cloud och vår molnbaserade Windowsklient som fungerar över internet och inte kräver den traditionella infrastrukturen i form av WAN-länkar och liknande. I den rollen driver vi arbetet i gruppen och har kört en proof of concept på en fungerande cloud-klient som vi kommer att släppa i höst, inledningsvis som ett komplement till en mer traditionell Windows-plattform.

Per, vad säger du? 

– Det finns också en stark koppling mellan O365 och hela Windows 10-arbetet i form av synergierna dem emellan. Microsoft bygger ihop tjänsterna i molnet och där jobbar vi också för att gå från gamla hemkataloger till OneDrive, vi nyttjar SurfaceHub och liknande ihop med O365 och Windows 10 och de finesser som finns. Tidigare har vi jobbat i silo, nu jobbar vi mer på slutanvändarupplevelsen.

 Vad händer närmast?

– Under den närmaste tiden är fokus samarbetsskärmar, där det finns mer än Surface Hub, det finns NEC InfinityBoard, interaktiva skärmar som kan användas för dagliga pulsmöten eller ute på kontoren. Det är där vi tror att nästa steg kommer, en kombination av alla dessa möjligheter tillsammans, avslutar Per Andersson.

Rekommenderad läsning

bertman.JPG

Microsoft tar hjälp av användarna

2 jun 2016 digit

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, pratar om företagets utveckling och framtid. Han ser den nuvarande förändringsfasen som en av de mest spännande någonsin i och med bland annat digitaliseringen och Windows 10.  

Scania_960x640.jpg

Ny teknik gör Scanias möten effektiva

5 jun 2017 digit

Scanias lastbilar kanske rullar på, men på kontoret och i synnerhet konferensrummen finns otaliga fartgupp. Därför jobbar man nu på att effektivisera sina möten med hjälp av smartare konferensrum och aktivitetsbaserade kontor.

vindsnurror-i-rapsfalt.jpg video

O365 för Rejlers konsulter

31 maj 2018 digit

Med 2 000 medarbetare i Norden är smidigt samarbete en framgångsfaktor för teknikkonsultföretaget Rejlers. Office365 ger ökad delaktighet och säkerhet enligt GDPR, menar Mats Rehnqvist, CIO på Rejlers.

scania-i-molnet.jpg video

Scania väljer valfrihet

24 okt 2018 digit

Med målet att erbjuda sina 50 000 medarbetare full valfrihet i 100 länder driver Scania nu en pilot för Macanvändare i molnet. Jätteprojektet med många tekniska utmaningar blir en värdefull erfarenhet också för den övriga Volkswagen-koncernen.

en våg håller på att slå över intill en solig strand.jpg video
Ett samarbete mellan HP och Voister

Inget brus med HP

17 sep 2018 digit

Nu presenterar HP en viktig pusselbit för smarta, digitala möten. Konferenssystemet HP Elite Slice skalar bort onödigt brus, innebär hög säkerhet och är lätt att använda.

microsoft-teams-news-960640.jpg

Smartare Teams med AI

25 sep 2018 digit

Teams blir smartare med hjälp av AI, Linkedin integreras med Outlook och flera nya funktioner som höjer säkerheten. Det var några av nyheterna i Microsoft 365 som lanseras under Ignite i Orlando.

en fälj på en himmelsblå vw.jpg

Volkswagen väljer Azure

19 nov 2018 digit

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

sjukhus 4.jpg video

Regionen som jobbar med Teams

14 nov 2017 digit

Region Västmanland använder alltmer av de olika delarna i Office 365. Senaste tillskottet är Teams.  

tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg video

CEVT bygger för framtiden

11 jun 2018 digit

Geelykoncernens innovationscentrum CEVT, China Euro Vehicle Technology, lever som man lär. Här jobbar it-avdelningen helt agilt för snabb och lösningsorienterad support till Geelys dotterbolag i Europa och USA. Snart samlas alla bolag i Sverige under ett tak byggt för hur vi jobbar 2025.