Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

6 av 10 offer för cyberbrott

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 oktober 2018 säkerhet

kille-tar-selfie-och-gor-parkour.jpg

Falsk teknisk support och bedrägeriförsök är ett problem som påverkar människor i alla åldrar runt om i världen. Bedragarna påstår sig ringa från techbolag som exempelvis Microsoft, Dell och Apple. Förutom att lämna ifrån sig personlig och finansiell information luras konsumenter att installera skadlig programvara och betala pengar för att åtgärda datorprobleme, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.

Så lurar du bedragaren

Microsoft kontaktar aldrig sina kunder om teknisk support utan all kommunikation initieras i första hand av kunden.

Om du får ett samtal eller blir kontaktad av någon som påstår sig ringa från ett välkänt teknikbolag ska du göra så här:

  • Se upp för oväntade pop-up meddelanden på din enhet. Klicka inte på dem och ring inte upp personen som kontaktar dig.
  •  Ge aldrig kontroll över din dator till en tredje part om du inte kan bekräfta att det är en legitim supportmedarbetare från ett företag där du redan är kund och själv har kontaktat för hjälp.
  • Om du är osäker på om Microsoft försöker kontakta dig, kontakta Microsoft Answer Desk.
  • Om du tror att du fallit offer för cyberbrottlighet, rapportera fallet till Microsoft och gör en polisanmälan.

Källa: Microsoft

Under det senaste året har tre av fem personer i världen utsatts för bedrägeriförsök och en av fem har förlorat pengar till bedragare. Undersökningen från Microsoft Digital Crimes Unit visar även att millenniegenerationen, det vill säga personer i åldrarna 24-37, är en högriskgrupp att utsättas för bedrägeri och förlora pengar.

Riskfyllt onlinebeteende

Microsofts undersökning omfattar 16 länder och följer upp resultaten från en motsvarande undersökning från 2016. Undersökningen från 2018 visar att antalet svarande som utsatts för bedrägeriförsök har minskat något och att färre tycks förlora pengar. Undersökningen visar dock att förlusten av både pengar och tid fortfarande är utbredd och orsakar stress bland dem som drabbas. Undersökningen visar vidare att människor i allmänhet är mer skeptiska till falsk support och bedrägerier, vilket hjälper konsumenter att inte falla offer för bedragarna.

I likhet med resultaten från 2016 är unga människor i riskgruppen att falla offer för bedragare. Särskilt unga män och ungdomar i generationerna som kallas generation Z och millenniegenerationen. Resultatet är troligen kopplat till det riskfyllda online-beteendet som dessa grupper i högre grad deltar i. Gruppen anses även ha ett större förtroende för teknikbolag än tidigare generationer och har ett större självförtroende kring sin kompetens på nätet.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes som en onlinepanel med 16 048 personer, 18 år och äldre, från Australien, Danmark, Japan, Sydafrika, Brasilien, Frankrike, Mexiko, Schweiz, Kanada, Tyskland, Nya Zeeland, Storbritannien, Kina, Indien, Singapore och USA.

 

Senaste nytt

Golfa med 3D-print

24 november 2020

Cobra har tillsammans med HP tagit fram världens första 3D-printade golfklubba. Lanseringen sägs vara början på stora förändringar inom sporten.

Revision av RPA

24 november 2020

När myndighetsbeslut tas av datorer ökar ofta effektiviteten och rättssäkerheten, men det sker för lite kontroll och uppföljning. Det visar en ny granskning gjord av Riksrevisionen.

Krav på distansjobb

23 november 2020

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. 

Framtidens drönare

23 november 2020

I projektet Nordic Drone Initiative gå de nordiska länderna samman för att driva på utvecklingen av drönare. Det gäller både gods- och passagerartransporter och kan handla om luft-taxi, autonoma budtjänster och nya turistkoncept.

Appen för katten

20 november 2020

Nu finns det en app, som med hjälp av AI, översätter kattens läten. Än så länge finns 13 fraser i appens ordförråd, till exempel mata mig, jag är arg och lämna mig ifred.

Sämst på lösen

20 november 2020

Det verkar vara fortsatt svårt att komma på säkra lösenord. 123456 och 123456789 är de vanligaste lösenorden men de tar mindre än en sekund att knäcka.