Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

6 av 10 offer för cyberbrott

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 oktober 2018 säkerhet

kille-tar-selfie-och-gor-parkour.jpg

Falsk teknisk support och bedrägeriförsök är ett problem som påverkar människor i alla åldrar runt om i världen. Bedragarna påstår sig ringa från techbolag som exempelvis Microsoft, Dell och Apple. Förutom att lämna ifrån sig personlig och finansiell information luras konsumenter att installera skadlig programvara och betala pengar för att åtgärda datorprobleme, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.

Så lurar du bedragaren

Microsoft kontaktar aldrig sina kunder om teknisk support utan all kommunikation initieras i första hand av kunden.

Om du får ett samtal eller blir kontaktad av någon som påstår sig ringa från ett välkänt teknikbolag ska du göra så här:

  • Se upp för oväntade pop-up meddelanden på din enhet. Klicka inte på dem och ring inte upp personen som kontaktar dig.
  •  Ge aldrig kontroll över din dator till en tredje part om du inte kan bekräfta att det är en legitim supportmedarbetare från ett företag där du redan är kund och själv har kontaktat för hjälp.
  • Om du är osäker på om Microsoft försöker kontakta dig, kontakta Microsoft Answer Desk.
  • Om du tror att du fallit offer för cyberbrottlighet, rapportera fallet till Microsoft och gör en polisanmälan.

Källa: Microsoft

Under det senaste året har tre av fem personer i världen utsatts för bedrägeriförsök och en av fem har förlorat pengar till bedragare. Undersökningen från Microsoft Digital Crimes Unit visar även att millenniegenerationen, det vill säga personer i åldrarna 24-37, är en högriskgrupp att utsättas för bedrägeri och förlora pengar.

Riskfyllt onlinebeteende

Microsofts undersökning omfattar 16 länder och följer upp resultaten från en motsvarande undersökning från 2016. Undersökningen från 2018 visar att antalet svarande som utsatts för bedrägeriförsök har minskat något och att färre tycks förlora pengar. Undersökningen visar dock att förlusten av både pengar och tid fortfarande är utbredd och orsakar stress bland dem som drabbas. Undersökningen visar vidare att människor i allmänhet är mer skeptiska till falsk support och bedrägerier, vilket hjälper konsumenter att inte falla offer för bedragarna.

I likhet med resultaten från 2016 är unga människor i riskgruppen att falla offer för bedragare. Särskilt unga män och ungdomar i generationerna som kallas generation Z och millenniegenerationen. Resultatet är troligen kopplat till det riskfyllda online-beteendet som dessa grupper i högre grad deltar i. Gruppen anses även ha ett större förtroende för teknikbolag än tidigare generationer och har ett större självförtroende kring sin kompetens på nätet.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes som en onlinepanel med 16 048 personer, 18 år och äldre, från Australien, Danmark, Japan, Sydafrika, Brasilien, Frankrike, Mexiko, Schweiz, Kanada, Tyskland, Nya Zeeland, Storbritannien, Kina, Indien, Singapore och USA.

 

Senaste nytt

AI mot tjuvskyttar

15 januari 2019

En smart kamera framtagen av Intel ska hjälpa parkväktare i Tanzania att få koll på de jägarna som vill ta livet av savannens däggdjur.

Samarbete för snabbare bilar

15 januari 2019

Nu ska de cirka 100 inbyggda datorerna i ett självkörande fordon kunna kommunicera bättre för vässad funktionalitet. Det är målet för forskningsprojektet Destine och forskare vid Mälardalens högskola, som tar fram ramverket för den nya tekniken.

IoT mot vattenskador

14 januari 2019

Iioote och Rise har under fyra månader provat ett varningssystem för fukt- och vattenskador. Testet visar att utvalda och rätt placerade sensorer kan göra så att läckage upptäcks så tidigt att följdskador undviks.

Kiss kiss kissemiss

14 januari 2019

Den bekväma lösningen för alla världens kattägare är här. Den smarta kattlådan Lavviebot tar hand om avföringen, efter att katten är klar med sina behov, och meddelar dessutom ägaren hur det har gått. 

Så ska matsvinnet minskas

11 januari 2019

Med ett digitalt sätt att spåra donerad mat ska Sveriges matsvinn minska. Det är ambitionen i det Vinnovafinansierade projekt som Rise tillsammans med Sveriges Stadsmissioner nu startar.

Miljardär backar bitcoin

11 januari 2019

Den Hongkong-baserade miljardären Li Ka-shing har investerat i kryptovalutaplattformen Bakkt. Bakkt är ett globalt nätverk som vill öppna upp marknaden för den digitala krypto och -valutahandeln.