Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

6 av 10 offer för cyberbrott

kille-tar-selfie-och-gor-parkour.jpg

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Falsk teknisk support och bedrägeriförsök är ett problem som påverkar människor i alla åldrar runt om i världen. Bedragarna påstår sig ringa från techbolag som exempelvis Microsoft, Dell och Apple. Förutom att lämna ifrån sig personlig och finansiell information luras konsumenter att installera skadlig programvara och betala pengar för att åtgärda datorprobleme, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.

Så lurar du bedragaren

Microsoft kontaktar aldrig sina kunder om teknisk support utan all kommunikation initieras i första hand av kunden.

Om du får ett samtal eller blir kontaktad av någon som påstår sig ringa från ett välkänt teknikbolag ska du göra så här:

  • Se upp för oväntade pop-up meddelanden på din enhet. Klicka inte på dem och ring inte upp personen som kontaktar dig.
  •  Ge aldrig kontroll över din dator till en tredje part om du inte kan bekräfta att det är en legitim supportmedarbetare från ett företag där du redan är kund och själv har kontaktat för hjälp.
  • Om du är osäker på om Microsoft försöker kontakta dig, kontakta Microsoft Answer Desk.
  • Om du tror att du fallit offer för cyberbrottlighet, rapportera fallet till Microsoft och gör en polisanmälan.

Källa: Microsoft

Under det senaste året har tre av fem personer i världen utsatts för bedrägeriförsök och en av fem har förlorat pengar till bedragare. Undersökningen från Microsoft Digital Crimes Unit visar även att millenniegenerationen, det vill säga personer i åldrarna 24-37, är en högriskgrupp att utsättas för bedrägeri och förlora pengar.

Riskfyllt onlinebeteende

Microsofts undersökning omfattar 16 länder och följer upp resultaten från en motsvarande undersökning från 2016. Undersökningen från 2018 visar att antalet svarande som utsatts för bedrägeriförsök har minskat något och att färre tycks förlora pengar. Undersökningen visar dock att förlusten av både pengar och tid fortfarande är utbredd och orsakar stress bland dem som drabbas. Undersökningen visar vidare att människor i allmänhet är mer skeptiska till falsk support och bedrägerier, vilket hjälper konsumenter att inte falla offer för bedragarna.

I likhet med resultaten från 2016 är unga människor i riskgruppen att falla offer för bedragare. Särskilt unga män och ungdomar i generationerna som kallas generation Z och millenniegenerationen. Resultatet är troligen kopplat till det riskfyllda online-beteendet som dessa grupper i högre grad deltar i. Gruppen anses även ha ett större förtroende för teknikbolag än tidigare generationer och har ett större självförtroende kring sin kompetens på nätet.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes som en onlinepanel med 16 048 personer, 18 år och äldre, från Australien, Danmark, Japan, Sydafrika, Brasilien, Frankrike, Mexiko, Schweiz, Kanada, Tyskland, Nya Zeeland, Storbritannien, Kina, Indien, Singapore och USA.

 

17 oktober 2018 Reporter anne hammarskjöld säkerhet Foto adobestock

Senaste nytt

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.

El för Volvo 2030

2 mars 2021

Om mindre än ett decennium ska alla Volvo Cars bilar vara helt eldrivna. Samtidigt kommer försäljningen nästan uteslutande ske online.  

Digitala nationella prov försenas

2 mars 2021

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.