Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

6 av 10 offer för cyberbrott

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 oktober 2018 säkerhet

kille-tar-selfie-och-gor-parkour.jpg

Falsk teknisk support och bedrägeriförsök är ett problem som påverkar människor i alla åldrar runt om i världen. Bedragarna påstår sig ringa från techbolag som exempelvis Microsoft, Dell och Apple. Förutom att lämna ifrån sig personlig och finansiell information luras konsumenter att installera skadlig programvara och betala pengar för att åtgärda datorprobleme, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.

Så lurar du bedragaren

Microsoft kontaktar aldrig sina kunder om teknisk support utan all kommunikation initieras i första hand av kunden.

Om du får ett samtal eller blir kontaktad av någon som påstår sig ringa från ett välkänt teknikbolag ska du göra så här:

  • Se upp för oväntade pop-up meddelanden på din enhet. Klicka inte på dem och ring inte upp personen som kontaktar dig.
  •  Ge aldrig kontroll över din dator till en tredje part om du inte kan bekräfta att det är en legitim supportmedarbetare från ett företag där du redan är kund och själv har kontaktat för hjälp.
  • Om du är osäker på om Microsoft försöker kontakta dig, kontakta Microsoft Answer Desk.
  • Om du tror att du fallit offer för cyberbrottlighet, rapportera fallet till Microsoft och gör en polisanmälan.

Källa: Microsoft

Under det senaste året har tre av fem personer i världen utsatts för bedrägeriförsök och en av fem har förlorat pengar till bedragare. Undersökningen från Microsoft Digital Crimes Unit visar även att millenniegenerationen, det vill säga personer i åldrarna 24-37, är en högriskgrupp att utsättas för bedrägeri och förlora pengar.

Riskfyllt onlinebeteende

Microsofts undersökning omfattar 16 länder och följer upp resultaten från en motsvarande undersökning från 2016. Undersökningen från 2018 visar att antalet svarande som utsatts för bedrägeriförsök har minskat något och att färre tycks förlora pengar. Undersökningen visar dock att förlusten av både pengar och tid fortfarande är utbredd och orsakar stress bland dem som drabbas. Undersökningen visar vidare att människor i allmänhet är mer skeptiska till falsk support och bedrägerier, vilket hjälper konsumenter att inte falla offer för bedragarna.

I likhet med resultaten från 2016 är unga människor i riskgruppen att falla offer för bedragare. Särskilt unga män och ungdomar i generationerna som kallas generation Z och millenniegenerationen. Resultatet är troligen kopplat till det riskfyllda online-beteendet som dessa grupper i högre grad deltar i. Gruppen anses även ha ett större förtroende för teknikbolag än tidigare generationer och har ett större självförtroende kring sin kompetens på nätet.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes som en onlinepanel med 16 048 personer, 18 år och äldre, från Australien, Danmark, Japan, Sydafrika, Brasilien, Frankrike, Mexiko, Schweiz, Kanada, Tyskland, Nya Zeeland, Storbritannien, Kina, Indien, Singapore och USA.

 

Senaste nytt

GDPR ett år senare

21 maj 2019

Tre av fyra svenskar oroar sig över hur deras personuppgifter används av företag. Och var sjätte medborgare har utnyttjat någon av rättigheterna som kom med GDPR, som bland annat rätten att bli glömd. Det visar Datainspektionens första rikstäckande integritetsrapport.

Smartare cancervård

20 maj 2019

Nu startas ett samarbete mellan läkemedelsindustrin, akademin och sjukvården för att utveckla en plattform för precisionsmedicin. Målet är att läkemedelsbehandling baserad på patienters genetiska profil ska bli mer tillgänglig vid svår cancersjukdom.

Avvaktande till autonomt

20 maj 2019

Svenskarna brukar vara teknikvänliga men när det gäller självkörande bilar är attityden annorlunda. Lite drygt fyra av tio föredrar tekniken inom fem år, men under det närmaste året skulle 15 procent välja en självkörande framför en traditionell bil. Det är under det internationella genomsnittet.

Google ratar Huawei

20 maj 2019

Användare av de kinesiska telefonerna kommer inte kunna nyttja Googles mobiltjänster och Android-uppdateringar framöver. Detta kommer som en följd av Donald Trumps uttalande förra veckan där han utlyste nationellt nödläge för att skydda landet från utländskt spionage.

Smart industri på schemat

17 maj 2019

Våren 2020 startar den största företagsforskarskolan i Sverige inom området smart industri. Initiativet riktar sig till företag som vill stärka sin konkurrenskraft med ny kompetens kopplad till smart industri.

Ny grön flygtaxi

17 maj 2019

Den tyska startupen Lilium har tagit fram en elektrisk jetdriven lufttaxi som får plats med fem personer. Fordonet har precis tagit sin första färd och kan köra i 300 kilometer i timmen.