Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

6 av 10 offer för cyberbrott

Varje månad tar Microsoft emot cirka 11 000 klagomål från personer som utsatts för falska supportsamtal från bedragare. Generation Y och Z är en högriskgrupp för att förlora pengar till dem, visar en ny undersökning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 17 oktober 2018 säkerhet

kille-tar-selfie-och-gor-parkour.jpg

Falsk teknisk support och bedrägeriförsök är ett problem som påverkar människor i alla åldrar runt om i världen. Bedragarna påstår sig ringa från techbolag som exempelvis Microsoft, Dell och Apple. Förutom att lämna ifrån sig personlig och finansiell information luras konsumenter att installera skadlig programvara och betala pengar för att åtgärda datorprobleme, skriver Microsoft i ett pressmeddelande.

Så lurar du bedragaren

Microsoft kontaktar aldrig sina kunder om teknisk support utan all kommunikation initieras i första hand av kunden.

Om du får ett samtal eller blir kontaktad av någon som påstår sig ringa från ett välkänt teknikbolag ska du göra så här:

  • Se upp för oväntade pop-up meddelanden på din enhet. Klicka inte på dem och ring inte upp personen som kontaktar dig.
  •  Ge aldrig kontroll över din dator till en tredje part om du inte kan bekräfta att det är en legitim supportmedarbetare från ett företag där du redan är kund och själv har kontaktat för hjälp.
  • Om du är osäker på om Microsoft försöker kontakta dig, kontakta Microsoft Answer Desk.
  • Om du tror att du fallit offer för cyberbrottlighet, rapportera fallet till Microsoft och gör en polisanmälan.

Källa: Microsoft

Under det senaste året har tre av fem personer i världen utsatts för bedrägeriförsök och en av fem har förlorat pengar till bedragare. Undersökningen från Microsoft Digital Crimes Unit visar även att millenniegenerationen, det vill säga personer i åldrarna 24-37, är en högriskgrupp att utsättas för bedrägeri och förlora pengar.

Riskfyllt onlinebeteende

Microsofts undersökning omfattar 16 länder och följer upp resultaten från en motsvarande undersökning från 2016. Undersökningen från 2018 visar att antalet svarande som utsatts för bedrägeriförsök har minskat något och att färre tycks förlora pengar. Undersökningen visar dock att förlusten av både pengar och tid fortfarande är utbredd och orsakar stress bland dem som drabbas. Undersökningen visar vidare att människor i allmänhet är mer skeptiska till falsk support och bedrägerier, vilket hjälper konsumenter att inte falla offer för bedragarna.

I likhet med resultaten från 2016 är unga människor i riskgruppen att falla offer för bedragare. Särskilt unga män och ungdomar i generationerna som kallas generation Z och millenniegenerationen. Resultatet är troligen kopplat till det riskfyllda online-beteendet som dessa grupper i högre grad deltar i. Gruppen anses även ha ett större förtroende för teknikbolag än tidigare generationer och har ett större självförtroende kring sin kompetens på nätet.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes som en onlinepanel med 16 048 personer, 18 år och äldre, från Australien, Danmark, Japan, Sydafrika, Brasilien, Frankrike, Mexiko, Schweiz, Kanada, Tyskland, Nya Zeeland, Storbritannien, Kina, Indien, Singapore och USA.

 

Senaste nytt

Jakten på hållbar it

17 oktober 2019

Den 17 oktober uppmärksammas produkter och tjänster som bekräftats som hållbara av en oberoende part. Dagen kallas World Ecolabel Day – miljömärkningarnas dag. 

Skatten utreds

16 oktober 2019

Nu kommer effekter av kemikalieskatten att utredas. Det är Kemikalieinspektionen som ska jämföra produkter före skattens införande och efter, vad gäller bland annat miljö- och hälsofarliga flamskyddsmedel.

Svensk i hackerhärva

16 oktober 2019

En svensk 18-åring ligger bakom över 2 000 hackerattacker som skett den senaste tiden runt om i världen. Det uppger säkerhetsföretaget Palo Alto Networks.

Svenskarna och internet

15 oktober 2019

Bara en fjärdedel av Sveriges befolkning anser att tiden de spenderar på sociala medier är värdefull. Hela 85 procent anser att digitala samhällstjänster är till stor hjälp. Men trots det kan ett mer påtagligt digitalt utanförskap vara att vänta. Det visar undersökningen Svenskarna och internet 2019. 

Stora avfallsdagen

14 oktober 2019

Den 14 oktober hålls för andra gången E-waste Day, som syftar till att minska mängden elavfall i världen. Elavfall är just nu världens snabbast växande avfall.

AI dömer VM

14 oktober 2019

För att bedömningen ska bli så rättvis som möjligt har domarna vid årets gymnastik-VM tagit hjälp av 3D-sensorer och AI. Lite längre fram kan systemet minska risken för skador under träning.