Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Raketstart för SOS nya app

Efter bara fyra månaders utvecklingsarbete kan SOS International erbjuda en läkarapp som redan har 20 000 nedladdningar. En containerplattform från Red Hat och en bra kunskap om kundnyttan är bakgrunden till snabbheten och succén.

Text tim leffler Foto fredrik kron, adobestock 6 september 2018 digit

– SOS International har just lanserat två spännande appar med stödsystem. Det är en app som erbjuder utlandsresenärer videomöten med en läkare hemma, så att du har tryggheten med en läkare på fickan. Den andra är en företagsintern lösning som vi använder för att larma och administrera vägassistans i hela Norden, säger Peer Rasmussen, CIO, SOS International.

Vad betyder lösningarna för er?

– Det här är de första applikationer som vi utvecklar på vår nya Red Hat-plattform så allt är väldigt nytt för oss. Men målet är att erbjuda våra kunder tryggheten i så god och flexibel service som möjligt. Våra tjänster utvecklas helt enligt kundernas behov, och våra kunder har många och olika behov av lösningar och tjänster. Det innebär också att vi behöver utveckla och stärka samarbetet med många olika underleverantörer i vårt globala nätverk. Nu har vi en flexibel plattform med den mycket höga prestanda som vi behöver för att förädla och utveckla vårt erbjudande som leverantör och samarbetspartner.

Hur reagerar användarna?

– En av våra största kunder, ett försäkringsbolag, erbjuder läkarappen till sina försäkringskunder. Den har snabbt blivit en stor succé med hittills 20 000 nedladdningar, men den siffran bara ökar. Det vi noterar nu är att marknadsföringen sker med mun-mot-mun-metoden när människor diskuterar sina resplaner och det känns väldigt roligt att den blivit så självklar för många.

Vad tar ni med er från utvecklingsarbetet?

– Hur viktigt det är att verkligen gå till botten med frågan om reell kundnytta. Utan kunskap om och förståelse för kundernas affärsmodell och värdekedja är risken stor att man utvecklar coola lösningar mest för sin egen skull. Vi jobbar hårt för att utveckla samarbetet med våra kunder genom nära dialog och mycket kommunikation om våra tjänster.

– Red Hat är en spännande organisation på flera sätt. Till att börja med har de fantastiskt bra produkter, både OpenStack- respektive OpenShift-plattformen. Red Hat har också en väldigt spännande företagskultur som inspirerar till dialog och innovation i alla led.

Vad händer nu?

– Vi utvecklade läkarappen på mindre än fyra månader för att möta marknadens efterfrågan. Så just nu låter vi så att säga färgen torka medan vi diskuterar med våra kunder om vilka funktioner de saknar eller vill lägga till. Vi diskuterar också hur SOS kan erbjuda våra kunder mer kunskapsöverföring.

Rekommenderad läsning

kvinna står nere vid havet i röd jacka och mössa.jpg

Nyheter från Red Hat Summit

4 maj 2020 digit

Openshift virtualization innebär en ännu mer öppen och hybridvänlig it-hantering. Det framhöll Paul Cormier, CEO Red Hat, under Red Hat Summit, som i år lockade 80 000 deltagare.

massa näthattar på hyllor i affär.jpg
video

Rätt strategi med IBM

27 feb 2020 digit

I takt med att hybrida moln och containerlösningar blir allt vanligare kommer traditionella bolag hinna ikapp sina snabbfotade utmanare. Framöver kommer banker att börja kalla sig för it-bolag med bankverksamhet. Det spår Ed Walsh, General Manager, Storage and Software Defined Infrastructure på IBM.

forskare i labbet.jpg
video
Ett samarbete mellan Red Hat och Voister

Universitet som väljer Openshift

13 feb 2020 digit

Göteborgs universitet ska byta plattform för sin webbplats. I arbetet kommer Red Hat Openshift att hjälpa utvecklarna med att hantera, utveckla och testa alla appar som byggs, med det tydliga målet att allt ska gå snabbare.

villaomrade-960640.jpg
video

Openshift maxar ekonomin

5 dec 2019 digit

Ett nytt EU-direktiv ska utveckla och säkra elektroniska betalningar. För kreditupplysningsföretaget Asiakastieto innebär det nya affärsmöjligheter men också en större mängd data att hantera och har därför valt plattformen Openshift.

blå 3draket skjuts upp.jpg
video

Snabb it på Nordea

19 nov 2019 digit

Automation och ett öppet API har påskyndat all utveckling på Nordeas it-avdelning. Utöver snabbare resultat har det nya arbetssättet också sparat tid för bankens medarbetare.

kalmar-lan-buss-olandsbron.jpg (1)
video
Ett samarbete mellan Red Hat och Voister

Kalmars nya containrar

1 nov 2019 digit

Samarbeten över kompetensgrupper, ta hjälp av experter och se till att ha rätt teknikpersonal. Det var några av de viktigaste byggstenarna när Region Kalmar län byggde en containerbaserad plattform via Red Hat Openshift.

arbetsformedlingen-kö.jpg
video

Fler i jobb med Openshift

31 okt 2019 digit

Förra året kom beskedet att Arbetsförmedlingen minskar antalet handläggare med 4 500 personer och digitala lösningar blev ännu mer efterfrågade. Openshift och ett agilt arbetssätt hjälper Arbetsförmedlingen att påskynda sina leveranser att matcha jobbsökare och arbetsgivare.

tjej-idc-cloud.jpg

IDC guidar molnresan

17 okt 2019 digit

Till 2023 kommer 90 procent av alla företag att ha en multicloud-strategi. För att förflytta sig till multicloud bör företag sätta ihop ett digitalt dreamteam, ha styrning, vision och nätverk på plats innan man börjar och vara noga med att förstå molnets utgifter. Det menar Carla Arend på IDC.  

tax-skatteverket.jpg
video

Snabb skatt med Openshift

9 okt 2019 digit

Med Skatteverkets Openshift-plattform jobbar it rekordsnabbt med utveckling. Funktionen skatteberäkning blev en succé och nu väntar nya team på att starta. Dessutom har det nya arbetssättet inneburit att Skatteverket är en het arbetsplats för jobbsökare.