Gävles nya satsning

I Gävle kommun har man sedan årsskiftet satsat på utvecklings- och processledare för att leda skolans digitala utveckling. De ska fungera som virus som sprider digital kunskap till alla i verksamheten.

– I vintras sjösatte vi på skolavdelningen en satsning som ska sträcka sig under de kommande tre åren. Vi kommer ha utvecklingsledare och processledare som jobbar nära skolorna samtidigt som vi jobbar väldigt nära våra chefer. Vi såg nämligen ett behov av inte jobba så mycket med IKT-pedagogik utan mer med processer, och ska vi göra denna kraftsamling måste vi arbeta från toppen med chefer och med verksamheter så vi får hela bredden, säger Mikael Svensson, utvecklingsledare för digitalisering i skolan på Gävle kommun.

– Vi arbetar mycket efter nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet, och vi arbetar väldigt tight i vår grupp. Vi finns nära varandra och nära våra högsta chefer och på det sättet tror vi att vi kan få bättre genomslag och nå ända ut till lärare och elever, säger han.

Vad blir din uppgift, processledare Elin Nilsson?

– Min uppgift är att vara den som utbildar, stöttar, och inspirerar personal ute på skolorna. Det kan handla om utbildningar i O365 på olika nivåer, där skolledaren väljer vilken nivå han eller hon vill börja med. Mina kollegor kan också stötta i programmeringsutbildningar eller digitalisering rent generellt. Hur man ska få igång processen på skolan i arbetslaget och rektorsområdet för att nå så långt som möjligt utifrån digitaliseringsstrategin, säger Elin Nilsson, processledare för digitalisering i skolan på Gävle kommun.

–  Vi har en pedagogen-sida i Gävle som är tänkt som en inspiration för lärare eller pedagogisk personal där man ska kunna dela med sig och skicka in lektionstips som alla kan ta del av. Man kan också välja att boka utbildningar av oss. Eller så kan man ta del av inskickade tips eller filmer som vi har gjort, kortfilmer om verktyg i O365 eller andra appar, säger hon.

Varför har ni gjort den här satsningen?

– Vi tror att om vi ska nå hela vägen blir det viktigt att få chefer att leda digitalt. Men vi tror inte på det här helkursförfarandet där man köper in stora utbildningar, utan vi tror på att ha våra digitaliseringsledare som Elin utbildar på varje skola och förskola och som vi skämtsamt brukar kalla för våra digitala virus eftersom de ska sprida sin kunskap i våra verksamheter och få med sig sina kollegor. Sen försöker vi ta ett grepp kring alla tjänster, så det inte handlar om prylar eller vad man köper in, utan att vi kan guida och ge en bred palett där man kan välja, känna efter, och vraka i ljuset av vad som behövs, säger Mikael Svensson.

– Alltifrån processen, pedagogiken, den digitala transformationen, till de digitala tjänsterna behövs för detta. På så sätt försöker vi se helheten, säger han.

Vad har ni fått för återkoppling?

– De har varit väldigt tacksamma att det är någonting som vi erbjuder gratis och från centralt håll. Vi tycker att det är viktigt att vi får spridning och likvärdighet inom hela utbildningen i Gävle, och att det inte ska vara ett rektorsområde som ligger längre fram än andra. Där hjälper vi till med att öka likvärdigheten i hela Gävle, säger Elin Nilsson.

Vad innebär det här på sikt?

– Vi hoppas att vi får ett bättre genomslag och att vi höjer lägstanivån. Man ska förstå att det är andra strukturer när man ska arbeta digitalt. Det ger också mer möjligheter. När Elin jobbade som lärare såg vi hur hon gjorde mycket arbete med digitala tjänster. Att exempelvis kunna erbjuda elever att kunna redovisa och arbeta på olika sätt digitalt. Då måste man också som lärare vara beredd på att kunna ändra sitt sätt att tänka. Därför hoppas vi att vi om tre-fyra år så har vi fått med fler lärare som vågar och som kan arbeta under de nya strukturerna och att vi verkligen har fått igenom en digital transformation från prylar till agerande i klassrummet, säger Mikael Svensson.

– Förhoppningsvis handlar det inte då om att man inte ska digitalisera, utan om på vilket sätt man vill digitalisera och vilka verktyg man vill använda och hur. Det ska inte handla om att man inte alls gör det, säger Elin Nilsson.

Har ni tips till andra kommuner?

– Det var våra chefer som bestämde på förvaltningen om att detta var vägen att gå, efter en del diskussioner. Det enklaste är nog att man initialt måste avsätta resurser, och rätt resurser, där vi inte riktigt tror på en IKT-pedagog som åker runt och visar saker, utan det handlar om processen, den är enormt viktigt. Och att förmågorna kan spridas av sig själv i verksamheten, säger Mikael Svensson.

– Att ha det kollegiala lärandet, helt enkelt, på alla nivåer. Lär av varandra. Man kommer göra misstag, men det gäller ju att lära sig av misstagen också, och inte bli avskräckt, utan tänka hur man kan göra istället om det blir fel, säger Elin Nilsson.

28 september 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng