Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gävles nya satsning

I Gävle kommun har man sedan årsskiftet satsat på utvecklings- och processledare för att leda skolans digitala utveckling. De ska fungera som virus som sprider digital kunskap till alla i verksamheten.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 28 september 2018 it i skolan

– I vintras sjösatte vi på skolavdelningen en satsning som ska sträcka sig under de kommande tre åren. Vi kommer ha utvecklingsledare och processledare som jobbar nära skolorna samtidigt som vi jobbar väldigt nära våra chefer. Vi såg nämligen ett behov av inte jobba så mycket med IKT-pedagogik utan mer med processer, och ska vi göra denna kraftsamling måste vi arbeta från toppen med chefer och med verksamheter så vi får hela bredden, säger Mikael Svensson, utvecklingsledare för digitalisering i skolan på Gävle kommun.

– Vi arbetar mycket efter nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet, och vi arbetar väldigt tight i vår grupp. Vi finns nära varandra och nära våra högsta chefer och på det sättet tror vi att vi kan få bättre genomslag och nå ända ut till lärare och elever, säger han.

Vad blir din uppgift, processledare Elin Nilsson?

– Min uppgift är att vara den som utbildar, stöttar, och inspirerar personal ute på skolorna. Det kan handla om utbildningar i O365 på olika nivåer, där skolledaren väljer vilken nivå han eller hon vill börja med. Mina kollegor kan också stötta i programmeringsutbildningar eller digitalisering rent generellt. Hur man ska få igång processen på skolan i arbetslaget och rektorsområdet för att nå så långt som möjligt utifrån digitaliseringsstrategin, säger Elin Nilsson, processledare för digitalisering i skolan på Gävle kommun.

–  Vi har en pedagogen-sida i Gävle som är tänkt som en inspiration för lärare eller pedagogisk personal där man ska kunna dela med sig och skicka in lektionstips som alla kan ta del av. Man kan också välja att boka utbildningar av oss. Eller så kan man ta del av inskickade tips eller filmer som vi har gjort, kortfilmer om verktyg i O365 eller andra appar, säger hon.

Varför har ni gjort den här satsningen?

– Vi tror att om vi ska nå hela vägen blir det viktigt att få chefer att leda digitalt. Men vi tror inte på det här helkursförfarandet där man köper in stora utbildningar, utan vi tror på att ha våra digitaliseringsledare som Elin utbildar på varje skola och förskola och som vi skämtsamt brukar kalla för våra digitala virus eftersom de ska sprida sin kunskap i våra verksamheter och få med sig sina kollegor. Sen försöker vi ta ett grepp kring alla tjänster, så det inte handlar om prylar eller vad man köper in, utan att vi kan guida och ge en bred palett där man kan välja, känna efter, och vraka i ljuset av vad som behövs, säger Mikael Svensson.

– Alltifrån processen, pedagogiken, den digitala transformationen, till de digitala tjänsterna behövs för detta. På så sätt försöker vi se helheten, säger han.

Vad har ni fått för återkoppling?

– De har varit väldigt tacksamma att det är någonting som vi erbjuder gratis och från centralt håll. Vi tycker att det är viktigt att vi får spridning och likvärdighet inom hela utbildningen i Gävle, och att det inte ska vara ett rektorsområde som ligger längre fram än andra. Där hjälper vi till med att öka likvärdigheten i hela Gävle, säger Elin Nilsson.

Vad innebär det här på sikt?

– Vi hoppas att vi får ett bättre genomslag och att vi höjer lägstanivån. Man ska förstå att det är andra strukturer när man ska arbeta digitalt. Det ger också mer möjligheter. När Elin jobbade som lärare såg vi hur hon gjorde mycket arbete med digitala tjänster. Att exempelvis kunna erbjuda elever att kunna redovisa och arbeta på olika sätt digitalt. Då måste man också som lärare vara beredd på att kunna ändra sitt sätt att tänka. Därför hoppas vi att vi om tre-fyra år så har vi fått med fler lärare som vågar och som kan arbeta under de nya strukturerna och att vi verkligen har fått igenom en digital transformation från prylar till agerande i klassrummet, säger Mikael Svensson.

– Förhoppningsvis handlar det inte då om att man inte ska digitalisera, utan om på vilket sätt man vill digitalisera och vilka verktyg man vill använda och hur. Det ska inte handla om att man inte alls gör det, säger Elin Nilsson.

Har ni tips till andra kommuner?

– Det var våra chefer som bestämde på förvaltningen om att detta var vägen att gå, efter en del diskussioner. Det enklaste är nog att man initialt måste avsätta resurser, och rätt resurser, där vi inte riktigt tror på en IKT-pedagog som åker runt och visar saker, utan det handlar om processen, den är enormt viktigt. Och att förmågorna kan spridas av sig själv i verksamheten, säger Mikael Svensson.

– Att ha det kollegiala lärandet, helt enkelt, på alla nivåer. Lär av varandra. Man kommer göra misstag, men det gäller ju att lära sig av misstagen också, och inte bli avskräckt, utan tänka hur man kan göra istället om det blir fel, säger Elin Nilsson.

Rekommenderad läsning

soluppgång som syns mellan fina lövträd i en skog.jpg
video

Fjärrundervisning för alla

18 sep 2018 it i skolan

Sverige står inför stora utmaningar i att få fram lärare. I glesbygden har fjärrundervisning använts i ett antal år i språkundervisning. Blir undervisning på distans tillåtet i fler ämnen skulle det underlätta för många.

AdobeStock_90046923_2.jpg
video

Gävle gillar programmering

21 sep 2017 it i skolan

Gävle kommun har anställt en processledare för att möta skolornas intresse för programmering enligt den nya läroplanen. Samtidigt skiftar perspektivet från att fokusera på tekniken till att sätta pedagogiken i första rummet.

rentav städ ab.jpg
video

Inget gör så rent som VR

7 nov 2017 digit

Lokalvårdsföretaget Rentav Städ & Miljövård satsar på virtual reality i både utvecklings- och rekryteringssyfte. Innan man börjar städa får man dra på sig glasögonen och träna i VR.

gagnet 960640.jpg

Från molnbildning till fortbildning

28 sep 2017 it i skolan

Gagnef i Dalarna fattade tidigt ett beslut om att kommunernas skolor och all annan administration skulle vävas samman. Nu kan kommunen ta nästa steg och fokusera på fortbildning.

profilen av en kvinna i profil.jpg

Böter för igenkänning

21 aug 2019 säkerhet

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

Lund 960640
video

Lunds smarta klassrum

7 maj 2020 it i skolan

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. 

blå luftfuktighetsmätare mot röd bakgrund.jpg
video

Skellefteås IoT-satsning

11 dec 2019 it i skolan

Från robotar i klassrummet till sensorer som mäter lärarnas rörelser under lektionen. Skellefteå kommun ser nyttan med smarta digitala lösningar i undervisningen. Nästa steg är att mäta vilka vinster skolan gör med den nya tekniken.

böcker på hög i vänsterkanten.jpg

Så undervisar Årets nytänkare

17 dec 2019 it i skolan

Med Youtube som undervisningsstöd och språkprogrammering på schemat, tog Fredrik Johansson emot priset som Årets nytänkare. Nu hoppas han på att skolan inser att det är skarpt läge för att få igång programmering i undervisningen. 

tant står mot lila bakgrund och ser glad ut.jpg
video

Digitalt vårdhem från start

18 mar 2020 digit

Östra Göinge kommun bygger för framtiden. Bland annat i form av ett vårdhem förberett för digitala tjänster, som kommer att underlätta både för boende och för medarbetarna.