Framtiden är Tech intensity

foto-microsoft-satya-nadell-960640.jpg

Satya Nadella, vd Microsoft, under inledningen av Microsoft Ignite i Orlando.

När Satya Nadella inleder Microsoft Ignite så ligger fokus på den nya strategin Tech intensity, där han lyfter H&M som ett lyckat exempel. Enligt Satya är säkerhet, förtroende och samarbete framtiden, något som han också visade genom att tillsammans med Adobe och SAP lansera Open Data Initiative. 

Satya Nadella öppnade upp Microsoft Ignite genom att förklara att han ser Microsoft som det självklara navet i den allt mer it-intensifierade världen och att han är övertygad om att Microsoft måste hjälpa sina kunder att själva bli mjukvaruutvecklare i världsklass, för att alla ska kunna utnyttja den digitala transformationen fullt ut. Detta kallar han tech intensity. 

För att påvisa vikten av att följa med i utvecklingen berättade han en anekdot från tidigt 1900-tal om hur Henry Ford i tillverkningen av sina bilar slutade med ånga och började med elektricitet. Konkurrenterna som stannade kvar med ånga försvann - Ford vann.

magic mirror.JPG

H&M:s Magic Mirror i New York.

Satya Nadella drog också upp några fler nutida lyckade exempel på hur företag kunnat transformeras digitalt med hjälp av Microsoft. Ett av företagen som nämndes var H&M som med hjälp av AI och Dynamics 365 lyckats skapa en helt ny shoppingupplevelse. Ett exempel på detta är en AI-baserad Magic Mirror som identifierar personer som tittar in i spegeln och därefter erbjuder dem shoppingtips och rabatter. Denna spegel finns i en av H&M:s flaggskeppsbutiker i New York och är ett viktigt fundament när man bygger nya varumärken inom H&M, som exempelvis AFound.

Slut på silos

Men exemplen ska bli fler, och hur pushar man företag, organisationer och offentlig sektor när det kommer till Tech intensity? Jo, ett sätt kan vara att släppa all data fri, menar Satya Nadella. Därför bjöd han upp Adobes vd, Shantanu Narayen, och Bill McDermott, vd på SAP, upp på scenen för att tillsammans lansera Open Data Initiative. Alla som använder Adobe, Microsoft och SAP ska med Open Data Initiative äga och upprätthålla fullständig, direkt kontroll över all data - det är slut på data som sitter fast i silos. Kunderna kan också aktivera AI-drivna affärsprocesser för att öka insikten och intelligensen av all denna data.

– Tillsammans med Adobe och SAP tar vi ett första, kritiskt steg till att hjälpa företag att nå en kund- och affärsförståelse som aldrig tidigare varit möjlig. Organisationer över hela världen har nu en stor möjlighet att bygga AI-drivna digitala feedback loops för att förbättra prediktionen, automatisera arbetsflöden och till slut förbättra sina affärsresultat. Och fler partners är välkomna att stödja Open Data Initiative.

IoT en stor säkerhetsfråga

Efter att Shantanu Narayen och Bill McDermott lämnat scenen så fortsatte Satya Nadella keynoten genom att prata om säkerhet och förtroende. Detta är två av de viktigaste delarna i it-världen idag, menar han, och han anser också att IoT är en av de största säkerhetsriskerna som vi kommer att möta under detta årtionde. Därför finns nu sedan några månader tillbaka Azure Sphere.

– Det finns för närvarande nio miljarder devices som arbetar under ett och samma IoT-paraply. Azure Sphere skapades för att säkerställa att denna nya massiva potentiella exponering kan skyddas, så att vågen av IoT-enheter inte blir nästa globala katastrof.

Som avslutning pratade Satya Nadella om att alla måste arbeta tillsammans för att säkerställa att vi i nästa våg av den digitala transformationen kämpar för global rättvisa och jämlikhet. Som ett led i detta så har Microsoft skapat initiativet AI for Humanitarian Action, som med högteknologisk hjälp ska försöka rädda mer liv och lindra lidandet runt om i världen. Nyheten är en del i det större AI for Good-programmet.

– Vi ser verkligen fram emot att upptäcka vad detta initiativ kan bidra med för att göra världen till en bättre plats, avslutar Satya Nadella.

25 september 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Microsoft

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng