Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Maker Tour säkrar it-kompetens

År 2035 kommer det att saknas omkring 75 000 teknikutbildade i Sverige. Kanske kan en rosa minibuss med pedagoger, robotar och kretskort ändra på den saken. Tekniska Museets initiativ Maker Tour – Programmering i skolan har på kort tid fått ett stort genomslag bland elever och lärare. Nu kan projektet vinna utmärkelsen Årets samhällsbyggare.

Text anne hammarskjöld Foto tekniska museet 9 maj 2018 it i skolan

Maker Tour - Tekniska museet_2.jpg

– Genom initiativet vill vi stärka den digitala och tekniska kompetensen hos mellanstadieelever i utsatta områden i Stockholm. Sedan vi satte igång i full skala i höstas har över 1 500 elever och drygt 200 lärare hunnit delta, säger Maria Olsson, projektledare för Maker Tour på Tekniska museet i ett pressmeddelande.

Läs mer: Alla rätt med Maker

Läs mer: Maker tar plats i skolan

Inspiration utan kostnad

Maker Tour – Programmering i skolan vänder sig till mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm. Tekniska museets pedagoger besöker klasserna och lär ut, inspirerar och stärker den digitala kompetensen hos både elever och lärare helt kostnadsfritt. Det tre veckor långa utbildningspaketet innehåller lärarintroduktion, workshops i skolan och på museet, samt gratis lovverksamhet.

– Idag rekryteras elever till teknikprogrammet bara ur en tredjedel av befolkningen. Fler behöver utbildas inom teknik från alla grupper i samhället. Genom projektet vill vi ge fler barn och unga möjlighet att upptäcka glädjen i teknik, programmering och innovation – även utanför museets väggar, berättar Peter Skogh, museidirektör för Tekniska museet.

Maker möter Tekniska museet

Makerrörelsen är en social rörelse som har sina rötter i en lång hantverkstradition. Makers är intresserade amatörer, entusiaster och studenter som förenas i den skapande processen.

Idag är rörelsen global och makermässor anordnas regelbundet runtom i världen. Det finns också fasta platser där makers träffas, delar kunskap och arbetar ihop.

Tekniska museet har arbetat länge med makeraktiviteter i verksamheten och idag bedrivs flera projekt inom ramen för Maker Tour. Gemensamt är att de syftar till att stimulera barn och unga till kreativitet, skapande och teknisk kunskap.

Integrationsprojekt

Nu har projektet möjlighet att vinna utmärkelsen Årets samhällsbyggare på Stora Samhällsgalan den 16 maj.

Maker Tour – Programmering i skolan är finansierat av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som ett integrationsprojekt och pågår mellan 2017 och 2020.

 

Senaste nytt

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.