Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Maker tar plats i skolan

Makerkulturens tankar om kreativ digital problemlösning går på många sätt hand i hand med tankarna på digital litteracitet och kan förbereda eleverna för livet i ett allt mer uppkopplat samhälle.   

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 4 april 2018 it i skolan

tre-forvantansfulla-med-3d-skrivare.jpg

– Making är gränslandet där det digitala och det fysiska möts och det blir mer och mer relevant i takt med att internet of things förändrar vårt sätt att se på tingen, säger Sophie Landwehr Sydow, doktorand inom Medieteknik på Södertörns högskola samt Stockholm Universitet som sedan 2014 forskat om makerkulturen med fokus på material och verktyg.

Det finns mycket entusiasm och ideellt arbete i makerrörelsen, men också ett starkt inslag av individualism sprunget ur viljan att hitta en ännu smartare lösning.

Sophie Landwehr Sydow , doktorand inom Medieteknik

Sophie Landwehr Sydow ser flera orsaker till att makerrörelsen under de senaste åren etablerat sig i Europa, Nordamerika och kommer starkt i Kina. Denna globala subkultur som omfattar alla typer av hantverk och viljan att praktiskt förstå hur saker fungerar är något av en symbol för vår tid.

– Det är en väldigt demokratisk rörelse med makerspaces som forum för att dela idéer, kunskap och blueprints enligt hackerrörelsen tankar om open source. Det finns mycket entusiasm och ideellt arbete i makerrörelsen, men också ett starkt inslag av individualism sprunget ur viljan att hitta en ännu smartare lösning.

Tillgängligt för skapande

Den tekniska utvecklingen som omfattar både verktyg och spridande av kunskap genom digitala plattformar är avgörande framgångsfaktorer.

– Maskiner som tidigare hade rent industriell användning, som 3D-printers och laserscanners, har på relativt kort tid blivit mindre, billigare och mer tillgängliga till exempel för fab labs och makerspaces.

För Sophie Landwehr Sydow har makerkulturen en självklar uppgift i skolan som metod för att utveckla digital litteracitet hos eleverna.

– Det är inte jättenytt att lära genom att göra och det finns redan i skolan. Problemet är att det kanske inte tillåts ta tillräckligt mycket plats och här kan makertankarna inspirera till hur man närmar sig dessa frågor när den digitala och naturvetenskapliga utvecklingen i allt högre grad går över ämnesgränser till exempelvis det konstnärliga.

Generöst ekosystem

Sophie Landwehr Sydow förstår att det kan kännas övermäktigt för rektorer och lärare att ta till sig makertänket när de förutom skolans digitalisering nu även kämpar med kraven på programmering på schemat. Men hon menar att det finns mycket hjälp att få för den skolledning som är öppen för de nya möjligheter som robotik och programmering erbjuder ämnen som slöjd, konst och samhällskunskap.

– Tack vare det stora intresset för making finns ett helt ekosystem på nätet med toolkits, videos och annan information om hur olika kunskap kan förmedlas med hjälp av roliga material och nyfikenhet. Det kan räcka med några batterier, ledande tråd och LED-lampor för att komma igång och få en t-shirt att blinka. I skolan handlar digital kompetens mycket om ett brett perspektiv på problemlösning. Men vi får inte glömma att med uppkopplade hem, skolor och smarta städer är det en ny verklighet som växer fram och den kräver ett ämnesöverskridande perspektiv.

Vilket är ditt bästa råd till de skolor som öppnar ett dedicerat makerspace?

– Ett viktigt råd är att se det som en långsiktig satsning där det förutom lokalen också finns en eller flera eldsjälar som driver och finns på plats för att visa hur material och möjligheter kan användas. Det bäddar för bibehållet intresse, kunskapsdelning och därmed vidareutveckling, avslutar Sophie Landwehr Sydow.

 

 

Rekommenderad läsning

Öppen källkod lyfter kommuner

20 okt 2016 it i skolan

skolbarnjpg.jpg skolbarnjpg.jpg skolbarnjpg.jpg

Öppna källkodslösningar blir en allt viktigare del i kommunernas utvecklingsarbete. Detta betonas också i den handlingsplan för EU-utveckling som Sveriges kommuner och landsting, SKL, håller på att ta fram.

Ta tekniken in i klassrummet

16 maj 2016 it i skolan

Mumbai1.jpg Mumbai1.jpg Mumbai1.jpg

Dagens svenska klassrum är visserligen ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Superpedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Spelad undervisning ger nya intryck

16 maj 2016 it i skolan

_MG_8395.jpg _MG_8395.jpg _MG_8395.jpg

Kan spel vara framtidens verktyg för lärande? Det tror i alla fall lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.

Ny metod fångar upp dyslexi på tidigt stadium

16 maj 2016 it i skolan

3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg 3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg 3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg

Att hitta barn med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har länge varit en lång process som krävt mycket tid och en subjektiv bedömning av en pedagog. Nu finns en ny metod utvecklad av företaget Optoplexia som med stor noggrannhet kan hitta barn i riskzonen, och det på någon minut. I grunden handlar det om att registrera ögonrörelser när barnet läser två exempeltexter.

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1) katarina björk.JPG (1)

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

Skapa Apple-ID men utan kontokort

20 maj 2016 it i skolan

Skapa-Apple-ID.jpg Skapa-Apple-ID.jpg Skapa-Apple-ID.jpg

Har du problem med att skaffa ett Apple-ID utan att behöva använda ett kontokort? Eller du kanske känner någon som nämnt problematiken? Lugn, det finns tips och trix hur du kan gå tillväga.  

Skolan som delar läxor via molnet

23 maj 2016 it i skolan

ekillaskolan-1.jpg ekillaskolan-1.jpg ekillaskolan-1.jpg

I Sigtuna kommun satsar Ekillaskolan på digitala verktyg för att hjälpa eleverna att nå kunskapsmålen. Rektor Sara Viljosson använder själv molnlösningar för att dela planering, närvarouppgifter och vissa läxor med föräldrarna.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.