Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Slutspurt för Digitalt lärande

Det går att flytta berg på kort tid med ett engagerat ledarskap och fokus på pedagogernas utveckling. Det visar projektet Det digitala lärandets möjligheter där bland annat Runby skola har varit med. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 mars 2018 it i skolan

tjej-med-dator-i-klassrummet.jpg

– När någon av våra lärare har sagt att ”jag är inte så digital” pekar jag gärna på parallellerna till hur vi använder datorn privat som att betala räkningar, läsa tidningar och boka biljetter. Skolans utveckling handlar i mångt och mycket om samma sak – att hitta och använda det redskap som passar bäst i varje given situation utan att för den sakens skull släppa penna och papper, säger Gabriella Brundin, rektor på Runby skola i Upplands Väsby som deltar i projektet Det digitala lärandets möjligheter, där Gleerups Utbildning är en av initiativtagarna i samarbete med Samsung, Atea och forskare på Örebro universitet under ledning av professor Åke Grönlund.

Läs mer: Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

Det digitala lärandets möjligheter är inne på sitt tredje år och omfattar eleverna i nuvarande årskurs 9 men förändringsarbetet har omfattat hela skolan. Projektet visar bland annat att skolans digitalisering handlar om mycket mer än smart teknik. Minst lika viktigt är att pedagoger och skolledning har tillgång till utbildning och ett arbetsklimat som stimulerar nya sätt att se på lärande och arbetet i klassrummet. Det är något som Runby skola gärna skriver under på.

Läs mer: Ett kinderegg för skolans digitala utveckling

Läs mer: Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

– För oss handlar Det digitala lärandets möjligheter om att driva ett förändringsprojekt med fokus på pedagogiska möjligheter och möjligheter att utveckla våra arbetssätt och vårt kollegiala lärande. Vårt fokus har legat på pedagogerna, där de som inte omfattats av projektet har diskuterat och satt sig in i digitalisering i en vidare bemärkelse, till exempel hur de kan jobba mer digitalt i klassrummet.

gabriella-brundin-runby-skola.jpg

Gabriella Brundin är rektor på Runby skola i Upplands Väsby som deltar i "Det digitala lärandets möjligheter".

Pedagogiken i fokus

Gabriella Brundin beskriver arbetet som en klassisk förändringsresa med olika individer med allt vad det innebär. För tre år sedan inleddes projektet med individuella, digitala utvecklingsplaner som bland annat visade på stora skillnader inom kollegiet vad gäller intresse och kunskapsbakgrund.

– Projektet har varit en chans att få vara med och utveckla hela arbetsplatsen. Det är ett högt mål men samtidigt har det varit viktigt för mig och skolledningen att avdramatisera och driva lagom hårt. Det är svårt att sätta fingret på men det handlar bland annat om att i olika sammanhang, till exempel på studiedagar och under medarbetarsamtal, lyfta digitala möjligheter för det pedagogiska arbetet som hela tiden varit vårt fokus. Det har varit viktigt att tänka långsiktigt, så att digitaliseringen innebär en hållbar förändring som lever vidare även efter att projektet avslutats.

Kritik berikar

Ett konstruktivt klimat men också tålamod och positiva förebilder har varit värdefulla verktyg i förändringsarbetet. Och även om fokus legat på pedagogerna är skolan också elevernas arbetsplats.

– Eleverna ska få känna att de är duktiga på teknik och pedagogerna ska förvalta sin roll och yrkeskompetens. Eleverna kan instagram men de kan inte lärandemiljön. Samtidigt ska båda parter känna att de har makten över sin situation där skolledningen initierar men de driver förändringen.

Den kritik som har kommit från lärarna har mer rört innehåll än själva sakfrågan.

– Motståndet har inte nödvändigtvis kommit från de äldre lärarna, vilket kanske är lätt att tro. Däremot har vissa av de yngre varit motsträviga, till exempel för att Gleerups material inte varit i deras smak. Men det har berikat våra diskussioner och Gleerups har varit mycket ödmjuka inför den kritik som framförts.

Till våren avslutas projektet Det digitala lärandets möjligheter. Gabriella Brundin uppskattar möjligheterna det har öppnat upp för pedagoger och elever på Runby skola.

– Det har varit bra med externa aktörer som bollplank och för konstruktiva inspel. Visst har det funnits krav med i bilden men det är alltid vi som har drivit arbetet. Det känns märkligt att det snart gått tre år men det visar också att man kan få mycket gjort på den tiden bara man bestämmer sig för det.

Skolorna som deltar i Det digitala lärandets möjligheter

  • Vålbergsskolan i Karlstad kommun
  • S:t Olofs skola i Sigtuna kommun
  • Strömsnässkolan i Markaryds kommun
  • Runby Skola i Upplands Väsby kommun
  • Björkenässkolan i Löddeköpinge kommun

Rekommenderad läsning

Ett kinderägg för skolans digitala utveckling

27 jun 2017 it i skolan

AdobeStock_101507782_2.jpg AdobeStock_101507782_2.jpg AdobeStock_101507782_2.jpg

Skolans digitalisering handlar inte om att enbart föra in ny teknik i klassrummet utan om att ta sig an möjligheterna som ett pågående förändringsarbete. Nyckeln till framgång är drivande skolledare. Det visar projektet ”Det digitala lärandes möjligheter” där deltagande skolor redan kan visa på resultatförbättringar.

Inför nationella it-strategin

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

26 jul 2017 it i skolan

AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” gör att Vålbergsskolan i Karlstad har slutat prata om digitalisering. Med engagerade lärare och mer aktiva elever är arbetssättet i dag lika självklart som papper och penna var för två år sedan.

Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

13 jul 2016 it i skolan

forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg video

Samsung, Gleerups och Atea stödjer ett forskningsprojekt om digitalt lärande på fem högstadieskolor. Redan efter ett år finns det lärdomar hur it i skolan kan skapa större glädje i undervisningen och bättre betygsresultat.

Enklare med Google i skolan

11 apr 2018 it i skolan

glad-flicka-vid-sin-dator-i-skolan.jpg glad-flicka-vid-sin-dator-i-skolan.jpg glad-flicka-vid-sin-dator-i-skolan.jpg

Nu lanserar ILT Inläsningstjänst, Gleerups och NE Nationalencyklopedin Skolsynk för Google som automatiserar elevers och lärares inloggning och kontoskapande för sömlös tillgång till deras digitala läromedel. Allt för att förenkla inloggningar enligt den nationella strategin för skolans digitalisering.

Kommunernas huvudvärk

15 jan 2018 it i skolan

Glad flicka med platta.jpg Glad flicka med platta.jpg Glad flicka med platta.jpg

Ansvaret för skolans digitalisering ligger hos kommunerna. Det förtydligades ytterligare i höstens regeringsbeslut om skolans digitalisering och är något som välkomnas av professor Åke Grönlund.

AV1 hjälper Emil på Vikskolan

1 dec 2017 it i skolan

IMG_6027_3.jpg IMG_6027_3.jpg IMG_6027_3.jpg

Med roboten AV1 kan Emil Johansson vara med i undervisningen i klassen, trots att han sitter i ett eget rum för att inte bli sjuk.

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg Pojke_med_platta.jpg

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

Samsung skildrar livet med adhd

10 jul 2017 digit

ElinWallberg_samsung_960x640.jpg ElinWallberg_samsung_960x640.jpg ElinWallberg_samsung_960x640.jpg video

Med hjälp av specialskriven mjukvara och ett antal surfplattor vill Samsung visa hur det är att leva med adhd.
– Ny teknik kan på ett enkelt och effektivt sätt låta andra uppleva vardagen för personer med adhd, säger Elin Wallberg, corporate citizen manager, Samsung.

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.