Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Slutspurt för Digitalt lärande

Det går att flytta berg på kort tid med ett engagerat ledarskap och fokus på pedagogernas utveckling. Det visar projektet Det digitala lärandets möjligheter där bland annat Runby skola har varit med. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 mars 2018 it i skolan

tjej-med-dator-i-klassrummet.jpg

– När någon av våra lärare har sagt att ”jag är inte så digital” pekar jag gärna på parallellerna till hur vi använder datorn privat som att betala räkningar, läsa tidningar och boka biljetter. Skolans utveckling handlar i mångt och mycket om samma sak – att hitta och använda det redskap som passar bäst i varje given situation utan att för den sakens skull släppa penna och papper, säger Gabriella Brundin, rektor på Runby skola i Upplands Väsby som deltar i projektet Det digitala lärandets möjligheter, där Gleerups Utbildning är en av initiativtagarna i samarbete med Samsung, Atea och forskare på Örebro universitet under ledning av professor Åke Grönlund.

Läs mer: Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

Det digitala lärandets möjligheter är inne på sitt tredje år och omfattar eleverna i nuvarande årskurs 9 men förändringsarbetet har omfattat hela skolan. Projektet visar bland annat att skolans digitalisering handlar om mycket mer än smart teknik. Minst lika viktigt är att pedagoger och skolledning har tillgång till utbildning och ett arbetsklimat som stimulerar nya sätt att se på lärande och arbetet i klassrummet. Det är något som Runby skola gärna skriver under på.

Läs mer: Ett kinderegg för skolans digitala utveckling

Läs mer: Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

– För oss handlar Det digitala lärandets möjligheter om att driva ett förändringsprojekt med fokus på pedagogiska möjligheter och möjligheter att utveckla våra arbetssätt och vårt kollegiala lärande. Vårt fokus har legat på pedagogerna, där de som inte omfattats av projektet har diskuterat och satt sig in i digitalisering i en vidare bemärkelse, till exempel hur de kan jobba mer digitalt i klassrummet.

gabriella-brundin-runby-skola.jpg

Gabriella Brundin är rektor på Runby skola i Upplands Väsby som deltar i "Det digitala lärandets möjligheter".

Pedagogiken i fokus

Gabriella Brundin beskriver arbetet som en klassisk förändringsresa med olika individer med allt vad det innebär. För tre år sedan inleddes projektet med individuella, digitala utvecklingsplaner som bland annat visade på stora skillnader inom kollegiet vad gäller intresse och kunskapsbakgrund.

– Projektet har varit en chans att få vara med och utveckla hela arbetsplatsen. Det är ett högt mål men samtidigt har det varit viktigt för mig och skolledningen att avdramatisera och driva lagom hårt. Det är svårt att sätta fingret på men det handlar bland annat om att i olika sammanhang, till exempel på studiedagar och under medarbetarsamtal, lyfta digitala möjligheter för det pedagogiska arbetet som hela tiden varit vårt fokus. Det har varit viktigt att tänka långsiktigt, så att digitaliseringen innebär en hållbar förändring som lever vidare även efter att projektet avslutats.

Kritik berikar

Ett konstruktivt klimat men också tålamod och positiva förebilder har varit värdefulla verktyg i förändringsarbetet. Och även om fokus legat på pedagogerna är skolan också elevernas arbetsplats.

– Eleverna ska få känna att de är duktiga på teknik och pedagogerna ska förvalta sin roll och yrkeskompetens. Eleverna kan instagram men de kan inte lärandemiljön. Samtidigt ska båda parter känna att de har makten över sin situation där skolledningen initierar men de driver förändringen.

Den kritik som har kommit från lärarna har mer rört innehåll än själva sakfrågan.

– Motståndet har inte nödvändigtvis kommit från de äldre lärarna, vilket kanske är lätt att tro. Däremot har vissa av de yngre varit motsträviga, till exempel för att Gleerups material inte varit i deras smak. Men det har berikat våra diskussioner och Gleerups har varit mycket ödmjuka inför den kritik som framförts.

Till våren avslutas projektet Det digitala lärandets möjligheter. Gabriella Brundin uppskattar möjligheterna det har öppnat upp för pedagoger och elever på Runby skola.

– Det har varit bra med externa aktörer som bollplank och för konstruktiva inspel. Visst har det funnits krav med i bilden men det är alltid vi som har drivit arbetet. Det känns märkligt att det snart gått tre år men det visar också att man kan få mycket gjort på den tiden bara man bestämmer sig för det.

Skolorna som deltar i Det digitala lärandets möjligheter

  • Vålbergsskolan i Karlstad kommun
  • S:t Olofs skola i Sigtuna kommun
  • Strömsnässkolan i Markaryds kommun
  • Runby Skola i Upplands Väsby kommun
  • Björkenässkolan i Löddeköpinge kommun

Rekommenderad läsning

AdobeStock_101507782_2.jpg

Ett kinderägg för skolans digitala utveckling

27 jun 2017 it i skolan

Skolans digitalisering handlar inte om att enbart föra in ny teknik i klassrummet utan om att ta sig an möjligheterna som ett pågående förändringsarbete. Nyckeln till framgång är drivande skolledare. Det visar projektet ”Det digitala lärandes möjligheter” där deltagande skolor redan kan visa på resultatförbättringar.

AdobeStock_106130956_2.jpg

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

26 jul 2017 it i skolan

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” gör att Vålbergsskolan i Karlstad har slutat prata om digitalisering. Med engagerade lärare och mer aktiva elever är arbetssättet i dag lika självklart som papper och penna var för två år sedan.

Pojke_med_platta.jpg

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.

en öppen laptop på ett rosa skrivbord med rosa vägg och lite tillbehör.jpg

Gratis digital skola

13 mar 2020 digit

Coronavirusets utbredning gör att många skolor kan komma att börja förbereda för distansundervisning. För att underlätta det arbetet gör Gleerups och Skolon sina verktyg gratis att använda. 

odis-vinner-guldlanken.jpg

Guldlänken för öppen data

14 jun 2019 digit

Projektet ÖdiS uppmärksammas med Guldlänken 2019 för sitt arbete med ökad användning av öppen data för för innovation och verksamhetsutveckling i den offentliga sektorn. ÖdiS är ett gemensamt projekt mellan alla 26 Stockholmskommuner.

vallmoblommor och annat i närbild på en äng.jpg

LRF:s nya it-miljö

30 mar 2020 digit

Lantbrukarnas riksförbund har satsat på en effektiv digital miljö för att stödja verksamheten. Utöver verktygen i Office 365 har it-avdelningen gjort sig av med gammalt arv och ser redan effekterna av moderniseringen. 

AdobeStock_171767199.jpeg
video

Smarta möten på myndigheter

18 nov 2019 digit

Idag är mer än 60 myndigheter anslutna till den gemensamma satsningen Resfria möten. Nu vill en av initiativtagarna i Sverige införa liknande klimatsmarta möten inom EU.

phones-960640.jpg

Lågpris ökar

3 dec 2019 digit

Marknadsandelarna på mobilmarknaden fortsätter att öka för Huawei, Samsung och Oppo. Motsatt utveckling går att se för Apple och Xiaomi.

närbild på pizza i 8 slajsar.jpg

Bättre Ica med devops

20 apr 2020 digit

Från 36 dagar till tre. När Icas team började med devops sjönk tiden för hanteringen av infrastruktur med över 90 procent. Nu står andra delar av koncernen redo att jobba på ett liknande sätt.