Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kodning på dagis i Ystad

Green screen, Blue-Bots och virtuella kiosker. På Soldalens förskola i Ystad är digitala verktyg en självklar del av pedagogiken.

Text Tim Leffler Foto Mostphotos, Soldalens förskola 3 november 2017 it i skolan

småbarnWEBB.jpg

– I början drog alla barnen i plattorna, men nu är de mer än del i allt annat vi gör. De har blivit integrerade i verksamheten och fungerar som vilket som helst utbildningsverktyg. Det har gjort utbildningen roligare och verksamheten effektivare, säger Carina Nimbratt, förskollärare och it-ansvarig på Soldalens förskola i Ystad.

Nya dokumentationsverktyg

Förskollärarna på Soldalen har alltid varit intresserade av att ta till sig nya idéer och läromedel, både för att utveckla sig själva och sina elever.

soldalenWEBB2.jpg

Barnen köar för att handla i kiosken.

År 2011 blev förskolan testpiloter för ett dokumentationsverktyg som heter Pluttra. Det innebar att personalen lättare kunde föra dialoger med elevernas föräldrar och dokumentera barnens lärande och utveckling.

Man var helt enkelt inte nöjd med det tidigare sättet att dokumentera, där barnens lärande och utveckling visades i pärmar och såg väldigt olika ut beroende på vem som gjort dem – och som tog mycket tid i anspråk att sammanställa.

Efter Pluttra gick man över till Vklass, en annan plattform med fler funktioner.

– Vi ville ha ett snabbt, enkelt och enhetligt verktyg. Detta var vår fot in i det digitala arbetet och sedan dess har det bara ökats på och vi har varit testpiloter för många andra verktyg, appar och digitalt arbetsmaterial som vi har haft möjligheten att påverka och ändra för att möta vår verksamhet och våra digitala behov.

Green screens och virtuella kiosker

#Gilla_våga_dela – det är vår devis.

Carina Nimbratt , förskollärare och it-ansvarig på Soldalens förskola.

I takt med att förskolan fick råd att köpa in fler plattor kunde man utöka användningsområdena. Nu används de i en mängd olika lärandesyften.

Det finns matteprogram där barnen får ett bättre grepp om mängdlära genom att handla saker i en virtuell kiosk, de kan söka information till mönster till legobygge eller pärlplattor, och skapar nyhetsfilmer där barnen blir producenter genom filmskapande. De inspelade filmerna kan sedan projiceras upp på en green screen som barnen kan stå framför när de berättar om den senaste utflykten de gjorde.

Man har dessutom köpt in små robotar, så kallade Blue-Bots, som barnen kan programmera direkt på eller koppla ihop med en app där de får lära sig enklare programmering genom att styra roboten.

– Kan barnen lära sig matte kan de ju lära sig programmering. Kunskap är inte tungt att bära, resonerar Carina Nimbratt.

soldalenWEBB22.jpg

Tre kompisar har kul framför Soldalens greenscreen.

– Till en början var det bara appar, appar, appar, men man lär sig efterhand vilka verktyg som fungerar och ofta på ett smidigare sätt en tidigare. Det märks inte minst när lärarna i skolan tar över barnen och säger att man märker att de här barnen har gått på Soldalens förskola.

– Dels när det handlar om att lära sig ämnen med hjälp av digitala verktyg och dels genom att lära sig att digitala verktyg är en stor del av vår vardag, säger Carina Nimbratt.

Bloggar och sociala medier

Carina Nimbratt och hennes kollegor hade aldrig kommit så här långt utan att ta hjälp från andra. På bloggar, Facebook och Instagram har de hämtat inspiration från andra som är i samma situation och som vill utnyttja digitaliseringens fördelar i sin yrkesverksamhet.

– #Gilla_våga_dela – det är vår devis. Vi använder den kunskap som finns och anpassar den efter vår verksamhet och våra barngrupper. Vi lägger ut mycket på vår Instagram dit andra förskollärare kan vända sig för att hitta inspiration. Det är så vi från början fick inspiration.

Hur är Soldalen jämfört med andra förskolor?

nimbrattWEBB.jpg

Carina Nimbratt, förskollärare och it-ansvarig Soldalens förskola.

– Jag och min kollega hade en föreläsning vi kallade ”Från pärm till platta” på SETT-mässan i våras i Stockholm, och det var många som kom fram efteråt och var imponerade. Klart att  vår goda ekonomi har hjälpt oss genom att vi har kunnat köpa in plattor och andra digitala verktyg och den möjligheten har inte alla.

– Men inget hade varit möjligt utan det drivet vi har här hos personalen och viljan att testa. Det tog fem år för oss att komma dit vi är idag, och det känns fortfarande som vi är i startgroparna men på ett positivt sätt.

Rekommenderad läsning

Bloggen som får elever att briljera

6 mar 2018 it i skolan

tjej från mellanöstern sitter med huvudet nära sin skolbänk och skriver.jpg tjej från mellanöstern sitter med huvudet nära sin skolbänk och skriver.jpg tjej från mellanöstern sitter med huvudet nära sin skolbänk och skriver.jpg

Med lärplattan i högsta hugg får gymnasieelever på Forshagaakademin norr om Karlstad publicera sina framsteg och skoluppgifter på en blogg. Inte minst för nyanlända är sprint-bloggen viktig.

Nu kodar Köping

20 sep 2018 it i skolan

glad-tjej-programmerar-robot.jpg glad-tjej-programmerar-robot.jpg glad-tjej-programmerar-robot.jpg

Läroplanens krav på digital kompetens är en utmaning på många sätt. I Köping är lösningen en gemensam hemsida med stöd och inspiration för både lärare och elever. Välkommen till kommunen som andas programmering.

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg video

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg video

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

"All grund till digitalisering ligger i programmering"

4 nov 2016 digit

programmering .jpg programmering .jpg programmering .jpg

Organisationen Swedsoft vill öka antalet programmerare, bland annat arbetar de med att få in nyanlända på marknaden.
– Vi behöver de nyanländas kunnande om vi vill fortsätta vara världsledande, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare på Swedsoft.

"Lär barnen att programmera i skolan"

17 jan 2017 it i skolan

LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg LindaLiukas_960x640.jpg

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.