Telenors nya CTO om framtidens nät och AI:s möjligheter

Per Stenström, CTO på Telenor.
Per Stenström är nytillträdd CTO på Telenor Sverige. För Voister berättar han om vikten av robusta nät, möjligheterna med AI och vad han ser som viktiga egenskaper hos en CTO.
Den 1 juli tillträdde Per Stenström som Chief Technology Officer (CTO) på Telenor Sverige. Per Stenström har mer än 20 års erfarenhet från telekombranschen och har varit anställd på Telenor sedan december 2022, efter att tidigare ha arbetat som konsult för bolaget.
Tre månader in i ditt nya uppdrag, vilka är dina prioriteringar?
– Min främsta prioritet är att dagligen säkerställa en stabil och säker nätverksdrift, och samtidigt upprätthålla en hög nivå av säkerhet. Våra nät är en del av samhällets kritiska infrastruktur och måste tåla både störningar och attacker.
Han lyfter även prioriteringen med att fortsätta modernisera och bygga ut Telenors nät.
– Genom aktiveringen av 5g i hela mobilnätet har vi tagit ett historiskt steg från 25 till 90 procent av Sveriges yta och med en räckvidd som nu når 99,9 procent av befolkningen. Det är den största nätmoderniseringen i vår historia.
Tekniken ska vara en möjliggörare
Per Stenström menar att rollen som CTO främst handlar om att tekniken ska vara en möjliggörare för människor, företag och samhälle. Hans mål går hand i hand med hans prioriteringar: att Telenor ska leverera det mest pålitliga och framtidssäkra nätet i Sverige. När 5g finns på plats i hela mobilnätet kommer täckningen bli bättre och hastigheten högre, samt möjligheterna för innovation öka.
Per Stenströms målbild är att Telenor ska vara den aktör som gör framtidens digitala möjligheter tillgängliga för alla, oavsett var man bor. På företagssidan och för samhällsaktörer innebär ett starkt mobilnät möjlighet till nya tjänster och lösningar med låg fördröjning, hög kapacitet och robust säkerhet.
”Vi tar säkerhet på största allvar, varje dag”
Per Stenström menar att säkerhet idag är lika centralt som täckning och kapacitet. I rollen som CTO ingår det att bygga nät och system som inte bara levererar hög prestanda utan också har inbyggd robusthet och skydd.
– Mitt ansvar är att säkerställa att Telenor ligger i framkant och att våra kunder kan lita på att vi tar säkerhet på största allvar varje dag.
It-organisationen är hemvist för säkerhetsavdelningen som jobbar både proaktivt och reaktivt med hela organisationen för att säkerställa en hög nivå av säkerhet. Genom att arbeta systematiskt med resiliens i nätet, genom att täppa till sårbarheter och bygga in redundans, och genom att ständigt stärka förmågan att hantera attacker och incidenter. Telenor samarbetar också nära myndigheter och andra aktörer, eftersom säkerhet är en gemensam samhällsfråga.
AI:s möjligheter i telekombranschen
AI-eran är ett faktum och utvecklingen går snabbt. Per Stenström är mer än villig att hänga med på AI-tåget och menar att AI är en möjliggörare för Telenor på två nivåer – internt och externt.
Internt använder Telenor AI för att optimera nätet, förutse störningar och ge snabbare och mer precisa kundlösningar, för att bli mer effektiva och för att göra bolagets tjänster mer tillförlitliga. AI möjliggör även nya nivåer av automation samt nya sätt att skapa och underhålla avancerad kod. Externt ser Per Stenström stora möjligheter i hur AI kan kombineras med 5G för att skapa nya tjänster och lösningar i andra branscher, som inom sjukvård, transport och industri. Men han poängterar också att det är avgörande att AI vilar på en stabil grund, som ett modernt 5G-nät för att kunna göra skillnad i praktiken.
– AI är bara så bra som det nät och den säkerhet den vilar på, säger han.
It-chefens roll i svenska verksamheter
En annan utmaning som CTO är att förmedla vikten av digitalisering till övriga i ledningen som kanske inte har samma förförståelse. Det är därför viktigt att man som teknisk ledare kan prata båda språken – det tekniska och det affärsstrategiska, samt bygga broar däremellan.
– Det är inte gigabit och applikationer som i sig är intressanta för en ledningsgrupp, utan vad tekniken möjliggör: nya intäkter, effektivare arbetssätt och bättre kundupplevelser.
Han menar också att det är avgörande att visa på riskerna med att inte investera i digitalisering. Att avstå är inte neutralt, det är att halka efter.
Att prioritera det nya, eller det gamla?
Liknande problematik kan uppstå när man ska ta en organisations tekniska arv och applicera nya tekniker. Per Stenström menar att det viktigaste är att våga vara långsiktig och konsekvent. Han jämför det med att Sverige nu står mitt i avvecklingen av 2G och 3G, vilket är ett tydligt exempel på att man ibland måste lämna det gamla för att kunna frigöra resurser och kapacitet för det nya.
– Mitt tips är att alltid väga kostnaden för att underhålla äldre system mot värdet av att investera i modernisering. Det kräver mod, men också en tydlig plan för hur övergången ska ske utan att det påverkar kunderna negativt.
Telenor arbetar systematiskt med att klassificera sina system. Varje system har en plan som specificerar om det ska avvecklas, bytas ut eller moderniseras. Systemens status blir därmed en integrerad del av den årliga planen och strategin framåt.
Avslutningsvis Per Stenström, vad ser du för utmaningar eller orosmoln framöver?
– Det finns tre områden jag ser som särskilt viktiga framåt. För det första: säkerhetshoten förändras och förfinas ständigt och kräver att vi hela tiden ligger ett steg före. För det andra: investeringstakten. Att bygga ut och underhålla framtidens nät kräver stora satsningar, och det är viktigt att hela branschen och samhället förstår det. För det tredje: hållbarhet och energi. Nät, och inte minst AI, kräver el, och vi måste hitta smartare sätt att driva dem på för att minska klimatpåverkan. Jag ser utmaningar som en drivkraft och genom att ta itu med dessa frågor kan vi bygga ett starkare, säkrare och mer hållbart digitalt Sverige, avslutar Per Stenström, CTO på Telenor Sverige.
Läs mer om ämnet: