Så hjälper ny AI-strategi Smålands höglandskommuner

Mikael Lindén, enhetschef på Höglandets IT samt medförfattare och utredningsledare för rapporten.
Med målet att arbeta smartare har Höglandsförbundet tagit fram en strategisk riktning för AI-samverkan för Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö och Vetlanda kommun. I riktningen rekommenderar man bland annat att nyttja kommunala bolag som strategiska resurser och att skapa en gemensam regional akademi för att bibehålla och utveckla kompetens.
Kommunerna Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö och Vetlanda på det småländska höglandet, har tillsammans med hjälp av Höglandsförbundet tagit fram en gemensam strategisk riktning för samverkan kring AI. Arbetet har gjorts tillsammans med forskare vid Göteborgs universitet (GU) och har presenterats via en rapport som är öppen och tillgänglig för alla att läsa.
– Göteborgs universitet har hjälpt oss utifrån deras forskning på området. Inledningsvis var även Jönköpings tekniska högskola med och bidrog. Sammantaget ska rapporten ge en bild av nuläge, möjligheter och utmaningar kopplat till AI och digitalisering i höglandskommunerna. Rapporten är ett första steg och ska ligga till grund för det fortsatta AI-arbetet för våra fem kommuner, säger Mikael Lindén, enhetschef på Höglandets IT samt medförfattare och utredningsledare för rapporten.
Bakgrunden till arbetet är generativ AI:s inträde på arbetsplatser under de senaste åren. Det började ställas allt fler frågor inifrån kommunerna och förbundet vad de får och inte får göra, samtidigt som Mikael Lindén och hans it-avdelning såg att tekniken skulle kunna avlasta administrativa arbetsuppgifter och därigenom öka effektiviteten betänkligt.
– På grund av de demografiska utmaningarna vet vi att många kommuner kommer behöva utföra mer arbete med färre anställda framöver, och då behöver vi arbeta smartare. Vi diskuterade detta med våra kommundirektörer, som i oktober 2024 beställde utredningsuppdraget. Därefter genomförde vi mellan november 2024 och februari 2025 en mängd enkäter, ledningsgruppsbesök och intervjuer inom och utanför höglandet. Sedan publicerade vi vår strategiska riktning tillsammans med GU i våras.
Juridiken och AI
I riktningen har Höglandsförbundet tagit fram sju övergripande områden – inklusive rekommenderade åtgärder för samtliga – som man anser att de fem kommunerna ska jobba med. En av dessa kallas “Juridiken och AI” och handlar bland annat om osäkerheten kring AI kopplat till förordningar som AI Act, EHDS och GDPR. Det finns en utbredd osäkerhet kring vad man får och inte får göra på AI-området.
– Vi kan konstatera att det krävs kompetenshöjning här. Detta kan inte alla kommuner sköta själva så vårt förslag till höglandskommunerna är därför en gemensam regional akademi: Höglandsakademin. Syftet med Höglandsakademin är att systematisera och stärka kommunernas lärandeprocesser och bidra till att behålla och vidareutveckla viktig kompetens inom digitalisering, hållbarhet och AI, internt. Exempelvis genom gemensamma utbildningar inom digitaliserings- och AI-relaterad juridik.
Nyttja kommunala bolag som strategiska resurser
Ett annat område handlar om att använda kommunala bolag som strategiska resurser för gemensamma utmaningar. I dagsläget arbetar kommunala bolag ofta isolerat med egna lösningar för exempelvis datahantering, integrationer och digital infrastruktur –även påvisar utredningen möjligheter till att samverka mer.
– Vi rekommenderar två modeller för hur ett sådant samarbete skulle kunna se ut. Det första är ett tvärfunktionellt samarbete där varje kommun och kommunalt bolag bidrar med sin specialistkompetens i ett gemensamt nätverk, där parterna systematiskt samarbetar kring digitala lösningar och infrastruktur. Resurserna finns kvar lokalt, men utnyttjas gemensamt inom Höglandet.
– En annan modell är gemensamma resurscenter, där höglandskommunerna etablerar ett eller flera gemensamma kompetenscenter. Centren kan erbjuda tjänster och expertis inom områden som integration, digital infrastruktur och dataskydd. Därigenom kan kommunerna oftare vända sig internt inom Höglandet snarare än till externa aktörer för att lösa verksamhetsbehov.
Twin Transition Höglandet
Ett konkret resultat av Höglandets arbete med rapporten är också att man nu gått in i det nationella initiativet som kallas Urban Twin Transition Center (UTTC). Initiativet drivs av Internetstiftelsen, Göteborgs universitet och Rise och stöttar svenska städer och kommuner i deras strävan att bli klimatneutrala genom att öka användningen av utvärderade digitala lösningar för klimatomställning.
– Under rapportarbetet såg vi flera pågående klimatomställningsinitiativ i våra kommuner som gick parallellt med flertalet digitaliseringsinitiativ. Men de var frikopplade från varandra. Genom att integrera dessa stora omställningsområden och nyttja dem som hävstänger för varandra, putsa på vår samverkan och skapa ett gemensamt språk för lärande såg vi potentialen i att nyttja Höglandsförbundet som en accelerator för kommunernas omställningsförmåga.
Därför har Höglandsförbundet nu introducerat Twin Transition Höglandet. Här har samtliga höglandskommuner, plus Tranås kommun och en handfull kommunala bolag, gått in i initiativet med Höglandsförbundet som koordinator.
– Tack vare att vi på höglandet höglandet gått samman är vi idag UTTC:s största projektpartner. Vi hade vår officiella uppstart i början av september, så arbetet är verkligen i sin linda men här kommer vi arbeta mycket med öppna data, styrning och vår utvecklingsförmåga för att försöka få svar på hur vi kan nyttja AI-verktyg för att minska klimatpåverkan.
– Erfarenheterna av att genomföra projekt som går på tvären mellan samtliga kommuner och flertalet bolag kommer stärka flera förmågor som vi idag saknar helt, eller behöver bli bättre på när det kommer till att nyttja teknik som AI i verksamheter som skola, vård och omsorg.
Vilka är de största lärdomarna från arbetet med rapporten?
På sikt måste vi runt om i Sverige samverka på ett helt annat sätt än vi gör idag.
– Att vi inte är ensamma. När vi pratar med kommuner och privata företag runt om i landet ser vi att många sitter med samma dilemman. Man drar igång projekt som blir tomtebloss där nyttorna inte realiseras eftersom det finns så mycket mer som behöver vara på plats. Exempelvis gällande data och information men även icketekniska områden såsom kultur, styrning, ledning och förändringsarbetet i hur man förflyttar och transformerar en organisation.
– Vi identifierade också att digitalisering ofta ses som en teknisk fråga snarare än en politisk. Kopplat till detta ser vi att vi övergripande i landet måste bli bättre på samverkan, därför handlar ett antal av våra rekommendationer om just det. Höglandet eller enskilda kommuner klarar inte förändringsarbetet gällande AI och digitalisering själva, utan på sikt måste vi runt om i Sverige samverka på ett helt annat sätt än vi gör idag. Vi beskriver och rekommenderar ”kollektiv digitalisering” i rapporten som ett sätt att göra det på.
Öppen för alla
Rapporten “Strategisk riktning för samverkan kring artificiell intelligens” är färdigskriven, men det är nu det riktiga arbetet inleds med att de facto utveckla höglandskommunernas AI- och digitaliseringsarbete, menar Mikael Lindén.
– Nu arbetar vi med att ta fram konkreta prioriteringar för hur vi gemensamt ska kunna utveckla och använda AI på ett ansvarsfullt, hållbart och effektivt sätt – alltid med fokus på nytta för medborgarna och på att stärka kommunernas verksamheter.
Läs mer om ämnet: