Sverige halkar efter i EU:s digitaliseringsrankning: “Inte acceptabelt”

Caroline Segerstéen Runervik Och Svenskt Samhälle

Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini.

Sveriges offentliga förvaltning backar jämfört med andra EU-länder och har blivit sämre på att erbjuda e-tjänster för både företag och privatpersoner. Det visar EU-kommissionens årliga rapport eGovernment Benchmark.

25 juni 2025Uppdaterad 25 juni 2025Reporter Fredrik AdolfssonEUFoto Capgemini, Adobe stock

– Sverige har återigen tappat mark när det gäller att erbjuda viktiga digitala tjänster för såväl medborgare som företag. Detta är inte acceptabelt, säger Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini.

Årets utgåva av eGovernment Benchmark visar att Sverige halkat efter både vad gäller e-tjänster för företag (Digital Public Services for Businesses) och e-tjänster för privatpersoner (Digital Public Services for Citizens). Sverige placerar sig på tionde plats i EU i båda dessa kategorier. 

När det handlar om offentliga e-tjänster för företag får Sverige 90 poäng, en minskning på sju poäng jämfört med förra året. Snittet för samtliga EU-länder ligger på 86 poäng. Den största delen av tappet beror på en negativ utveckling inom digitala tjänster för nystartade bolag, där Sverige gått från att vara bäst av alla länder på 100 poäng, till att nu landa på 91 poäng.

Tappar inom rättsväsende, vård och familj

När det istället gäller tjänster för privatpersoner får Sverige 86 poäng, vilket innebär en tillbakagång med sju poäng. Genomsnittet i EU är här 82 poäng.

I denna ranking fokuserar EU-kommissionens rapport på de administrativa steg som krävs för att hantera ett antal vanliga “livshändelser” inom sju områden. Alla områden bedöms sedan utifrån hur stor andel av stegen som går att genomföra online. Här har Sverige backat inom tre områden: rättsväsende från 93 till 73 poäng, vård och hälsa från 92 till 81 poäng, och familj från 94 till 79 poäng. 

– Vi måste arbeta aktivt för att vända trenden, särskilt inom områden som rättsväsende, vård samt stöd till nystartade företag. Rapporten ger tydliga indikationer på var insatserna behöver fokuseras för att vi återigen ska ligga i absolut framkant, säger Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini.

Bäst i EU på tillgänglighet

På ett område är Sverige bäst av alla, nämligen tillgänglighet. 90 procent av de undersökta tjänsterna uppfyller samtliga tillgänglighetskriterier från World Content Accessibility Guidelines – vilket innebär att personer som behöver skärmläsare, högkontrast-läge eller tangentbordsnavigering har full tillgång till tjänsterna. Inget annat land når över 80 procent, och EU-snittet ligger på 43 procent.

– Det är självklart glädjande att vi så tydligt går i bräschen här och visar att tillgängliggörande handlar om mer än att bara digitalisera viktiga samhällstjänster, säger Caroline Segerstéen Runervik. 

Även Danmark backar på listan, medan Finland placerar sig fyra i EU både vad gäller tjänster för företag och privatpersoner. 

–Vi ser en liknande utveckling i Danmark som i Sverige, med en tillbakagång gällande det digitala tjänsteutbudet. Där finns liknande anledning till vaksamhet för att kunna vända trenden. Istället är det tydligt att Finland är bäst i klassen, med konsekvent positiv utveckling över samtliga undersökta områden och nära topp-poäng för såväl företag som privatpersoner, säger Caroline Segerstéen Runervik.

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT