Svag avkastning för AI-satsningar i tre av fyra bolag

En ny global IBM-undersökning visar att bara en fjärdedel av företagens AI-satsningar ger önskad avkastning. Även om vd:ar tror på framtida vinster kan det vara den nuvarande ekonomiska osäkerheten som tvingar fram snabbare AI-implementering.
Enligt en ny rapport från IBM, baserad på en undersökning med 2 000 vd:ar globalt under första kvartalet 2025, har endast 25 procent av deras verksamheters AI-initiativ levererat förväntad avkastning under de senaste tre åren.
Men trots den mindre imponerande avkastningen tror många ledare fortfarande att AI är framtiden: 85 procent förväntar sig en positiv avkastning för storskaliga AI-investeringar i effektivisering och kostnadsbesparingar till 2027, vilket går hand i hand med vad IBM:s vice ordförande Gary Cohn uppmanar till i rapporten: "I takt med att AI-användningen accelererar och skapar ökad effektivitet och produktivitetsvinster, kommer den slutliga belöningen endast att tillfalla vd:ar med modet att se risker som möjligheter. De ledare som i dag inte utnyttjar AI och sin egna data för att gå framåt fattar ett medvetet affärsbeslut att inte konkurrera."
Ekonomisk osäkerhet kan bana väg för AI-accelerering
Amerikanska företag har tydligt visat sin entusiasm när det gäller AI, men i verkligheten kämpar de med genomförandet. I en Gallup-undersökning från slutet av 2024 svarar endast 15 procent av amerikanska anställda att deras arbetsplatser har kommunicerat en tydlig AI-strategi.
Vissa experter tror dock att den senaste ekonomiska osäkerheten, orsakad av president Donald Trumps oförutsägbara tullpolitik, faktiskt kommer att påskynda AI-användningen i amerikanska företag.
Genom tiderna har det visat sig att under perioder av ekonomiska svårigheter, såsom den stora finanskrisen i slutet av 00-talet och covid-19, har företagsledare varit angelägna att anamma ny teknik i ett försök att hålla sig flytande.
“Det finns en uppfattning att det här kanske är ögonblicket som verkligen kan kickstarta det vi alla har lekt med – att använda AI för att hitta nya effektiviseringar”, säger Constantine Alexandrakis, vd för det globala chefsrekryteringsbolaget Russell Reynolds Associates, till Fortune.
Läs mer om ämnet: