EU: Desinformation runt Hamas Israelattacker sprids på Musks X

Elon Musk; X; Dokument Från Eu; Desinformation, Hamas, Israel, Lag1

Brevet som EU-kommissionär Thierry Breton skickat till Elon Musk (t.h.).

EU har skickat en varning till X ägare Elon Musk om att det sprids fejkat innehåll som rör Hamas överraskningsattack mot Israel på sociala medieplattformen. Det kan enligt ny EU-lag komma att kosta bolaget sex procent av dess inkomster. En alternativ åtgärd är att X bannlyses i EU.

Redan den 25 april i år uttalade sig kommissionär Thierry Bretton om hur unionens Digital Service Act kommer att påverka de stora sociala medie-jättarna och sökmotorerna, från och med 25 augusti i år, bland annat genom att man från EU:s håll kommer att vara stenhårda mot desinformation som sprids på dessa plattformar.

Knappt två månader senare får nu X ägare Elon Musk en saftig bakläxa, signerad just Thierry Bretton, rapporterar The Guardian. Det handlar om att sociala medieplattformen inte lyckats förhindra spridning av desinformation rörande nyheter om Hamas senaste attack mot Israel.

”Uppenbart falsk information”

”Efter de terrorattacker som Hamas utförde mot Israel har vi indikationer på att din plattform används för att sprida olagligt innehåll och desinformation i EU. Offentliga medier och organisationer i det civila samhället rapporterar i stor utsträckning fall av falska och manipulerade bilder och fakta som cirkulerar på din plattform i EU, såsom återanvända gamla bilder av orelaterade väpnade konflikter eller militärfilmer som faktiskt härstammar från videospel. Detta verkar vara uppenbart falsk eller vilseledande information”, skriver EU-kommissionären i ett brev till Elon Musk.

X kan släckas ned i EU

Superentreprenören har fått 24 timmar på sig att bemöta och anklagelserna, och visa på vilka åtgärder som vidtas. Om han väljer att inte vara tillmötesgående, riskerar han och X en bot om 6 procent av bolagets inkomster, eller att X helt kopplas ner i EU.

Redan tidigare i år lämnade Musk en frivillig uppförandekod som inrättades av EU för att göra det möjligt för sociala medieföretag att införa system för att följa de nya lagarna. Facebook, Google, Tiktok och andra företag deltar i uppförandekoden och tar bort desinformation enligt de nya reglerna.

11 oktober 2023Uppdaterad 11 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock, Wikimedia Commons, EU

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng