Svenskarnas medieanvändning kvar på rekordhög nivå

Microsoftteams Image (9)

Foto: Adobe Stock

Under pandemiåren var svenskarnas medieanvändning högre än någonsin, en trend som fortsatt även under 2022. Till följd av kriget i Ukraina, stora idrottsmästerskap, valrörelsen och ekonomisk kris står användningen av professionella nyhetsmedier för den största ökningen. Detta visar årets mediebarometer som precis släppts.

Mediebarometern kartlägger årligen den svenska befolkningens medieanvändning. Undersökningen genomförs av Nordicom på uppdrag av kulturdepartementet och grundar sig på svar från cirka 6000 personer i åldrarna nio till 85 år.

Den genomsnittliga användningen landade i fjol på närmare sju timmar om dagen. Före pandemin låg den dagliga användningen på cirka sex timmar. Anledningar till att trenden fortsatt även under 2022 anses bland annat vara kriget i Ukraina, stora idrottsmästerskap och valrörelsen.

Sveriges television blev enligt undersökningen den mest använda nyhetstjänsten då 50 procent av befolkningen under en genomsnittlig dag tog del av nyheter därifrån.

Ungdomar stod för störst mediekonsumtion

Undersökningen visar att målgruppen 15 till 24 år lägger allra mest tid på medier, i snitt nio timmar per dag. Stor del av tiden lägger de på sociala medier där Instagram, Snapchat och Tiktok är de mest populära plattformarna. Målgruppen spenderar dessutom mycket tid på att streama tv och musik.

Dagspressen blir allt mer digital

En av förklaringarna till det höga medieanvändandet under fjolåret var en ökning av dagspress. Något som uteslutande beror på en ökad tillgång till digitala prenumerationer. Under 2022 läste 73 procent dagstidningen en vanlig dag varav 61 procent läste digitalt medan 27 procent läste i pappersform.

– Förra året hade 42 procent av befolkningen tillgång till en digital morgontidning i hushållet. Det är den högsta siffran för digitala prenumerationer som någonsin uppmätts i Mediebarometern, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, i ett pressmeddelande.

Fler äldre har upptäckt nättjänster

Under pandemin minskade även de digitala klyftorna. Isoleringen ledde bland annat till att de som varit långsammare in i digitaliseringen, ofta de äldre, började ta sig ut på internet. I åldersgruppen 65 år eller äldre ökade användningen av allt ifrån digitala apparater till digitala streamingtjänster, som exempelvis Netflix och Spotify. En utveckling som även den fortsatte under 2022.  

– Andelen som saknar tillgång till det stora utbud som nätet erbjuder minskar i Sverige, vilket är mycket positivt, säger Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom, i ett pressmeddelande.

16 maj 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Frida Johanssoninternet

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng