Svenskar toppar listan över användare av prisjämförelsetjänster

Klarna; Svensk Flagga; Svenskar Bäst På Prisjämförelser På Sådana Sidor

Svenska konsumenter är bäst i världen på att använda prisjämförelsetjänster och förväntar sig att kunna jämföra allt från pris till leveranstid med hjälp av samma tjänst. I Sverige vänder sig 62 procent till en prisjämförelsetjänst, medan resten av världen hellre jämför direkt i nätbutikerna.

Enligt en ny studie av Klarna som omfattar 17 länder och 17 000 konsumenter, steg konsumentprisindex med 10,6 procent under mars 2023 jämfört med samma månad i fjol.

Svenskar mer prismedvetna

Svenska konsumenter har det senaste året blivit mer prismedvetna. Något som framkommer tydligt i Klarnas bevakningsverktyg som skickar en notis till konsumenterna när en produkt faller i pris. I april hade prisnotiserna ökat med 75 procent jämfört med samma månad föregående år.

Produkterna som toppar listan är allt ifrån airpods och spelkonsoler, till robotdammsugare och airfryers.

– I Sverige ligger vi långt fram i utvecklingen när det kommer till prisjämförelsetjänster, och svenska konsumenter förväntar sig att kunna jämföra allt ifrån pris till leveranstid på ett och samma ställe. I och med den allmänna prisökningstakten kan vi dessutom se att människor blivit allt mer prismedvetna och således än mer benägna att använda smarta shoppingverktyg som kan hjälpa till att spara såväl tid som pengar,” säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, i ett pressmeddelande.

Inte bara pris spelar in

För svenska konsumenter är det flera faktorer som har betydelse inför ett köp. Enligt Klarnas undersökning vill närmare 9 av 10 svenskar kunna jämföra pris mellan olika butiker, och 54 procent vill därutöver jämföra fraktkostnad och produktomdömen.

Ytterligare faktorer som har betydelse för svenska konsumenter är lagerstatus, färg, storlek och andra produktattribut (41 procent), samt leveranstid vilket 38 procent vill ha möjlighet att jämföra.

3 av 4 jämför butikspriserna i mobilen

I Sverige är det hela 73 procent som söker upp produkten i mobilen medan de fortfarande befinner sig i den fysiska butiken. Detta för att jämföra priser och erbjudanden, men också för att kolla recensioner och kundomdömen.

Bland yngre generationer är detta än mer vanligt förekommande. Med siffror på 84 procent i åldersspannet 18 till 25 och 89 procent bland åldrarna 26 till 41, är Sverige enligt Klarnas undersökning bäst i världen på att använda prisjämförelsetjänster.

10 maj 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Frida JohanssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng