Fortsatt kräftgång för pc-försäljningen

Affär Med Datorer

Foto: Adobestock

Den globala pc-försäljningen minskade för andra kvartalet i rad under Q2 2022, den här gången med 14 procent. Anledningar är bland annat en stigande inflation och covid-lockdowns i Kina.

Under årets andra kvartal såldes 105 miljoner pc-enheter, med surfplattor inkluderat, enligt analysfirman Canalys.

Lenovo är etta på marknaden med marknadsandelar på 20 procent och 20,9 miljoner sålda enheter. Apple är tvåa på 16,6 miljoner, följt av HP och Dell på cirka 13 miljoner enheter vardera. Femma är Samsung på 7,7 miljoner.

Minskad efterfrågan på surfplattor 

Tittar vi endast på surfplattor är utvecklingen densamma, men här har nedgången varit ett faktum under en längre tid. Q2 2022 gick marknaden ned med 11 procent och det är det fjärde raka kvartalet med sinande försäljning.

Intresset från både konsumentsektorn och utbildningssektorn har sjunkit drastiskt jämfört med inledningen av covid-pandemin när efterfrågan var som högst, säger Himani Mukka från Canalys.

Sammanlagt skeppades globalt 34,8 miljoner surfplattor. Apple är etta med marknadsandelar på 35 procent och 12,1 miljoner sålda surfplattor, följt av Samsung på 6,9 miljoner, Lenovo på 3,5 miljoner och Amazon på 3,3 miljoner.

Källa: Canalys

22 augusti 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit, dator

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng