Gartner: Datorförsäljningen ned 7 procent

Händer På Ett Laptop Tangentbord

Världens datorförsäljning gick ned med 6,8 procent under årets första kvartal, enligt en ny rapport från Gartner. Störst är fortsatt Lenovo som dock minskar sin försäljning något, medan både Dell och Apple går framåt.

Totalt såldes 77,8 miljoner datorer under Q1 2022, vilket är en minskning med 6,8 procent jämfört med samma period förra året.

Under 2020 och början 2021 såg vi en aldrig tidigare skådad efterfrågan på Chromebooks. Den har nu dämpats. Den här perioden förra året registrerade även PC-marknaden sin högsta tillväxt på decennier, säger Mikako Kitagawa från Gartner.

Lenovo tappar och Apple ökar

Lenovo sålde under årets första kvartal 18,5 miljoner datorer, en minskning från 20,8 miljoner Q1 2021. Nu har det kinesiska bolaget marknadsandelar på 23,8 procent. Tvåa är HP på 15,8 miljoner sålda enheter och 20,4 procent av marknaden.

Därefter följer Dell som har ökat sin försäljning upp till 13,8 miljoner enheter och 17,7 procent av marknadsandelarna. På fjärde plats placerar sig Apple som också ökat sin försäljning upp till 7 miljoner sålda enheter, vilket innebär 8 procent av marknadsandelarna.

Marknadsfemma är Asus och sexa är Acer. Övriga leverantörer utanför topp sex delar tillsammans på 14,8 procent av marknadsandelarna.

Källa: Gartner

19 april 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng