Swedbanks it-haveri utnyttjas av svindlare

Swedbank Huvudkontor

Swedbanks huvudkontor i Riga. Foto: Adobestock

Swedbank drabbades i slutet av förra veckan av it-fel som gjorde att pengar felaktigt drogs från kunders konton. Nu varnar banken för att bedragare försöker utnyttja haveriet.

– Det är viktigt för kunderna att veta att alla kontakter med banken går via våra digitala kanaler, kundcenter eller via kontor. Banken ringer inte upp och erbjuder hjälp, säger Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank till SVT.

Ringer och tar kontakt via sociala medier

Många av Swedbanks kunder noterade under torsdagen att stora summor dragits från deras konton. Det hela handlade om ett it-fel hos banken, som nu ska vara mer eller mindre löst.

Nu varnar emellertid Swedbank för att vissa försöker utnyttja felet genom att ringa upp privatpersoner, eller ta kontakt via sociala medier, och be om uppgifter om deras konto.

– Vi uppmanar aldrig kunder att lämna ut kontouppgifter, kortuppgifter, BankID eller någonting som är personlig information till någon som ringer upp. Banken arbetar inte på det sättet, säger hon.

Källa: SVT

2 maj 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng