Linkedin-användare nya måltavlan för nätfiske

Linkedin Logga Och Personer I Förgrunden

För första gången är Linkedin det mest utnyttjade varumärket vid phishingattacker. Under första kvartalet i år var hela 52 procent av alla nätfskeförsök relaterade till Linkedin. Användare uppmanas nu vara extra vaksamma. 

Om det har rått något tvivel om att sociala medier skulle bli en av de aktörer som cyberkriminella skulle rikta sig mot, så råder det bot på tvivel nu. Facebook har visserligen lämnat topplistan men LinkedIn har skjutit i höjden och stod för mer än hälften av alla nätfiskeförsök under det första kvartalet, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point.

I den nya rapporten Brand Phishing Report visar Check Point Research utvecklingen av nätfiskeattacker. Rapporten går igenom vilka varumärken som de cyberkriminella försöker efterlikna för att komma åt personlig information eller bankuppgifter från företag och privatpersoner.

Linkedin, DHL och Google utnyttjas mest

Under Q1 2022 var första gången Linkedin varumärket som missbrukades allra mest, närmare bestämt vid 52 procent av alla nätifskeförsök. Det är en ökning på 44 procentenheter gentemot Q4 2021. DHL används vid 14 procent av phishingattackerna och Google vid 7 procent.

Anställda måste utbildas i att upptäcka avvikelser som felstavade domäner, stavfel, felaktiga datum och andra detaljer som kan avslöja ett skadligt e-postmeddelande eller sms. LinkedIn-användare bör vara extra vaksamma under de kommande månaderna, säger Mats Ekdahl. 

De mest nyttjade varumärkena för nätfiske under Q1 2022 var:

  1. LinkedIn (relaterade till 52 procent av alla globala nätfiskeförsök globalt)
  2. DHL (14 procent)
  3. Google (7 procent)
  4. Microsoft (6 procent)
  5. FedEx (6 procent)
  6. WhatsApp (4 procent)
  7. Amazon (2 procent)
  8. Maersk (1 procent)
  9. AliExpress (0.8 procent)
  10. Apple (0.8 procent)

Källa: Check Point Research

22 april 2022 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt

Stäng