8 av 10 Netflix-lösen delas vidare

La De Papel På En Tv Och Popcorn

Foto: Adobestock

Hälften av alla lösenord till streamingtjänster delas med någon annan person, på Netflix är siffran ännu högre: 8 av 10. Därutöver har tre av tio samma lösenord på alla sina streamingkonton, visar en ny undersökning från Beyond Identity.

Tjänsten med överlägset flest icke-betalande användare är Netflix, där 84 procent delade sina kontouppgifter med åtminstone en annan person. För Disney+, HBO och Amazon Prime uppgick andelen till runt 50 procent.

Många använder samma lösenord för flera av sina konton, och delar sedan med sig av det utan att tänka efter vilka konsekvenser det kan få. Ofta tror man nog att det är Netflix som förlorar mest på detta, men det kan vara de själva som drabbas, säger Juha Hakava, Nordenchef för Beyond Identity.

Beyond Identitys undersökning visar också att 30 procent av de som mist kontrollen över sina konton efter att ha delat sitt lösenord, har fått sin betalinformation exponerad.

"Lösenord har spelat ut sin roll"

Knappt hälften av deltagarna menar att deras lösenord hade delats med någon annan utan deras kännedom. Över 30 procent har erfarit att en annan person ändrat deras lösenord utan tillåtelse.

43 procent använder samma lösenord på sina streamingtjänster som på sociala medier, och 12 procent kör samma lösen för sina banktjänster.

Allt detta är en indikator på att lösenord har spelat ut sin roll – de skapar mer säkerhetsproblem än de ger skydd. Därför bör man se sig om efter andra verktyg. Detta kommer snart att bli en förutsättning för att företag ska lyckas behålla sina kunders förtroende.

Källa: Beyond Identity

13 maj 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonsäkerhet

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng