Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Covid skapar nya skolbehov

Distansskola 960640

Pandemin har ökat skolans behov av beställarkompetens och det krävs mer digitala satsningar för att byta ut föråldrad teknik och minska det digitala gapet. Det visar en rapport från Swedish Edtech Industry. 

 Den omställning som sker nu saknar motsvarighet och är en tydlig indikator på att effekterna av distansundervisningen kommer att bestå. Lärare, utbildare och andra personalgrupper har fått helt nya erfarenheter och tidigare ovana användare har bekantat sig med, för dem, nya digitala verktyg, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry.

Branschen för utbildningsteknologi, Swedish Edtech Industry, har släppt en rapport om svensk edtech efter ett år av pandemi och skolstängningar. I rapporten har man pratat med medlemsföretagen inom edtech-sfären kring hur de ser på utvecklingen och framtiden.

Branschrapporten pekar på att pandemin har vänt upp och ned på tidigare sanningar och satt utbildningens former i en stark transformation. De nya behoven skapar ett förändringstryck på både digitala verktyg och plattformar, samt på pedagogiska modeller och metoder.

I vår omvärldsspaning ser vi detta på ett globalt plan. Pandemin har dramatiskt ökat efterfrågan på kompetensomställning, utbildning och livslångt lärande, både hos företag och offentlig sektor, säger Jannie Jeppessen.

Förändrade affärsmodeller

Mer än hälften av medlemsföretagen har utvecklat ny funktionalitet under pandemin, visar rapporten. Dessutom uppger var tredje företag att man ändrat sina affärsmodeller och långsiktiga strategier gällande produktutveckling.

En ytterligare effekt som man ser är behovet av en ökad beställarkompetens. Nyckeln till utveckling ligger i kompetenta inköp och leveranser, menar Jannie Jeppesen.

 Vi ligger långt fram i Sverige och har alla förutsättningar att driva på och faktiskt leda utvecklingen och att skapa förutsättningar för edtechföretagen att bedriva behovsnära tjänsteutveckling som stödjer ett flexibelt lärande så att vi kan tillvarata de möjligheter som nu öppnar sig.

Rapporten lyfter fyra områden som branschen ser som avgörande för den kommande utvecklingen:

  • Höjda ambitionsnivåer och nationella strategier för lärande
  • Satsningar på digital infrastruktur och att byta ut föråldrad teknik
  • Öka likvärdigheten för att minska det digitala gapet i skolan
  • Mer kompetenta upphandlingar och leveranser för att få till förnyelse och utveckling

Källa: Swedish Edtech Industry

27 april 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Senaste nytt

Vaccinpass med öppen källkod

6 maj 2021

Öppen källkod kan bli nyckeln till Sveriges vaccinationsbevis som kommer ingå i tjänsten Gröna beviset. Nu hoppas DIGG att ett Hack for Sweden-event kan hjälpa till att hitta lösningar för en svensk e-legitimation.

Trump startar egen plattform

5 maj 2021

När Donald Trump kastades ut från Twitter och Facebook sades det att han skulle komma tillbaka med en egen sociala mediekanal. Nu lanseras From the Desk of Donald J Trump. I samma veva har Facebook beslutat att ex-presidenten inte får tillbaka sitt konto på plattformen.

Fertilitetsappar följer inte GDPR

5 maj 2021

Graviditetsappar delar information om kvinnornas hälsa och sexliv utan deras medgivande och nu efterlyser forskare från bland annat Umeå universitet en bättre hantering av datan i enlighet med GDPR.

Hemleverans av drönare hyllas

4 maj 2021

För första gången får drönare beröm när privatpersoner svarar på frågor om hur de upplever att leveransen har fungerat när varorna kommer hem till dem med hjälp av en drönare. Det visar en undersökning från USA.

Robot städar huvudstadens gator

4 maj 2021

Roboten Free städar gatorna i Helsingfors under kvällar och nätter. Free ingår i ett pilotprojekt och rör sig i upp till sex kilometer i timmen, och säkerheten ska vara god ska varken kunna köra in i gående eller andra mötande föremål. 

Digital fritidsgård med Vinnova

3 maj 2021

Umeå satsar på en digital fritidsgård för kommunens unga. Tillsammans med startups, som ingår i det Vinnova-finansierade nätverket Ignite Public, hoppas kommunen på en plattform som ska utvecklas i samarbete med ungdomar och fritidsledare.