Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Regionen RPA-spårar corona

Uppsala Rpa

Region Uppsala använder sig av RPA i arbetet med smittspårning. Det är en lösning som sparar tid, både för medborgare och medarbetare.

RPA hjälper till både när våra medborgare har testats positivt och negativt, säger Mikael Åman, verksamhetsarkitekt, Region Uppsala.

När en person testar sig för covid-19 i Region Uppsala får den omgående information att logga in på 1177, ifall det är så att testet visar sig vara positivt. Där möts personen bland annat av information, förhållningsregler och ett frågeformulär kring vilka kontakter den haft, vilka den bör höra av sig till, och så vidare.

Vårdpersonal tar del av svaren i formuläret och kontaktar invånaren per telefon för att komplettera smittspårningen. Informationen och frågeformulären till covidsmittade personer har läkarna tidigare fått lägga in manuellt i 1177, men det gör nu en RPA automatiskt.

Flera hundra testas positivt varje dag i regionen, och alla dessa behöver läkarna enligt lag ringa till för att ge diagnosbesked. Med RPA-lösningen gör vi så att de åtminstone slipper klippa och klistra in information och frågeformulär i Vårdguiden för varje enskild person, så att de kan fokusera på det de måste göra.

Tre veckor till drift

Det tog bara tre veckor från att Region Uppsala började testa RPA:n, till att man driftsatte den i december. Enligt Mikael Åman blir det inte några stora tidsbesparingar för varje smittad covidpatient, men i det här fallet gäller ordspråket många bäckar små gör en stor å.

Vi sparar in någon minut per person och hjälper läkarna i en tuff period. De arbetar sex till sju dagar i veckan och har massor att göra. Om vi kan få dem att effektivisera sitt arbete och slippa vissa repetitiva uppgifter är vi glada över det.

Hjälper även negativa

RPA hjälper även personer som visat sig vara negativa, alltså inte covidsmittade. De har tidigare inte fått någon information om att ett negativt provsvar finns, men här har automationen förändrat processen i regionen.

RPA:n gör automatiska utskick även till personer som är negativa, på så sätt får de snabbt information och slipper logga in på 1177 hela tiden för att se om ett resultat har kommit in. Vi höjer kvaliteten i vårt bemötande mot dessa så att de slipper gå runt och vara oroliga i onödan.

8 mars 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Rekommenderad läsning

Digitalt Möte

Bättre möten utan video

7 apr 2021 digit

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie.

Vaccin 960640

WHO vaccinvarnar

30 mar 2021 säkerhet

Världshälsoorganisationen WHO varnar för förfalskade vaccin, vaccinintyg och negativa tester för covid-19. Det och mycket annat är just nu till salu på dark web.

Bäddad Säng

Hemmajobbare sover mer

25 mar 2021 digit

Personer som arbetar hemifrån sover längre, producerar lika mycket och rör sig lika mycket som när de jobbar på kontoret. Det visar en studie från Högskolan i Gävle.

Folk På Stan Telia Anonymdata

Telias data planerar samhället

17 mar 2021 digit

Telia använder anonymiserad data för samhällsplanering. Datan hjälper kommuner att bli mer hållbara och ger en koll på hur befolkningen följer restriktioner under pandemin. 

Datorer Marknad Canalys

Ny pc-boom

16 mar 2021 digit

Pc-marknaden kommer att växa med 8 procent under 2021 jämfört med 2020, som också var ett rekordår. Nästan 500 miljoner enheter kommer säljas under året och det är fortsatt covidrestriktioner som driver försäljningen.
Kina Vaccinpass

Först med vaccinpass

10 mar 2021 säkerhet

Kina blir först i världen med vaccinpass som visar att personen är vaccinerad mot covid-19. Vaccinintyget kommer att distribueras digitalt via sociala medieplattformen WeChat.

Konsert 960640

Covidpass med blockkedja

4 mar 2021 säkerhet

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Servicerobot

Boom för robotar

26 feb 2021 digit

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

Klocka 960640

126 000 hot/minut

25 feb 2021 säkerhet

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 som bland annat beror på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.