Försäljningsboom för robotar

Servicerobot

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

Efterfrågan på servicerobotar växte hos både konsumenter och företag under 2020. Det handlar bland annat om robotar som städar hem och kontor samt robotar som sorterar, packar och levererar varor, säger Ken Hyers från Strategy Analytics. 

På företagssidan växte marknaden för servicerobotar som mest under det föregående året, speciellt vad gäller robotar som utför rengöring och desinficering där volymerna ökade med 165 procent. Dessutom ökade försäljningen av servicerobotar inom leverans- och logistik. 

Även konsumenter vände sig mot städrobotar för dammsugning och moppande av golv. Försäljningen ökade även gällande utbildningsrobotar som hjälper barn med skoluppgifter när skolorna var stängda i stora delar av världen.

Vi förväntar oss att utvecklingen kommer att fortsätta under 2021, både hos konsumenter och företag. Exempelvis på diverse lager har företag upptäckt att servicerobotar kan ersätta människor och leda till stora besparingar över tid. Det är en utveckling som kommer att fortsätta även efter pandemin, säger Ken Hyers. 

Källa: Strategy Analytics

26 februari 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng