Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nätfiske med paket

Dhl 960640

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Cyberkriminella ökade sina försök att stjäla människors personuppgifter under fjärde kvartalet 2020 genom att utge sig för att vara ledande varumärken, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point.

Check Point har publicerat sin rapport Brand Phishing Report där man redovisar utvecklingen av nätfiskeattacker under det fjärde kvartalet 2020. Säkerhetsföretaget upplyser om vilka varumärken som cyberkriminella försöker efterlikna i sina försök att komma åt personlig data eller bankuppgifter från företag och privatpersoner.

Microsoft var varumärket som användes mest frekvent under Q4, hela 43 procent av alla nätfiskeförsök var relaterade till storbolaget. Det är en uppgång från 19 procent kvartalet innan.

Teknik- och logistikbranschen, följt av detaljhandeln, är de mest utsatta, vilket är ett tecken på att man försöker lura användare som arbetar på distans eller beställer varor online under stora shopping- och reaperioder.

Som alltid uppmuntrar vi användare att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter, och att tänka till två gånger innan de öppnar bilagor eller klickar på länkar i e-post, särskilt e-postmeddelanden som påstås komma från företag, såsom Microsoft eller Google, där det finns stora risker för bedrägerier, säger Mats Ekdahl. 

De mest använda varumärkena för nätfiske under Q4 2020

  1. Microsoft, 43 procent av alla globala phishingförsök var relaterade till Microsoft. 
  2. DHL, 18 procent
  3. LinkedIn, 6 procent
  4. Amazon, 5 procent
  5. Rakuten, 4 procent
  6. IKEA, 3 procent
  7. Google, 2 procent
  8. PayPal, 2 procent
  9. Chase, 2 procent
  10. Yahoo, 1 procent

15 januari 2021 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt

Automation ökar oron för jobben

12 maj 2021

Allt fler tror att automatisering och andra it-lösningar innebär att deras arbete kommer att försvinna. Ljuset i mörkret är att många är positiva till att vidareutbilda sig, vilket ställer krav på arbetsgivare. Det visar en ny undersökning från PwC.

IOS-spårning nekas av 96 procent

12 maj 2021

Hela 96 procent av amerikanerna och 88 procent globalt säger nej till appspårning, efter uppdateringen till IOS 14.5. De höga siffrorna kan ses som ett hårt slag mot bland annat Facebook. 

Windows 10 görs om

12 maj 2021

Microsoft tar nu ett omtag med Windows 10 och kommer med justeringar på sådant som inte har ändrats sedan Windows 95. Bland annat blir de gamla ikonerna på tjockskärmen ett minne blott.

Bitcoins betalar Banksy-verk

11 maj 2021

Bitcoins kommer kunna användas som betalmedel när Banksy-tavlan Love is in the air auktioneras ut av Sotheby’s. Auktionen planeras till den 12 maj och buden förväntas starta på drygt tre miljoner dollar.

Xiaomi tar Sverige med storm

10 maj 2021

Xiaomi mer än fyrdubblade mobilförsäljningen i Sverige under årets första kvartal, jämfört med samma period 2020. Nu är bolaget trea på den svenska mobilmarknaden och tvåa på den europeiska.

Google räddar jiddisch och sicilianska

10 maj 2021

Woolaroo är appen som ger dig översättning till tio språk som är på väg att försvinna. Du fotograferar ett objekt och får föremålet översatt, med hjälp av maskininlärning, till bland annat jiddisch, sicilianska och rapa nui.