Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Nätfiske med paket

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 15 januari 2021 säkerhet

Dhl 960640

Cyberkriminella ökade sina försök att stjäla människors personuppgifter under fjärde kvartalet 2020 genom att utge sig för att vara ledande varumärken, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point.

Check Point har publicerat sin rapport Brand Phishing Report där man redovisar utvecklingen av nätfiskeattacker under det fjärde kvartalet 2020. Säkerhetsföretaget upplyser om vilka varumärken som cyberkriminella försöker efterlikna i sina försök att komma åt personlig data eller bankuppgifter från företag och privatpersoner.

Microsoft var varumärket som användes mest frekvent under Q4, hela 43 procent av alla nätfiskeförsök var relaterade till storbolaget. Det är en uppgång från 19 procent kvartalet innan.

Teknik- och logistikbranschen, följt av detaljhandeln, är de mest utsatta, vilket är ett tecken på att man försöker lura användare som arbetar på distans eller beställer varor online under stora shopping- och reaperioder.

Som alltid uppmuntrar vi användare att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter, och att tänka till två gånger innan de öppnar bilagor eller klickar på länkar i e-post, särskilt e-postmeddelanden som påstås komma från företag, såsom Microsoft eller Google, där det finns stora risker för bedrägerier, säger Mats Ekdahl. 

De mest använda varumärkena för nätfiske under Q4 2020

  1. Microsoft, 43 procent av alla globala phishingförsök var relaterade till Microsoft. 
  2. DHL, 18 procent
  3. LinkedIn, 6 procent
  4. Amazon, 5 procent
  5. Rakuten, 4 procent
  6. IKEA, 3 procent
  7. Google, 2 procent
  8. PayPal, 2 procent
  9. Chase, 2 procent
  10. Yahoo, 1 procent

Senaste nytt

AI bättre än en student

25 februari 2021

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

126 000 hot/minut

25 februari 2021

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 och beror bland annat på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.

Nyheter i Word

25 februari 2021

Snart kommer en AI att föreslå vilket ord du ska skriva när du arbetar i Word och Outlook. Funktionen finns sedan tidigare hos Google och nu gör Microsoft en AI-lansering.

Tysta attacker

24 februari 2021

Bedragare tenderar att gå från storskaliga attacker mot företag till mindre bedrägerier som drabbar många. Små, tysta attacker går lättare under radarn och de som drabbas kanske inte ens upptäcker förlusten.

Facebook backar

24 februari 2021

Nu finns det återigen nyheter i Facebooks flöde i Australien. Det innebär att sociala medie-bolaget därmed har gått med på att betala en mindre ersättning till nyhetsmedier som delas på Facebook.

Google större än Mac

23 februari 2021

Under förra året såldes det för första gången fler Chromebooks än Mac-datorer. Utvecklingen kan ses som en varning till både Microsoft och Apple.Apple.