Första 3D-båten

Båt 960640

Europas första 3D-printade båt har sjösatts i Göteborg. 3D-utskrift av båtar ska bland annat kunna öka designfriheten och sänka kostnaderna.

– Att kombinera 3D-utskrift med industriella robotar och nya material öppnar nya möjligheter för flexibel och resurseffektiv produktion av innovativa storskaliga produkter. Det är inte bara användbart inom den marina industrin utan även inom fordonsindustrin, konstruktion, flyg- och möbelindustrin, säger Emil Johansson, forskare på Rise och projektledare i arbetet.

3D-utskrift av båtar möjliggör tillverkning av skräddarsydda båtdesigner i små serier till låga kostnader och med korta ledtider. Inga gjutformar krävs vilket gör det enkelt och billigt att ta fram enskilda exemplar.

En utmaning är dock att tillgodose produktspecifika egenskaper. Exempelvis ska en fritidsbåt kunna flyta även om den blir fylld med vatten, vilket en 3D-printad båt inte helt kan leva upp till, än.

– 3D-printning kräver en annan typ av plast, och dessutom att den blandas med glasfiber för att inte kollapsa när den läggs lager på lager. Det gör densiteten något högre, så att den blir högre än vatten. Innan 3D-printade båtar kan säljas kommersiellt behöver man tillföra någon typ av flytkroppar, säger Jan Johansson, forskare på Rise.

Rise 3D Pioner

Båtens premiärtur i Göteborg.

Båten har utvecklats av Rise och Cipax, som äger båtmodellen Pioner, i forskningsprojektet DiLAM, där man undersökt nya sätt att tillverka storskaliga produkter tack vare industriella robotarmar från ABB och 3D-skrivare.

– Med den här tekniken får vi långt större frihet i designen av våra båtar. Vi behöver inte längre vara låsta i en form utan kan fritt göra justeringar eller tillägg, och sedan enkelt skicka designfilen till printen, säger Dag Eirik R Thomassen, vd på Pioner.

Källa: Rise 

21 december 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Rise, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng