Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så förändras Af

Arbetsförmedlingen ska genom digitalisering och automatisering bli mer objektivt och både öka rättssäkerheten och transparensen för de arbetssökande. Med förändringarna går it från att vara stödverksamhet till kärnverksamhet och för att öka förståelsen av arbetsmarknaden använder myndigheten AI och ML. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 16 november 2020 digit

Arbetsformedlingen Arbetssokande

Under nästa år ska alla ärenden och processer när handläggare interagerar med kunder vara digitaliserade och automatiserade. Det innebär att kunder inte blir beroende av att träffa en enskild handläggare, utan de får samma upplevelse oberoende av kommunikationskanal, säger Daniel Hederstedt, Enhetschef IT infrastruktur på Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen är inne i en stor digitaliserings- och automatiseringsresa. Tidigare har myndighetens handläggare haft ett halvdant it-stöd med gammal teknik som inte stödde ärendehanteringen. Istället fick handläggare själva hålla alla åtgärder, program och ärendesteg i huvudet för att sedan knappa in vad som gjorts i systemen. Nu ska mängden mänskligt fattade beslut minska och automatiseringsgraden och transparensen öka.

Arbetssökande kommer nte längre att vara ett ärende, utan de blir en kund som har ärenden. De kan även göra mer saker själva.

Ett exempel är när en ny person skrivit in sig på Arbetsförmedlingen. Då har standard varit att stöd- och matchningsbesluten, det vill säga bedömning av vilket stöd som en arbetssökande behöver, tagits av en handläggare. Delar av dessa stöd- och matchningsbeslut tas automatiserat redan nu och andelen ökar kontinuerligt.

– På så sätt blir alla behandlade lika och det baseras inte på vilken kunskap handläggaren har. Det är viktigt eftersom just objektivitet är en av de sex pelarna i den statliga värdegrunden. Arbetssökande kommer att uppleva mer transparens, vilket ökar konsumentmakten.

AI ökar förståelsen

Arbetsförmedlingen arbetar även med tillämpningar av AI och machine learning, vilket ska öppna dörrarna till en bättre förståelse av arbetsmarknaden. Tidigare har myndigheten varit beroende av expertkunskap och statistik och ett exempel på det är jobbannonserna, som använder sig av vitt skilda begrepp och terminologi, även när de avser samma sak.

Daniel Hederstedt

Daniel Hederstedt, Enhetschef IT infrastruktur på Arbetsförmedlingen.

Med AI kan vi överbrygga det hindret och ta fram modeller genom att analysera samtliga annonser på arbetsmarknaden och förstå hur alla begrepp och nyckelord förhåller sig till varandra. Det ger en oerhört komplett bild av arbetsmarknaden som även förändras över tid när verkligheten gör det.

På så sätt får vi en ökad koll på trender och behov på arbetsmarknaden, vilket är något som hjälper oss i våra bedömningar. Vi delar dessutom med oss av kunskapen för att andra skall kunna skapa nya tjänster och möjligheter med dessa insikter.

Kopplat till bland annat det här kommer även en förändring av mer politisk karaktär in. Arbetsförmedlingen ska reformeras och fristående aktörer ska kunna hjälpa till i större utsträckning, vilket kan komma att förändra myndighetens uppdrag i grunden.

Om någon till exempel kan få fler arbetssökande i arbete, så är det bara bra. Värdet för Sverige skapas när arbetssökande och arbetsgivare möts. Vi måste vara öppna för att nya samarbeten med fristående aktörer kan skapa fler sådana möten.

Snabb förändringsresa

Förändringskraven har genom åren inte bara kommit från politiskt håll, utan även från myndigheten. Transformationen började 2014 när dåvarande generaldirektören Mikael Sjöberg såg behovet av en omfattande modernisering och digitalisering.

Att digitalisera var det enda sättet för att öka rättssäkerheten och objektiviteten i våra beslut, samt att avlasta våra handläggare så att de kan fokusera på de kunder som behöver mest stöd. Vi låg långt bakom när vi började men nu är vi ikapp med många andra myndigheter. Vi har gjort en tioårsresa på fem år.

I och med förändringsarbetet så är inte it en stödverksamhet längre, utan en kärnverksamhet. Tekniken vänder upp och ner på ordningen när vi inte längre utgår från en manuell handläggning, utan från våra kunder och då är it själva kärnan, säger Daniel Hederstedt.

Daniel Hederstedts tips till digital transformation

  1. Du måste förstå att det är en verksamhetsförflyttning som går rakt igenom kärnan av organisationen, det är inget som går att göra på sidan av.
  2. Det kommer att vara svårt och göra ont på vägen. Du kan jämföra det med träningsvärken som kommer efter att ha haft ett för långt uppehåll från gymmet. Det allra svåraste är att flytta människan och kulturen. Och det är svårt att bli stark utan träningsvärk.
  3. Ta hjälp utifrån. Hade du kompetensen sedan innan så skulle du redan gjort förändringen. Glappet i var du är jämfört med var du vill vara beror på kunskapsbrist. Och det är större chans att lyckas om du tar hjälp av en personlig tränare, så även här funkar träningsliknelsen.

Rekommenderad läsning

Penna Skriver På Vit Bakgrund

Nyheter i Word

25 feb 2021 digit

Snart kommer en AI att föreslå vilket ord du ska skriva när du arbetar i Word och Outlook. Funktionen finns sedan tidigare hos Google och nu gör Microsoft en AI-lansering.

Studentmössa Mot Himmel

AI bättre än en student

25 feb 2021 digit

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

Träd 960640

AI gör Sverige klimatsmart

24 feb 2021 digit

AI kan hjälpa oss att möta klimatutmaningarna och genom forskning, en gemensam databank och övergripande samarbeten kan Sverige bli bäst på området. Det visar en ny rapport från bland annat AI Sweden och Rise. 

Workshop960640

Robotar i grupparbete

16 feb 2021 digit

För att robotar ska fungera i en grupp behöver de lära sig att inte upprepa vad andra har sagt och inte heller prata oväsentligheter. Det visar en studie från Umeå universitet.

Flygplan Flyger Mot Kameran

Smart teknik på Swedavia

15 feb 2021 digit

Trots pandemi fortsätter Swedavia att utveckla smart teknik på flygplatserna. Bland annat har det statliga bolaget tagit hjälp av digitala mätpunkter och öppna API:er för att underlätta säkerhetskontroller och göra det enklare för nya flygbolag att ansluta sig.

Skatteverket

Skatteverkets molnstrategi

11 feb 2021 digit

Myndigheters närvaro i molnet är ett hett diskussionsämne, speciellt efter Schrems II-domen i somras. Men för Skatteverket är molnet en självklarhet, inte minst när det kommer till de europeiska cloudtjänsterna. Dessutom har myndigheten en molngrupp som löpande granskar vilka molntjänster som kan användas.

Beingunthinkable Redigerad

AI-konst på IBM

9 feb 2021 digit

Den 11 februari invigs konstverket Being Unthinkable… vilket är en interaktiv bläckfiskliknande AI-skulptur. Den ska sväva fyra meter över marken på IBM:s huvudkontor i Kista och visa hur högavancerad teknik kan användas som verktyg för konst.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Markus Lingman 960640

Så jobbar Årets AI-svensk

1 feb 2021 digit

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att få skräddarsydda behandlingar baserade på vårt unika genom. Det menar Markus Lingman, överläkare i Region Halland som 2020 utsågs till Årets AI-svensk.