Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

1177-chatt granskas

Chatten på 1177 Vårdguiden har påverkat arbetsmiljön både positivt och negativt. En ny undersökning visar att sjuksköterskors tidspress har minskat och miljön upplevs som lugnare, men samtidigt finns det utmaningar med parallella chattar och att chatten inte kan användas av alla. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 11 november 2020 digit

1177 Chatt

 Den största risken som vi ser det är att man i den här typen av digitalisering glömmer bort de personer som av olika skäl inte kan chatta utan som behöver tala med en sjuksköterska. Alla har inte tillgång till en dator, kan inte språket eller har en funktionsvariation som gör att det inte är möjligt. Chatten kan vara ett komplement, men vi behöver fortsätta ha många kanaler in till vården eftersom att vi lever i ett heterogent samhälle, säger Åsa Cajander, professor vid institutionen för informationsteknologi, Uppsala universitet.

Under 2019 genomförde Region Uppsala ett pilotprojekt där man gjorde det möjligt för patienter att logga in säkert, registrera upplevda symtom och därefter chatta med sjuksköterskor på 1177 Vårdguiden. Syftet var att öka effektiviteten i vårdens rådgivning, samt att vid behov kunna ge patienter möjligheten att komma i kontakt med läkare.

Mindre stress och tidspress

Resultaten är blandade. Övergången har gjort att sjuksköterskor upplevt mindre tidspress under perioden, vilket kan ha att göra med att inte lika många patienter kontaktade 1177 via chatt som via telefon. De erfor också en mindre känslomässig stress då det kändes lättare att hålla distans.

Sjuksköterskorna uppfattade det dock som stressande att chatta med många patienter parallellt, och att inte veta hur många som var på väg in och som kommer att starta en chatt med dem. Ibland kände de även stress över att behöva vänta på patientens svar i flera timmar.

Det är svårt att uttala sig om chatten ökade effektiviteten eftersom det var ett nytt arbetssätt vilket alltid tar tid att lära sig med nya system, och också att antalet patienter inte var så stort vilket eventuellt bidrog till att sjuksköterskorna valde att låta varje patient ta lite mer tid, säger Åsa Cajander.

Källa: Uppsala universitet

Senaste nytt

Hinder för AI-Sverige

30 november 2020

Fortfarande är AI framförallt en teknik för större svenska bolag. Under förra året stod tio svenska bolag för 65 procent av utveckling och forskning inom AI. Det visar en ny rapport från SCB.

Hyreshus i 3D-print

30 november 2020

Just nu byggs världens första 3D-printade lägenhetshus i tre våningar och även ett enfamiljshus med en liknande teknik. Båda husen byggs för att användas som bostäder.

Hållbar i molnet

27 november 2020

Att byta från traditionell it-infrastruktur till molnet kan minska världens totala it-utsläpp med 5,9 procent. Det motsvarar runt 60 miljoner ton koldioxid per år, eller utsläppen från 22 miljoner bilar. Det visar en ny rapport.

Robot dödar virus

26 november 2020

En robot utrustad med UVC-strålning kan bli en god hjälp för att förhindra spridning av till exempel corona på sjukhus. Roboten är utvecklad av forskare vid Örebro universitet och bygger på öppen källkod och 3D-printat material.

Trendbrott för mobiler

26 november 2020

Försäljningen av mobiler i Europa, Mellanöstern och Afrika landade på drygt 93 miljoner enheter under årets tredje kvartal. Det är en ökning med 2,1 procent jämfört med samma kvartal förra året, och ett trendbrott under 2020.

Angripen av AI

26 november 2020

Cyberkriminella tar hjälp av AI för att begå brott, bland annat används AI för social manipulering, ransomwareattacker och för att skapa deep fakes. Det visar en ny rapport från Europol.