AI-kapten korsar Atlanten

En Stor Snäcka På En Strand

År 1620 seglade fartyget Mayflower från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts. Nu är det dags igen, men den här gången finns varken en mänkslig kapten eller besättning ombord. Allt sköts av en AI.

– Mayflower är äntligen i vattnet. Nu kommer vi att testköra henne ett tag innan hon ska bege sig ut på sin transatlantiska resa under våren 2021, säger Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship.

Mayflower är ett helt obemannat och smidigt 16 meter långt fartyg, som utvecklats genom ett samarbete mellan många organisationer och universitet. IBM har varit med och hjälpt till med mjukvara som bland annat ska hjälpa fartyget med att bedöma och manövrera väderförhållandena till sjöss.

Tvärtom mot självkörande bilar

Idag finns det en hel del undervattensfarkoster som kan skötas utan att människor vistas på dem. Men till skillnad från på land och i luften, har tekniken för autonoma fordon ovanpå hav inte kommit lika långt i sin utveckling.

Enligt Don Scott beror det bland annat på de extremt tuffa omständigheterna som råder ute på havet.

– Man kan säga att det är lite av motsatsen till hur det är att utveckla en självkörande bil, där det kan hända mycket runt omkring och hastigheterna kan variera, men där plattformen är stabil. På havet är det inte så mycket trafik alla gånger, men själva plattformen är oerhört dynamisk och rör sig hela tiden. Det ställer väldigt annorlunda krav på utrustningen.

Mayflower På Sin Första Seglats

Mayflower på sin första seglats.

Riskkarta och beslut

Don Scott och hans kollegor har återskapat kaptensrollen på ett fartyg med AI-teknik, och i den klassiska AI-loopen perception, beslut, handling, har de bland annat använt sig av IBM Visual Insights och IBM Operational Decision Manager.

En av rollerna för AI-kapten kommer vara att bygga upp en sorts riskkarta och samla in information om sin omgivning med radarsystem, vädersystem och system som kan identifiera andra skepp. När allt detta kan fastslås, kan fartyget börja fatta beslut om hur hon ska navigera utifrån de navigeringsregler som finns på sjön.

Dan Scott Proffe

Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship.

Avresa april 2021

Hade det inte varit för coronapandemin skulle Mayflower gjort sin resa i slutet av 2020, exakt 400 år efter att originalversionen av Mayflower tog ett hundratal puritanska engelsmän från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts.

Men Don Scott är fortfarande full av tillförsikt inför april 2021 då jungfrufärden ska äga rum och hoppas att Mayflower ska gå i bräschen för autonoma fordon till sjöss.

– Det är ju inte bara en resa vi gör för att det är väldigt häftigt och kul. Vi hoppas verkligen att detta kan bli ett stort steg, inte minst för forskningens skull. I slutändan är ett av huvudsakliga syftena med hela projektet, att just fungera som en öppen plattform för kommande forskning till havs, vilket annars är oerhört tidskrävande och dyrt.

Mayflower

Mayflower är ett fartyg helt utan besättning som styrs av en AI-kapten och som drivs av solceller. Syftet med Mayflower är att gå i bräschen för autonoma fordon till havs och skapa bättre förutsättningar för att bedriva forskning till havs. För mer information: https://newsroom.ibm.com/then-and-now

29 oktober 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock, IBM

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng