Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI-kapten korsar Atlanten

År 1620 seglade fartyget Mayflower från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts. Nu är det dags igen, men den här gången finns varken en mänkslig kapten eller besättning ombord. Allt sköts av en AI.

Text Tim Leffler Foto Adobestock, IBM 29 oktober 2020 digit

En Stor Snäcka På En Strand

– Mayflower är äntligen i vattnet. Nu kommer vi att testköra henne ett tag innan hon ska bege sig ut på sin transatlantiska resa under våren 2021, säger Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship.

Mayflower är ett helt obemannat och smidigt 16 meter långt fartyg, som utvecklats genom ett samarbete mellan många organisationer och universitet. IBM har varit med och hjälpt till med mjukvara som bland annat ska hjälpa fartyget med att bedöma och manövrera väderförhållandena till sjöss.

Tvärtom mot självkörande bilar

Idag finns det en hel del undervattensfarkoster som kan skötas utan att människor vistas på dem. Men till skillnad från på land och i luften, har tekniken för autonoma fordon ovanpå hav inte kommit lika långt i sin utveckling.

Enligt Don Scott beror det bland annat på de extremt tuffa omständigheterna som råder ute på havet.

– Man kan säga att det är lite av motsatsen till hur det är att utveckla en självkörande bil, där det kan hända mycket runt omkring och hastigheterna kan variera, men där plattformen är stabil. På havet är det inte så mycket trafik alla gånger, men själva plattformen är oerhört dynamisk och rör sig hela tiden. Det ställer väldigt annorlunda krav på utrustningen.

Mayflower På Sin Första Seglats

Mayflower på sin första seglats.

Riskkarta och beslut

Don Scott och hans kollegor har återskapat kaptensrollen på ett fartyg med AI-teknik, och i den klassiska AI-loopen perception, beslut, handling, har de bland annat använt sig av IBM Visual Insights och IBM Operational Decision Manager.

En av rollerna för AI-kapten kommer vara att bygga upp en sorts riskkarta och samla in information om sin omgivning med radarsystem, vädersystem och system som kan identifiera andra skepp. När allt detta kan fastslås, kan fartyget börja fatta beslut om hur hon ska navigera utifrån de navigeringsregler som finns på sjön.

Dan Scott Proffe

Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship.

Avresa april 2021

Hade det inte varit för coronapandemin skulle Mayflower gjort sin resa i slutet av 2020, exakt 400 år efter att originalversionen av Mayflower tog ett hundratal puritanska engelsmän från Plymoth i England till Cape Cod i nuvarande Massachusetts.

Men Don Scott är fortfarande full av tillförsikt inför april 2021 då jungfrufärden ska äga rum och hoppas att Mayflower ska gå i bräschen för autonoma fordon till sjöss.

– Det är ju inte bara en resa vi gör för att det är väldigt häftigt och kul. Vi hoppas verkligen att detta kan bli ett stort steg, inte minst för forskningens skull. I slutändan är ett av huvudsakliga syftena med hela projektet, att just fungera som en öppen plattform för kommande forskning till havs, vilket annars är oerhört tidskrävande och dyrt.

Mayflower

Mayflower är ett fartyg helt utan besättning som styrs av en AI-kapten och som drivs av solceller. Syftet med Mayflower är att gå i bräschen för autonoma fordon till havs och skapa bättre förutsättningar för att bedriva forskning till havs. För mer information: https://newsroom.ibm.com/then-and-now

Rekommenderad läsning

självkörande-bil.jpg

Säkrare trafik med AI

23 jan 2018 digit

När svenskarna får drömma fritt om vad AI kan hjälpa dem med ligger säkrare trafik i topp. Men många hoppas även på att få en AI-kompis och att AI kan planera pensionen.

massa skrotade bilar på hög.jpg
video

Inga fler krockar

27 feb 2020 digit

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

karneval-mask.jpg

Stopp för laglös AI

25 feb 2020 digit

Från beslutsstöd för läkare till avancerade vapensystem finns det många möjligheter och farhågor kring utvecklingen av AI. Med stöd från Vinnova arbetar nu en grupp forskare kring ett verktyg som ska säkra att ny AI följer viktiga lagar och förordningar.

ungar-ai-grooming.jpg

AI mot grooming

17 jan 2020 digit

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation. 

ostron med en citronskiva.jpg

Rätt ostron med AI

22 apr 2020 digit

Att skilja inhemska och invasiva ostronyngel från varandra är svårt men nödvändigt enligt lag. Nu säkrar maskininlärning framtiden för havsbaserad odling och Bohusläns platta ostron.

griskulting på gräsmatta tittar in i kameran.jpg

AI ser när grisar ler

29 aug 2019 digit

Forskare har tagit fram en AI-modell som kan avläsa grisars känslor. Syftet är att kunna förbättra förhållandet för djur som växer upp på större grisgårdar.

en porträtt bild av en schimpans.jpg

AI för apor

10 sep 2019 digit

Forskare har kartlagt schimpanser och deras liv i det vilda i decennier. Nu finns en ny AI-mjukvara som känner igen och håller koll på människoaporna. 

nallebjörn mot rosa bakgrund.jpg

Stressa ned med AI

16 sep 2019 digit

I takt med att digitala kamrater blir allt vanligare växer behovet av forskning hur bottar kan hantera stressade människor. Därför startar Umeå universitet nu ett projekt om social AI.

barn sitter och gungar på häst i lekbark.jpg

Miljoner till AI-forskning

30 sep 2019 digit

Med ett nystartat AI-center vill Institutet för framtidsstudier öka kunskaperna om AI, artificiell intelligens, och autonoma system påverkar samhället, beteenden och arbetsmarknad. Forskningen stöds av Wallenbergstiftelserna med sex miljoner kronor.