Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI för mode

AI och big data kan innebära en klädindustri med mer kundanpassade produkter och en hållbarare produktion och konsumtion. Det slås fast i en avhandling från Högskolan i Borås.

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 27 oktober 2020 digit

Kläder Höst AI 960640

Målet med avhandlingen var att förstå vikten av big data och AI i klädindustrin och därefter hitta sätt för företag att få konkurrensfördelar. Det skulle också kunna leda till en grönare konsumtion och produktion.

– Jag har upptäckt att det i allmänhet är ett lågt fokus inom klädindustrin på att tillämpa AI på data från produkter och kunder. Därför har jag utvecklat två modeller för att skapa datadrivna lösningar som kan hjälpa till att skapa produkter närmare kundernas specifika behov, säger Sheenam Jain, doktorand vid SMDTex-programmet vid Högskolan i Borås.

Den ena AI-modellen heter Random forest och är ett ramverk för klädklassficering.

– Denna typ av modell kan användas för att skapa semantiska ontologier. Ontologier är ramar för att representera delbar och återanvändbar kunskap över en domän. Den kan också integreras med de rekommendationssystem som redan används i branschen.

Modell nummer två är ett beslutsstödsystem som utvecklas genom AI-tekniken Fuzzy Logic. En lösning som kan hjälpa företag att välja det mest lämpliga tyget beroende på användarens behov.

– Denna typ av modell kan integreras med produktkonfiguratorer och användas internt av produktutvecklingsavdelningen för att tillhandahålla skräddarsydda plagg.

Genom avhandlingen får även klädhandlare en modell som kan hjälpa dem att hantera big data för att ge kunder anpassade tjänster.

Källa: Högskolan i Borås

Senaste nytt

GDPR-böter i vården

4 december 2020

Datainspektionen har upptäckt brister i hur åtta vårdgivare styr och begränsar personalens åtkomst till huvudjournalsystemen. I sju av de åtta fallen kommer det leda till sanktionsavgifter på upp till 30 miljoner kronor.

Facebooks nya ögon

3 december 2020

Nu ska Facebooks policy för olämpligt innehåll granskas av ett råd, där bland andra Danmarks tidigare statsminister ingår. Bland de sex utvalda inläggen, som har ratats av Facebook, finns bilder på bröst i ett inlägg om bröstcancer.  

Amazons framtid

3 december 2020

Om fyra år kan Amazon vara störst i Sverige och Norden. Det spår konsultfirman Boston Consulting Group.

Teams mot dåligt nät

2 december 2020

Snart kommer du att få meddelande som köas och videomöten med sämre bildkvalitet. Det är två lösningar som kommer under 2021 för att underlätta för den med dåligt internet.

App hittar solen

2 december 2020

Nu blir det lätt att hitta uteserveringen eller parken med extra många soltimmar. En ny app visar om platser ligger i skugga eller har solljus när solen står i olika lägen. 

Oklar visselblåsning

1 december 2020

Trots lagkrav har många bolag och kommuner ännu inte förberett funktioner för visselblåsning. Den nya lagen träder i kraft om ett år och enligt en ny undersökning vill drygt hälften av de tillfrågade att anmälningar inte hanteras av arbetsgivaren utan av en tredje part, till exempel en advokatbyrå.