Osund gaming

Gaming Forskning

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Jag har tidigare jobbat som klinisk psykolog och då träffade jag många unga som uppvisade symptom på dataspelsberoende. När jag kom på det här projektet kändes det självklart att anmäla mitt intresse, säger Christian Bäcklund, doktorand i teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet och personen bakom forskningsprojektet. 

Enligt WHO:s ICD 11, International Classification of Diseases, är numera dataspelsberoende ett diagnostiserbart beroende. Det uppvisar många likheter med andra beroenden, exempelvis konflikter med omgivningen då personen får vissa beteendeförändringar. Det kan även leda till att personen slutar gå till jobbet eller skolan. 

Det finns även samband mellan personlighetstyp och missbruksrisk. Om en person har låg samvetsgrannhet, det vill säga förmågan att agera självdisciplinerat och målinriktat, samt hög neurocitet, det vill säga emotionell sårbarhet, ökar risken för att hamna i ett beroende. Det har ibland till och med gått så långt att personen med dataspelsberoende visat upp fysiska avhållsamhetssymptom via skakningar i händerna. 

Hitta psykologiska faktorer

I projektet vill man identifiera viktiga psykologiska faktorer som kan vara relevanta att fånga upp i screeningformulär, vilket är ett antal frågor där patienten får göra en självskattning som kan ligga till grund för en diagnos. Det finns redan ett antal sådana internationellt, men inget heltäckande. Materialet kommer att bestå av data från vårdcentraler och psykiatriska enheter. 

Christian Bäcklund vill dock påpeka att dataspel även kan ha många positiva aspekter, såsom ett ökat välmående och lindrande av depressioner. Det är även ett bra sätt för barn att utveckla strategier att hantera sina känslor. I somras lanserades ett spel som psykologer i USA skriver ut som terapimetod för personer med ADHD. 

Vi måste bli bättre på att skilja mellan konstruktivt och destruktivt dataspelsbeteende, säger Christian Bäcklund.

Källa: Luleå tekniska universitet

22 september 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng