Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Osund gaming

Gaming Forskning

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Jag har tidigare jobbat som klinisk psykolog och då träffade jag många unga som uppvisade symptom på dataspelsberoende. När jag kom på det här projektet kändes det självklart att anmäla mitt intresse, säger Christian Bäcklund, doktorand i teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet och personen bakom forskningsprojektet. 

Enligt WHO:s ICD 11, International Classification of Diseases, är numera dataspelsberoende ett diagnostiserbart beroende. Det uppvisar många likheter med andra beroenden, exempelvis konflikter med omgivningen då personen får vissa beteendeförändringar. Det kan även leda till att personen slutar gå till jobbet eller skolan. 

Det finns även samband mellan personlighetstyp och missbruksrisk. Om en person har låg samvetsgrannhet, det vill säga förmågan att agera självdisciplinerat och målinriktat, samt hög neurocitet, det vill säga emotionell sårbarhet, ökar risken för att hamna i ett beroende. Det har ibland till och med gått så långt att personen med dataspelsberoende visat upp fysiska avhållsamhetssymptom via skakningar i händerna. 

Hitta psykologiska faktorer

I projektet vill man identifiera viktiga psykologiska faktorer som kan vara relevanta att fånga upp i screeningformulär, vilket är ett antal frågor där patienten får göra en självskattning som kan ligga till grund för en diagnos. Det finns redan ett antal sådana internationellt, men inget heltäckande. Materialet kommer att bestå av data från vårdcentraler och psykiatriska enheter. 

Christian Bäcklund vill dock påpeka att dataspel även kan ha många positiva aspekter, såsom ett ökat välmående och lindrande av depressioner. Det är även ett bra sätt för barn att utveckla strategier att hantera sina känslor. I somras lanserades ett spel som psykologer i USA skriver ut som terapimetod för personer med ADHD. 

Vi måste bli bättre på att skilja mellan konstruktivt och destruktivt dataspelsbeteende, säger Christian Bäcklund.

Källa: Luleå tekniska universitet

22 september 2020 Uppdaterad 25 september 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Senaste nytt

AI-protein som vaccin

9 april 2021

Nu är det möjligt att framställa nya, användbara proteiner med hjälp av AI. Det kan innebära snabbare och mer kostnadseffektiv utveckling av proteinbaserade läkemedel och vaccin. 

Bitcoin hotar Kinas miljö

8 april 2021

Idag står Kina för 75 procent av all bitcoin-produktion och den så kallade miningen kräver så mycket energi att produktionen nu hotar landets mål att vara klimatneutral 2060.

AI-musik av 27-klubben

8 april 2021

För att uppmärksamma psykisk ohälsa har organisationen Over the bridge skapat ny musik med hjälp av AI som liknar den så kallade 27-klubbens musik, det vill säga artister som valde bort livet när de var 27 år.

Fass som app

7 april 2021

Nu lanserar Fass en app för allmänheten för att användare snabbt ska kunna få koll på sina mediciner. Det går även att scanna streckkoder från förpackningar.

Varning för Insta-hack

7 april 2021

Det blir allt vanligare att småföretagare får sina Instagram-konton hackade. Trots den allmänna uppfattningen att inte betala en lösensumma, tvingas många göra det på grund av bristfällig hjälp från Facebook, som äger plattformen.

Bättre möten utan video

7 april 2021

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie.