Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Osund gaming

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 22 september 2020 digit

Gaming Forskning

Jag har tidigare jobbat som klinisk psykolog och då träffade jag många unga som uppvisade symptom på dataspelsberoende. När jag kom på det här projektet kändes det självklart att anmäla mitt intresse, säger Christian Bäcklund, doktorand i teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet och personen bakom forskningsprojektet. 

Enligt WHO:s ICD 11, International Classification of Diseases, är numera dataspelsberoende ett diagnostiserbart beroende. Det uppvisar många likheter med andra beroenden, exempelvis konflikter med omgivningen då personen får vissa beteendeförändringar. Det kan även leda till att personen slutar gå till jobbet eller skolan. 

Det finns även samband mellan personlighetstyp och missbruksrisk. Om en person har låg samvetsgrannhet, det vill säga förmågan att agera självdisciplinerat och målinriktat, samt hög neurocitet, det vill säga emotionell sårbarhet, ökar risken för att hamna i ett beroende. Det har ibland till och med gått så långt att personen med dataspelsberoende visat upp fysiska avhållsamhetssymptom via skakningar i händerna. 

Hitta psykologiska faktorer

I projektet vill man identifiera viktiga psykologiska faktorer som kan vara relevanta att fånga upp i screeningformulär, vilket är ett antal frågor där patienten får göra en självskattning som kan ligga till grund för en diagnos. Det finns redan ett antal sådana internationellt, men inget heltäckande. Materialet kommer att bestå av data från vårdcentraler och psykiatriska enheter. 

Christian Bäcklund vill dock påpeka att dataspel även kan ha många positiva aspekter, såsom ett ökat välmående och lindrande av depressioner. Det är även ett bra sätt för barn att utveckla strategier att hantera sina känslor. I somras lanserades ett spel som psykologer i USA skriver ut som terapimetod för personer med ADHD. 

Vi måste bli bättre på att skilja mellan konstruktivt och destruktivt dataspelsbeteende, säger Christian Bäcklund.

Källa: Luleå tekniska universitet

Senaste nytt

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.

Bronsåldern i 3D

19 januari 2021

Nu kan du bli ägare till en bronsålderskniv och en exakt kopia av originalet som har hittats i Lugnarohögen i Laholm. Kniven är 3D-printad och är utvecklad i ett samarbetsprojekt mellan Fablab vid Högskolan i Halmstad och Laholms kommun.

Svenskt e-leg inom EU

19 januari 2021

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.

Nya appar efter attacken

18 januari 2021

Efter attacken på Kapitolium i USA har de stora sociala medie-plattformarna tröttnat på hetsiga inlägg från Donald Trump och hans anhängare. Men det finns andra plattformar som välkomnar dessa.

Sekundsnabbt covidtest

18 januari 2021

Nu finns det ett test som upptäcker antikroppar mot coronaviruset på bara några sekunder. Lösningen bygger på 3D-printade guldpartiklar i nanostorlek och har tagits fram av forskare i USA.