Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ohälsa på distans

Studentmössa

Distansundervisning har varit dålig för den psykiska hälsan bland Sveriges gymnasieelever. En ny studie från Lunds universitet visar att över hälften av eleverna upplever en ökad oro och stress. 

– Det är en svår situation. Jag vet att många lärare slitit som djur för att få till det så bra som möjligt, och andra undersökningar har visat att lärarna har upplevt en ökat arbetsbörda under krisen, men ändå upplever väldigt många elever att de hade behövt ännu mer hjälp från lärare och annan skolpersonal, säger Eva Hoff, forskare i psykologi och en av personerna bakom studien. 

I enkäten som gjordes i maj deltog 860 elever på studieförberedande program från skolor i Lund, Malmö och Stockholm. I den ännu inte helt färdiganalyserade studien svarar 52 procent av eleverna att de är mer, eller mycket mer, oroade än tidigare, samtidigt som 55 procent även uppger att de är mer eller mycket mer stressade. 

Stressen kretsar kring att elever känner att de fått mer att göra men utan tillräcklig information, feedback och hjälp. Många saknar också den sociala samvaron i skolmiljön och blir frustrerade över den sociala isoleringen. 

– Jag har personligen aldrig varit med om så många och långa fritextsvar. De flesta brukar inte ens fylla i dem. I den här undersökningen har fler än 500 av 860 fyllt i ett eller flera fritextsvar. Det är väldigt ovanligt. Det tyder på att de har ett stort behov av att berätta hur de har det, säger Eva Hoff. 

Ifall vissa skolor kan behöva fortsätta sin distansundervisning även efter sommaren finns ett antal lärdomar att dra, enligt Eva Hoff och de andra forskarna.

  1. Lärare kan fundera på vilket sätt man gör sig bäst tillgänglig för kontakt direkt efter lektion. Vanligtvis kan en elev ställa en fråga privat som de inte vill att klasskamraterna ska höra.
  2. På plats i skolan är det även lättare för elever att ta hjälp av varandra med vissa uppgifter. Ett sådant spontant kamratstöd är svårare att få till digitalt.
  3. Skola och lärare kan även försöka fundera ut hur elever kan träffas i verkliga livet, inte enbart digitalt. Här kan det handla om att tillåta vissa grupparbeten på plats eller sociala träffar efter skoltid.

Källa: Forskning.se 

17 juni 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Mostphotos

Senaste nytt

Trump startar egen plattform

5 maj 2021

När Donald Trump kastades ut från Twitter och Facebook sades det att han skulle komma tillbaka med en egen sociala mediekanal. Nu lanseras From the Desk of Donald J Trump. I samma veva har Facebook beslutat att ex-presidenten inte får tillbaka sitt konto på plattformen.

Fertilitetsappar följer inte GDPR

5 maj 2021

Graviditetsappar delar information om kvinnornas hälsa och sexliv utan deras medgivande och nu efterlyser forskare från bland annat Umeå universitet en bättre hantering av datan i enlighet med GDPR.

Hemleverans av drönare hyllas

4 maj 2021

För första gången får drönare beröm när privatpersoner svarar på frågor om hur de upplever att leveransen har fungerat när varorna kommer hem till dem med hjälp av en drönare. Det visar en undersökning från USA.

Robot städar huvudstadens gator

4 maj 2021

Roboten Free städar gatorna i Helsingfors under kvällar och nätter. Free ingår i ett pilotprojekt och rör sig i upp till sex kilometer i timmen, och säkerheten ska vara god ska varken kunna köra in i gående eller andra mötande föremål. 

Digital fritidsgård med Vinnova

3 maj 2021

Umeå satsar på en digital fritidsgård för kommunens unga. Tillsammans med startups, som ingår i det Vinnova-finansierade nätverket Ignite Public, hoppas kommunen på en plattform som ska utvecklas i samarbete med ungdomar och fritidsledare.

Facebook ber om IOS-spårning

3 maj 2021

Facebook ber Iphone-användare att aktivera spårning, bland annat för att det sociala mediet ska kunna fortsätta vara gratis. Uppmaningen kommer som en följd av IOS 14.5-uppdateringen där Apple gjorde det svårare för appar att spåra sina användare.