Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ohälsa på distans

Studentmössa

Distansundervisning har varit dålig för den psykiska hälsan bland Sveriges gymnasieelever. En ny studie från Lunds universitet visar att över hälften av eleverna upplever en ökad oro och stress. 

– Det är en svår situation. Jag vet att många lärare slitit som djur för att få till det så bra som möjligt, och andra undersökningar har visat att lärarna har upplevt en ökat arbetsbörda under krisen, men ändå upplever väldigt många elever att de hade behövt ännu mer hjälp från lärare och annan skolpersonal, säger Eva Hoff, forskare i psykologi och en av personerna bakom studien. 

I enkäten som gjordes i maj deltog 860 elever på studieförberedande program från skolor i Lund, Malmö och Stockholm. I den ännu inte helt färdiganalyserade studien svarar 52 procent av eleverna att de är mer, eller mycket mer, oroade än tidigare, samtidigt som 55 procent även uppger att de är mer eller mycket mer stressade. 

Stressen kretsar kring att elever känner att de fått mer att göra men utan tillräcklig information, feedback och hjälp. Många saknar också den sociala samvaron i skolmiljön och blir frustrerade över den sociala isoleringen. 

– Jag har personligen aldrig varit med om så många och långa fritextsvar. De flesta brukar inte ens fylla i dem. I den här undersökningen har fler än 500 av 860 fyllt i ett eller flera fritextsvar. Det är väldigt ovanligt. Det tyder på att de har ett stort behov av att berätta hur de har det, säger Eva Hoff. 

Ifall vissa skolor kan behöva fortsätta sin distansundervisning även efter sommaren finns ett antal lärdomar att dra, enligt Eva Hoff och de andra forskarna.

  1. Lärare kan fundera på vilket sätt man gör sig bäst tillgänglig för kontakt direkt efter lektion. Vanligtvis kan en elev ställa en fråga privat som de inte vill att klasskamraterna ska höra.
  2. På plats i skolan är det även lättare för elever att ta hjälp av varandra med vissa uppgifter. Ett sådant spontant kamratstöd är svårare att få till digitalt.
  3. Skola och lärare kan även försöka fundera ut hur elever kan träffas i verkliga livet, inte enbart digitalt. Här kan det handla om att tillåta vissa grupparbeten på plats eller sociala träffar efter skoltid.

Källa: Forskning.se 

17 juni 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Mostphotos

Senaste nytt