Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Rekord för plattor

Trots den ekonomiska krisen i världen slår plattor försäljningsrekord på både konsument- och företagsmarknaden. Under årets andra kvartal gick försäljningen upp med 17 procent, jämfört med samma period 2019. 

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 14 augusti 2020 digit

Plattor Rekord Försäljning

– När covid-19 fortfarande härjar i stora delar av världen och anställda och företag vänjer sig allt mer vid hemmaarbete, så lär efterfrågan på plattor inte vara tillfällig. Från att i början ha ansetts vara ett verktyg mest lämpat för underhållning används plattorna nu till både skoluppgifter och arbeten och har på så sätt breddat valmöjligheterna för konsumenter och företag vid köp av nya enheter, säger Eric Smith, Director Connected Computing på Strategy Analytics.

När en stor del av hårdvaruförsäljningen minskar globalt går plattor mot strömmen och ökar sin försäljning med 17 procent, vilket är ett nytt försäljningsrekord, visar en ny rapport från Strategy Analytics.

Utvecklingen beror bland annat på att enheterna är populära bland personer som arbetar eller studerar hemifrån, vilket kan tyda på att utvecklingen lär fortsätta även under hösten när skolor kör vidare med distansundervisning och företag låter sina anställda arbeta hemifrån. Många plattor har även en prisfördel gentemot vanliga datorer vilket kan ha en stor inverkan på efterfrågan. 

Apple och Samsung störst

Under Q2 2020 såldes drygt 43 miljoner tablets globalt, att jämföra med knappt 37 miljoner samma period 2019. Störst på marknaden är Apple med 14,3 miljoner sålda enheter och Samsung med 6,9 miljoner, följt av Huawei, Lenovo och Amazon. Tillsammans har de fem aktörerna 73 procent av den globala marknaden. 

Nya produkter har även spelat en stor roll under Q2:s rekordförsäljning. Ett exempel är Apples senaste Ipad Pro-modeller som har sålt bra eftersom konsumenter behövde enheter med tangentbord när de skulle arbeta hemifrån, säger Chirag Upadhyay, Senior Research Analyst på Strategy Analytics.

Källa: Strategy Analytics

Senaste nytt

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.  

Boom för robotar

26 februari 2021

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

AI bättre än en student

25 februari 2021

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

126 000 hot/minut

25 februari 2021

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 som bland annat beror på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.

Nyheter i Word

25 februari 2021

Snart kommer en AI att föreslå vilket ord du ska skriva när du arbetar i Word och Outlook. Funktionen finns sedan tidigare hos Google och nu gör Microsoft en AI-lansering.

Tysta attacker

24 februari 2021

Bedragare tenderar att gå från storskaliga attacker mot företag till mindre bedrägerier som drabbar många. Små, tysta attacker går lättare under radarn och de som drabbas kanske inte ens upptäcker förlusten.