Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Rekord för plattor

Trots den ekonomiska krisen i världen slår plattor försäljningsrekord på både konsument- och företagsmarknaden. Under årets andra kvartal gick försäljningen upp med 17 procent, jämfört med samma period 2019. 

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 14 augusti 2020 digit

Plattor Rekord Försäljning

– När covid-19 fortfarande härjar i stora delar av världen och anställda och företag vänjer sig allt mer vid hemmaarbete, så lär efterfrågan på plattor inte vara tillfällig. Från att i början ha ansetts vara ett verktyg mest lämpat för underhållning används plattorna nu till både skoluppgifter och arbeten och har på så sätt breddat valmöjligheterna för konsumenter och företag vid köp av nya enheter, säger Eric Smith, Director Connected Computing på Strategy Analytics.

När en stor del av hårdvaruförsäljningen minskar globalt går plattor mot strömmen och ökar sin försäljning med 17 procent, vilket är ett nytt försäljningsrekord, visar en ny rapport från Strategy Analytics.

Utvecklingen beror bland annat på att enheterna är populära bland personer som arbetar eller studerar hemifrån, vilket kan tyda på att utvecklingen lär fortsätta även under hösten när skolor kör vidare med distansundervisning och företag låter sina anställda arbeta hemifrån. Många plattor har även en prisfördel gentemot vanliga datorer vilket kan ha en stor inverkan på efterfrågan. 

Apple och Samsung störst

Under Q2 2020 såldes drygt 43 miljoner tablets globalt, att jämföra med knappt 37 miljoner samma period 2019. Störst på marknaden är Apple med 14,3 miljoner sålda enheter och Samsung med 6,9 miljoner, följt av Huawei, Lenovo och Amazon. Tillsammans har de fem aktörerna 73 procent av den globala marknaden. 

Nya produkter har även spelat en stor roll under Q2:s rekordförsäljning. Ett exempel är Apples senaste Ipad Pro-modeller som har sålt bra eftersom konsumenter behövde enheter med tangentbord när de skulle arbeta hemifrån, säger Chirag Upadhyay, Senior Research Analyst på Strategy Analytics.

Källa: Strategy Analytics

Senaste nytt

Hyreshus i 3D-print

30 november 2020

Just nu byggs världens första 3D-printade lägenhetshus i tre våningar och även ett enfamiljshus med en liknande teknik. Båda husen byggs för att användas som bostäder.

Hållbar i molnet

27 november 2020

Att byta från traditionell it-infrastruktur till molnet kan minska världens totala it-utsläpp med 5,9 procent. Det motsvarar runt 60 miljoner ton koldioxid per år, eller utsläppen från 22 miljoner bilar. Det visar en ny rapport.

Robot dödar virus

26 november 2020

En robot utrustad med UVC-strålning kan bli en god hjälp för att förhindra spridning av till exempel corona på sjukhus. Roboten är utvecklad av forskare vid Örebro universitet och bygger på öppen källkod och 3D-printat material.

Trendbrott för mobiler

26 november 2020

Försäljningen av mobiler i Europa, Mellanöstern och Afrika landade på drygt 93 miljoner enheter under årets tredje kvartal. Det är en ökning med 2,1 procent jämfört med samma kvartal förra året, och ett trendbrott under 2020.

Angripen av AI

26 november 2020

Cyberkriminella tar hjälp av AI för att begå brott, bland annat används AI för social manipulering, ransomwareattacker och för att skapa deep fakes. Det visar en ny rapport från Europol.

Molnhype av corona

25 november 2020

Under 2021 förväntas de globala investeringarna i det publika molnet öka med drygt 18 procent och därmed omsätta 305 miljarder dollar. Det menar analysföretaget Gartner.