Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Rekord för plattor

Plattor Rekord Försäljning

Trots den ekonomiska krisen i världen slår plattor försäljningsrekord på både konsument- och företagsmarknaden. Under årets andra kvartal gick försäljningen upp med 17 procent, jämfört med samma period 2019. 

– När covid-19 fortfarande härjar i stora delar av världen och anställda och företag vänjer sig allt mer vid hemmaarbete, så lär efterfrågan på plattor inte vara tillfällig. Från att i början ha ansetts vara ett verktyg mest lämpat för underhållning används plattorna nu till både skoluppgifter och arbeten och har på så sätt breddat valmöjligheterna för konsumenter och företag vid köp av nya enheter, säger Eric Smith, Director Connected Computing på Strategy Analytics.

När en stor del av hårdvaruförsäljningen minskar globalt går plattor mot strömmen och ökar sin försäljning med 17 procent, vilket är ett nytt försäljningsrekord, visar en ny rapport från Strategy Analytics.

Utvecklingen beror bland annat på att enheterna är populära bland personer som arbetar eller studerar hemifrån, vilket kan tyda på att utvecklingen lär fortsätta även under hösten när skolor kör vidare med distansundervisning och företag låter sina anställda arbeta hemifrån. Många plattor har även en prisfördel gentemot vanliga datorer vilket kan ha en stor inverkan på efterfrågan. 

Apple och Samsung störst

Under Q2 2020 såldes drygt 43 miljoner tablets globalt, att jämföra med knappt 37 miljoner samma period 2019. Störst på marknaden är Apple med 14,3 miljoner sålda enheter och Samsung med 6,9 miljoner, följt av Huawei, Lenovo och Amazon. Tillsammans har de fem aktörerna 73 procent av den globala marknaden. 

Nya produkter har även spelat en stor roll under Q2:s rekordförsäljning. Ett exempel är Apples senaste Ipad Pro-modeller som har sålt bra eftersom konsumenter behövde enheter med tangentbord när de skulle arbeta hemifrån, säger Chirag Upadhyay, Senior Research Analyst på Strategy Analytics.

Källa: Strategy Analytics

14 augusti 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto adobestock

Senaste nytt

Vaccinpass med öppen källkod

6 maj 2021

Öppen källkod kan bli nyckeln till Sveriges vaccinationsbevis som kommer ingå i tjänsten Gröna beviset. Nu hoppas DIGG att ett Hack for Sweden-event kan hjälpa till att hitta lösningar för en svensk e-legitimation.

Trump startar egen plattform

5 maj 2021

När Donald Trump kastades ut från Twitter och Facebook sades det att han skulle komma tillbaka med en egen sociala mediekanal. Nu lanseras From the Desk of Donald J Trump. I samma veva har Facebook beslutat att ex-presidenten inte får tillbaka sitt konto på plattformen.

Fertilitetsappar följer inte GDPR

5 maj 2021

Graviditetsappar delar information om kvinnornas hälsa och sexliv utan deras medgivande och nu efterlyser forskare från bland annat Umeå universitet en bättre hantering av datan i enlighet med GDPR.

Hemleverans av drönare hyllas

4 maj 2021

För första gången får drönare beröm när privatpersoner svarar på frågor om hur de upplever att leveransen har fungerat när varorna kommer hem till dem med hjälp av en drönare. Det visar en undersökning från USA.

Robot städar huvudstadens gator

4 maj 2021

Roboten Free städar gatorna i Helsingfors under kvällar och nätter. Free ingår i ett pilotprojekt och rör sig i upp till sex kilometer i timmen, och säkerheten ska vara god ska varken kunna köra in i gående eller andra mötande föremål. 

Digital fritidsgård med Vinnova

3 maj 2021

Umeå satsar på en digital fritidsgård för kommunens unga. Tillsammans med startups, som ingår i det Vinnova-finansierade nätverket Ignite Public, hoppas kommunen på en plattform som ska utvecklas i samarbete med ungdomar och fritidsledare.