Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Rekord för plattor

Trots den ekonomiska krisen i världen slår plattor försäljningsrekord på både konsument- och företagsmarknaden. Under årets andra kvartal gick försäljningen upp med 17 procent, jämfört med samma period 2019. 

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 14 augusti 2020 digit

Plattor Rekord Försäljning

– När covid-19 fortfarande härjar i stora delar av världen och anställda och företag vänjer sig allt mer vid hemmaarbete, så lär efterfrågan på plattor inte vara tillfällig. Från att i början ha ansetts vara ett verktyg mest lämpat för underhållning används plattorna nu till både skoluppgifter och arbeten och har på så sätt breddat valmöjligheterna för konsumenter och företag vid köp av nya enheter, säger Eric Smith, Director Connected Computing på Strategy Analytics.

När en stor del av hårdvaruförsäljningen minskar globalt går plattor mot strömmen och ökar sin försäljning med 17 procent, vilket är ett nytt försäljningsrekord, visar en ny rapport från Strategy Analytics.

Utvecklingen beror bland annat på att enheterna är populära bland personer som arbetar eller studerar hemifrån, vilket kan tyda på att utvecklingen lär fortsätta även under hösten när skolor kör vidare med distansundervisning och företag låter sina anställda arbeta hemifrån. Många plattor har även en prisfördel gentemot vanliga datorer vilket kan ha en stor inverkan på efterfrågan. 

Apple och Samsung störst

Under Q2 2020 såldes drygt 43 miljoner tablets globalt, att jämföra med knappt 37 miljoner samma period 2019. Störst på marknaden är Apple med 14,3 miljoner sålda enheter och Samsung med 6,9 miljoner, följt av Huawei, Lenovo och Amazon. Tillsammans har de fem aktörerna 73 procent av den globala marknaden. 

Nya produkter har även spelat en stor roll under Q2:s rekordförsäljning. Ett exempel är Apples senaste Ipad Pro-modeller som har sålt bra eftersom konsumenter behövde enheter med tangentbord när de skulle arbeta hemifrån, säger Chirag Upadhyay, Senior Research Analyst på Strategy Analytics.

Källa: Strategy Analytics

Senaste nytt

Sajt med API:er

21 september 2020

Dataportal.se ska förbättra Sveriges förmåga att ta tillvara data som strategisk resurs. Via den nya sajten går det att söka, hitta och utforska data och inom kort även att söka API:er.

Säkerhet i skolan

21 september 2020

KTH utbildar skolelever i it-säkerhet. Planen är att 10 000 av Sveriges grundskoleelever ska utbildas inom projektet #290CyberSecurity. 

Drönare granskar bron

18 september 2020

Nu granskas pelare, pyloner och annan betong på Öresundsbron av drönare. Tidigare genomfördes motsvarande kontroll manuellt

MS AI-tips

18 september 2020

Att utbilda medarbetarna inom AI är minst lika viktigt som att ha rätt teknik på plats. Det visar en ny undersökning från Microsoft.

Miljarder till bredband

17 september 2020

Regeringen satsar ytterligare 2,2 miljarder på utbyggnaden av bredband. Satsningen görs för att stärka Sveriges digitalisering och kommer att fördelas under de kommande fem åren.

Självkörande utan skuld

17 september 2020

Säkerhetsföraren för en självkörande Uber åtalas nu för en dödsolycka i USA. Amerikanska polisen menar att det var mänskliga fel som orsakade olyckan, och inte det självkörande fordonet.