Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Huawei faller

Kina Huawei Mobiler

Som en följd av coronakrisen sjönk mobilmarknaden med 20 procent under årets första kvartal. Störst fall går att se hos Huawei. Den nedåtgående trenden lär fortsätta även under Q2. Det anser både Gartner och IDC. 

Coronapandemin fick den globala marknaden för smartphones att uppleva sin värsta nedgång någonsin under Q1. De flesta av de ledande kinesiska leverantörerna samt Apple påverkades kraftigt av dels minskade inköp från konsumenter och dels de tillfälligt stängda fabrikerna i Kina, säger Anshul Gupta, forskningsanalytiker på Gartner. 

Det största försäljningstappet går att se hos Huawei (27 procent) och Samsung (22 procent). Apple tappade 8 procent av försäljningen och Oppo 19 procent. Sammanlagt såldes 299 miljoner enheter, en minskning med 20 procent jämfört med samma period 2019.

Huawei kommer ha ett utmanande år. När varken Google Apps eller Google Play Store finns på telefonerna kommer det vara svårt att locka köpare på internationella marknaden, säger Anshul Gupta. 

Vidare säger Gartner att Apples nya produkter var populära i början av året samt att bolaget inte är lika beroende av Kina, som dess konkurrenter. 

Om inte situationen med covid-19 inträffat skulle Apple förmodligen nått rekordnivåer under kvartalet, säger Annette Zimmermann, forskningschef på Gartner. 

Nedgången fortsätter 

Det största kvartalsfallet sedan vi började spåra regionen för 14 år sedan.

IDC har granskat EMEA-marknaden för andra kvartalet och någon större ökning av försäljningen är inte att räkna med. Beräkningen är att det kommer att skeppas 63 miljoner enheter i EMEA under perioden. 

Det kommer att bli det största kvartalsfallet på marknaden sedan vi på IDC började spåra regionen för 14 år sedan. Den djupaste nedgången fram tills nu var under finanskrisen 2009, då marknaden föll med 13 procent under ett kvartal, säger Simon Baker, forskningschef på IDC EMEA. 

Några av de största fallen på marknaden kommer vi att se i Ryssland och i södra Europa, som till exempel Spanien. 

IDC räknar med att nedgången kommer fortsätta under det tredje kvartalet, men med en viss återhämtning på den europeiska marknaden, delvis beroende på Apples förväntade lansering av 5G-telefoner. 

Ett ljus i mörkret är Apple som under coronapandemin klarat sig relativt bra i Europa, säger Marta Pinto, forskningchef på IDC EMEA.

2 juni 2020 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock

Senaste nytt

IDC: Nya rekord på IoT-marknaden

11 juni 2021

Europas investeringar i IoT kommer att nå 202 miljarder dollar under 2021. Varje år fram till 2025 kommer marknaden att växa med över 10 procent.

Microsoft förlänger livet på barnkläder

11 juni 2021

Lindex använder Microsoft-lösningar för att samla in och återanvända barnkläder. Satsningen är ett led i Lindex arbete att minska bolagets klimatutsläpp.

Cisco lanserar Webex Suite

10 juni 2021

Ciscos nya Webex Suite har ny teknik för brusreducering, ett bättre fokus på deltagarna och ny teknik för publikevenemang. Och om tjänsten används i EU stannar datan där.

Facebook: Så mycket kostar Schrems II-domen

9 juni 2021

Facebook har tagit fram en rapport som beskriver konsekvensen för handeln för EU-länder, i ljuset av bland annat Schrems II-domen. Enligt Facebook handlar det om hundratals miljarder dollar om året i ekonomiska förluster, men vissa experter är skeptiska till slutsatserna.

Sju kommuner nominerade till Guldtrappan

9 juni 2021

Under pandemin har skolan och dess huvudmän arbetat hårt för att kunna fullfölja sitt uppdrag, vars undervisning ofta skett på distans. Nu uppmärksammas sju huvudmän som är nominerade till Guldtrappan 2021.

EU ger klartecken för vaccinpass

9 juni 2021

EU-parlamentet har röstat igenom det så kallade vaccinpasset som ska användas för resande inom Europa. Gröna passet ska användas i Sverige från och med 1 juli och gälla ett år framåt.