Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Grönt för igenkänning

Ansiktsigenkänning 960640

Datainspektionen har beslutat att tillåta anonym ansiktsigenkänning. Tanken är att tekniken ska göra det lättare att förstå kundbeteenden i fysisk handel.

– Det här är en fantastisk nyhet för oss och för global fysisk handel. Nu finns det äntligen en godkänd teknik som är integritetsvänlig och klarar de tuffa kraven i GDPR. Det här betyder att fysisk handel nu bättre kan förstå kundernas beteenden och därmed skärpa konkurrensen gentemot e-handeln, säger Fredrik Hammargården, ansvarig för kommersialisering och dataskydd på Indivd.

Genom att anonymiseringstekniken Indivd X får användas ska nu butiker kunna få en ökad förståelse av kunder och besökare baserat på det som enligt lag kallas för berättigat intresse, vilket innebär utan samtycke. 

Datainspektionen har meddelat att tekniken följer GDPR, så till vida att den äger rum på sättet som uppgetts och inte kan identifiera enskilda personer. Myndigheten påtalar även vikten av klar och tydlig information till butikernas kunder om vad, hur och varför inhämtning av anonymiserade kamerabilder sker.

– Beskedet var för oss inte helt oväntat, men mycket glädjande. Vi kommer nu att rivstarta med att forcera alla de kund- och partnerkontakter, som tidigare initierats och som hittills avvaktats i väntan på Datainspektionens beslut. Redan tidig höst kommer vi nu att sätta upp flera planerade testpiloter i butiker i Stockholm, säger Fredrik Hammargården.

Fakta om Indivd och Datainspektionen.

Indivd är ett svenskt företag som fokuserar på att skapa integritetsvänlig teknik.

Datainspektionen är en förvaltningsmyndighet vars uppdrag är att skydda människors integritet i samband med behandling av personuppgifter. Bland annat granskar myndigheten att bestämmelserna i GDPR efterföljs.

Källa: Bizmaker

30 juni 2020 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt