Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VGR:s snabba chattbot

På extremt kort tid lanserade VGR en chattbot med frågor och svar om covid-19. Snabbheten kommer från en tydlig digitaliseringsstrategi och bra samarbeten och molntjänster. Nu är siktet inställt på att ta fram digitala lösningar för individbaserad vård. 

– När coronapandemin tog fart på riktigt blev vår telefonkö helt överbelastad. När vi fick grönt ljust att köra igång den chattbot som vi redan hade börjat utveckla var vi live redan efter en dryg vecka, säger Hans van den Brink, digitaliseringsledare på Västra Götalandsregionen.

Live direkt

Hans van den Brink och hans kollegor hade inte hunnit göra en behovsanalys när chattbotten lanserades och regionen bestämde sig för att använda dem rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och Inera har på sina websidor.

– En av utmaningarna bestod förstås i att lansera en chattbot som inte ännu körts skarpt, men vi visste att vi skulle kunna justera eventuella brister när det väl kom in riktiga frågor från regionens medborgare.

Vi måste fundera på att anpassa lagen efter tekniken.

Medborgare hjälper till

Tack vare molntjänstlösningar och bra interna och externa samarbeten kunde botten vara uppe snabbt. Efter att ha samlat på sig med så mycket information som möjligt om covid-19 omformulerades frågor så att svaren skulle bli så mänskliga som möjligt.

Därefter kunde chattbotten fortsätta att utvecklas och matas med mer information i takt med att den fick fler frågor från medborgare som den inte hade svar på.

Strategi lade grunden

Att just VGR kunde vara så pass snabba förklarar Hans van den Brink med att VGR har en långsiktig digitaliseringsstrategi.

– Fröet till corona-chattbotten finns i vår digitaliseringsstrategi, där vår långsiktiga syn är att digitala assistenter kommer utvecklas inom vården, när tiden blir mogen för det. Chattbotten är ett naturligt steg på den vägen, säger han.

Dörröppnare

Efter lanseringen blev VGR kontaktad av digitaliseringssamverkansorganisationen Inera som undrade om chattbotslösningen kunde användas nationellt och i dagsläget kan invånare i tio andra regioner använda samma corona-chatbott.

– Alla medarbetare har överlag varit jätteentusiastiska och i ett större perspektiv kan man säga att chattbotten har fungerat bra som ett marknadsföringsverktyg för digitaliseringen i stort. Personalen ser vad den kan hjälpa till med och var och en börjar tänka på dess potential för framtiden.

Din digitala hälsocoach

Och den här poängen är kanske den viktigaste för Hans van den Brink. Chattbotten under corona i all ära, men det är med den utveckling mot framtidens digitala assistenter som han ser de riktigt stora vinsterna mot en mer proaktiv och individbaserad vård.

Vgr Digitral Assistent2

Så här kan framtidens digitala assisten från VGR komma att se ut.

Det skulle kunna kallas digitala hälsocoacher eller vårdassistenter. Personliga digitala hjälpredor som håller koll på vilken medicin du ska ta, vad och varför du inte ska äta en viss typ av mat, om det är dags för återbesök hos en läkare, med mera. Som en Alexa eller Siri vars enda fokus är din hälsa.

Patienter, och kanske också i övrigt friska medborgare, samlar in datan om alltifrån hjärtrytm till vilka tillfällen på dygnet som medicinintaget äger rum, som sedan kan analyseras av sjukvården, där resultatet ligger till grund för hur den digitala assistenten coachar patienten, till exempel att hen bör söka vård.

Proaktiv och individbaserad vård har det pratats om ett tag. Varför dröjer det?

Hans Van Den Brink Proffe

Hans van den Brink, digitaliseringsledare på Västra Götalandsregionen, VGR.

– För det första har vi en tendens att kräva att all teknik, till skillnad från människor, är felfria. Tekniken för det kanske inte är riktigt där ändå än, men den kommer att komma. Det andra stora hindret är det juridiska. Det är i dagsläget mycket med en sådan här teknik som inte skulle vara förenligt med GDPR och annan lagstiftning. Men i takt med att fördelarna med en sådan här lösning blottläggs tror jag att samhället kommer att svänga.

– Om vi jämför med mobiltelefonanvändning under bilkörning, gjorde tekniken oss i det specifika fallet en björntjänst, och vi lagstiftade. I fallet med analys av data och rekommendationer via digitala vårdassistenter tror jag det är tvärtom. Här kommer tekniken visa sig vara så pass förtjänstfull att vi måste börja fundera på om vi inte ska anpassa lagen till fördel för den nya tekniken istället.

28 maj 2020 Uppdaterad 8 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto VGR, Voister, Adobestock

Rekommenderad läsning

Digitalt Möte

Bättre möten utan video

7 apr 2021 digit

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie.

Stad Bilar 960640

Den hållbara 15 minutersstaden

24 mar 2021 digit

Den ultimata staden har 15 minuter till allt och är hållbar, covidsäker och smart. Just nu byggs en sådan stad i Kina och förhoppningen är att vi ser fler av dem framöver. Det menar Ayesha Khanna, som talade under Women in Tech.

Gartner It

Gartner spår rekordår

3 feb 2021 digit

I år kommer det att investeras 3,9 biljoner dollar, ungefär 32 biljoner svenska kronor, inom it. Det är en ökning med 6,2 procent jämfört med förra året. 

Sjukhus Karolinska

Karolinskas videoboom

29 jan 2021 digit

Antalet videokonferenser på Karolinska Universitetssjukhuset ökade kraftigt under 2020 och ledde till en kostnadsbesparingar på närmare 22 miljoner kronor. Dessutom har färre resor inneburit en minskad miljöpåverkan med 121 323 kilo koldioxidutsläpp.

En Genomskinlig Cell, Conceptbild

Revolution med Googles AI

11 dec 2020 digit

Alphafold är Deepminds nya AI som kan kartlägga ett proteins tredimensionella form. Enligt forskarna bakom är det ett väldigt stort genombrott för den medicinska vetenskapen.

Coronamask Med Japans Flagga

Robot kollar avstånd

18 nov 2020 digit

Roboten Robovie håller koll på att besökare i butiker håller avstånd och bär en mask. Utvecklarna av roboten tror att den kan förhindra spridningen av covid-19 i Japan.

Två Tecknade Mobiler Med Hjärtan Över Sig

Dejta via Facebook

26 okt 2020 digit

Nu kommer Facebooks dejtingtjänst till Europa, däribland Sverige. Enligt Facebook har redan 1,5 miljarder matchningar skapats i de 20 länder som har tillgång till tjänsten. 

Tre Färgglada Kugghjul

2025 gör maskiner jobbet

23 okt 2020 digit

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Hemmajobb Microsoft

MS hemma för alltid

12 okt 2020 digit

Microsoft gör det möjligt för anställda att permanent arbeta hemifrån. Bolaget ska även täcka kostnaderna för hemmakontoret.