Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VGR:s snabba chattbot

På extremt kort tid lanserade VGR en chattbot med frågor och svar om covid-19. Snabbheten kommer från en tydlig digitaliseringsstrategi och bra samarbeten och molntjänster. Nu är siktet inställt på att ta fram digitala lösningar för individbaserad vård. 

Text Tim Leffler Foto VGR, Voister, Adobestock 28 maj 2020 digit

– När coronapandemin tog fart på riktigt blev vår telefonkö helt överbelastad. När vi fick grönt ljust att köra igång den chattbot som vi redan hade börjat utveckla var vi live redan efter en dryg vecka, säger Hans van den Brink, digitaliseringsledare på Västra Götalandsregionen.

Live direkt

Hans van den Brink och hans kollegor hade inte hunnit göra en behovsanalys när chattbotten lanserades och regionen bestämde sig för att använda dem rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och Inera har på sina websidor.

– En av utmaningarna bestod förstås i att lansera en chattbot som inte ännu körts skarpt, men vi visste att vi skulle kunna justera eventuella brister när det väl kom in riktiga frågor från regionens medborgare.

Vi måste fundera på att anpassa lagen efter tekniken.

Medborgare hjälper till

Tack vare molntjänstlösningar och bra interna och externa samarbeten kunde botten vara uppe snabbt. Efter att ha samlat på sig med så mycket information som möjligt om covid-19 omformulerades frågor så att svaren skulle bli så mänskliga som möjligt.

Därefter kunde chattbotten fortsätta att utvecklas och matas med mer information i takt med att den fick fler frågor från medborgare som den inte hade svar på.

Strategi lade grunden

Att just VGR kunde vara så pass snabba förklarar Hans van den Brink med att VGR har en långsiktig digitaliseringsstrategi.

– Fröet till corona-chattbotten finns i vår digitaliseringsstrategi, där vår långsiktiga syn är att digitala assistenter kommer utvecklas inom vården, när tiden blir mogen för det. Chattbotten är ett naturligt steg på den vägen, säger han.

Dörröppnare

Efter lanseringen blev VGR kontaktad av digitaliseringssamverkansorganisationen Inera som undrade om chattbotslösningen kunde användas nationellt och i dagsläget kan invånare i tio andra regioner använda samma corona-chatbott.

– Alla medarbetare har överlag varit jätteentusiastiska och i ett större perspektiv kan man säga att chattbotten har fungerat bra som ett marknadsföringsverktyg för digitaliseringen i stort. Personalen ser vad den kan hjälpa till med och var och en börjar tänka på dess potential för framtiden.

Din digitala hälsocoach

Och den här poängen är kanske den viktigaste för Hans van den Brink. Chattbotten under corona i all ära, men det är med den utveckling mot framtidens digitala assistenter som han ser de riktigt stora vinsterna mot en mer proaktiv och individbaserad vård.

Vgr Digitral Assistent2

Så här kan framtidens digitala assisten från VGR komma att se ut.

Det skulle kunna kallas digitala hälsocoacher eller vårdassistenter. Personliga digitala hjälpredor som håller koll på vilken medicin du ska ta, vad och varför du inte ska äta en viss typ av mat, om det är dags för återbesök hos en läkare, med mera. Som en Alexa eller Siri vars enda fokus är din hälsa.

Patienter, och kanske också i övrigt friska medborgare, samlar in datan om alltifrån hjärtrytm till vilka tillfällen på dygnet som medicinintaget äger rum, som sedan kan analyseras av sjukvården, där resultatet ligger till grund för hur den digitala assistenten coachar patienten, till exempel att hen bör söka vård.

Proaktiv och individbaserad vård har det pratats om ett tag. Varför dröjer det?

Hans Van Den Brink Proffe

Hans van den Brink, digitaliseringsledare på Västra Götalandsregionen, VGR.

– För det första har vi en tendens att kräva att all teknik, till skillnad från människor, är felfria. Tekniken för det kanske inte är riktigt där ändå än, men den kommer att komma. Det andra stora hindret är det juridiska. Det är i dagsläget mycket med en sådan här teknik som inte skulle vara förenligt med GDPR och annan lagstiftning. Men i takt med att fördelarna med en sådan här lösning blottläggs tror jag att samhället kommer att svänga.

– Om vi jämför med mobiltelefonanvändning under bilkörning, gjorde tekniken oss i det specifika fallet en björntjänst, och vi lagstiftade. I fallet med analys av data och rekommendationer via digitala vårdassistenter tror jag det är tvärtom. Här kommer tekniken visa sig vara så pass förtjänstfull att vi måste börja fundera på om vi inte ska anpassa lagen till fördel för den nya tekniken istället.

Rekommenderad läsning

cool-tjej-i-rosa.jpg
voister paper - ibm digitala assistenter

Så jobbar chattbotten Sally

22 feb 2019 digit

Helsingborgs kommun ligger långt fram när det gäller digitalisering och AI var ett naturligt nästa steg. Men när chattbotten Sally svarar på frågor om vuxenutbildning är det resultatet av en utvecklingsresa olika alla andra. 

fem-gafflar-med-kott.jpg

Köttbot månadens medarbetare

30 jan 2019 digit

För att fler konsumenter ska känna till fördelarna med svenskt, butiksstyckat kött testar City Gross nu en virtuell köttmästare. Därmed blir kedjan också först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell värd som interagerar med kunderna.

tjej knyter rosa löpardojor.jpg

Så tränas en bot

12 sep 2019 digit

Tiden är mogen för att låta en digital AI-kollega sköta både interna och externa rutinfrågor. Men för det krävs en ansvarsfull implementering, transparens och tålamod att testa och testa och testa.

glad-tjej-med-hatt-och-kaffe.jpg
voister paper - ibm digitala assistenter

Löfbergs kaffe med bot

29 jan 2019 digit

På sin resa mot framtidens konsumenter tar Löfbergs hjälp av en digital assistent för att bygga starka relationer med en viktig grupp. Målet är att utveckla alla kontaktytor med gruppen unga kaffedrickare.

coronavirus.jpg

Så följer du corona

28 jan 2020 digit

För att minska spridningen av desinformation kring coronaviruset har Johns Hopkins University skapat en sajt som kartlägger sjukdomens spridning. Sajten bygger på data från Centers for Disease Control and Prevention och Världshälsoorganisationen WHO.

två robotar skakar hand.jpg

Två sidor av samma bot

19 mar 2020 digit

Kombinationen bra service och hög integritet är emellanåt svår att uppnå med digitala assistenter. Därför är det viktigt att själv kunna välja vilken information du vill dela med dig av. Det menar Sören Berglund, it-chef, Umeå universitet.

en öppen laptop på ett rosa skrivbord med rosa vägg och lite tillbehör.jpg

Gratis digital skola

13 mar 2020 digit

Coronavirusets utbredning gör att många skolor kan komma att börja förbereda för distansundervisning. För att underlätta det arbetet gör Gleerups och Skolon sina verktyg gratis att använda. 

läkare med munskydd i förgrunden och läkare i bakgrunden.jpg

Robotar i vården

31 mar 2020 digit

Robotar som städar, tar tempen och är sociala med patienter skulle underlätta för vården. Det gäller inte minst nuvarande situation med pandemi, men utvecklingen går alltför långsamt. Det menar fem framstående robotforskare.

nuro-sjalvkorande-fordon.jpg

Självkörande mat

14 apr 2020 digit

Att få mat hemkört till dörren blir allt mer populärt i coronatider, men bristen på förare ökar. Nu testar Kalifornien självkörande skåpbilar som levererar mat.