Smarta coronaköer
Appen Kölapp gör det möjligt för butiker och restauranger att utan risk för smittspridning hjälpa sina kunder i tur och ordning. En QR-kod är allt som behövs för att köa i molnet.
– Det fina med Kölapp är att tjänsten skapar nya möjligheter för både kunden och företaget genom att digitalisera en fysisk rutin, nämligen att stå i kö. Det är fantastiskt hur snabbt man kan skapa en ny lösning med hjälp modern teknik och dessutom skapa stort mervärde för svenska företag, säger Helena Fuchs, affärsområdesansvarig för Dynamics på Microsoft i Sverige.
Hack the Crisis
Den kostnadsfria tjänsten Kölapp ska hjälpa företag, som butiker och restauranger, att uppfylla Folkhälsomyndighetens krav på social distansering. Kunden scannar en QR-kod på plats och får en kölapp direkt i telefonen.
Appen togs fram i samband med årets Hack the Crisis inom kategorin Rädda näringslivet – digital lösning. Den är utvecklad i Microsoft Power Platform och kopplad till Microsofts molnlösningar i Azure, och kräver ingen extra hårdvara.
Källa: CRM-Konsulterna
Läs mer om ämnet: